Vs: NBA finals 2008 - Kasarimeininkiä
Itse povasin ennen finaaleja, että Boston kyllä vie Lakersia korin alla, mutta on enemmän vaikeuksissa Lakersin kaukoheittovoiman kanssa. Näiden tekijöiden yhteisvaikutuksen mennessä jotakuinkin tasoihin, arvelin että Kobe hoitaa homman tekemällä sen 30 pinnaa per peli ja vapauttamalla erityisesti Gasolin tekemään helppoja koreja.
Koben esitys oli finaaleissa yllättävän vaisu, mikä myös ratkaisi koko lopputuloksen. Muutamassa pelissä KB kyllä väläytteli kykyään tehdä pisteitä aina halutessaan. Mutta aika paljolti se tyytyi heittelemään hypäreitä kolmen pisteen viivan tuntumasta sen sijaan että olisi ajanut ja joko ottanut itse ratkaisut tai syöttänyt vapaille miehille. Tämä mielestäni korostui vikassa pelissä. Toisaalta pitää antaa krediittiä Bostonin puolustukselle, joka tuplasi, riisti, katkoi syöttöjä, auttoi ja uhrautui. Aika paljon kertoo Koben heittoprosentin pudotus konferenssifinaaleista (53%) finaaleihin (40,5%). Taas kerran tuli todistettua, että KB ei ole lainkaan samanlainen pysäyttämätön voima kuin MJ aikoinaan oli. Yllättäen välillä tuntui jopa siltä, että voitontahto ei riittänyt, sen verran haluttomalta peli vaikutti. Eilen Lakers lopetti, Koben johdolla, pelaamisen ekan puoliajan jälkeen, vaikka Spursiakin vastaan pystyttiin nousemaan niin syvästä suosta voittoon. En tajua.
Toinen aika ratkaiseva tekijä, mitä itse en odottanut, oli Bostonin vaihtopenkki. Esim. eilen ratkaiseva ero syntyi Housen ja Poseyn kaukoheitoilla. Lakersilta tällaista syvyyttä ei löytynyt, ja Bryant-Gasol-Odom -kolmikon ulkopuolelta ei tullut apuja juuri lainkaan, jotain satunnaisia väläyksiä lukuunottamatta (tyyliin Vujacic, game 3). Paitsi että Bostonin trio oli kokonaisuudessaan Losin vastaavaa parempi, myös muu joukkue pystyi tarvittaessa saamaan paljonkin aikaan. Erityisesti Rondo oli taas loistava molemmissa päissä.
Eräät tahot täällä jossittelevat edelleen Bynumin suhteen, mutta mielestäni eilinen ei kyllä jättänyt mitään sijaa selittelyillä. Hyvät finaalit, oikea joukkue voitti, nyt voi juhlia ja alkaa odotella kesäliigaa!