Vs: NBA finals 2008 - Kasarimeininkiä
En kyllä yhtään ymmärrä näin intohimoista suhtautumista jenkkiselostajiin. Tuntuu samalta kun aluks rutataan suomalaiset tuomarit, ja kovaan ääneen huudetaan kuinka ulkomailla ne osaa. Sit seuraavalla viikolla ihmetellään vähintään yhtä suureen ääneen kuinka tuomarit kusee änbeeaassa. Siitä olen varma, että suomalaiset selostajat eivät ole mieleen, jos jo lähtee katsomaan peliä sillä mielellä, että ei ne osaa. Omapahan on katselunautintonne.
Omasta mielestä jenkkiselostajat tekevät ihan yhtälailla ärsyttäviä virheitä kuin suomessakin tehdään. Tosin hieman erilailla. Itseäni häiritsee se, että selostajat amerikassa tuntuvat ottaneen mallia jostain WWE:stä, myös muihin lajeihin, jolloin selostustyyli on yksilöitä korostavaa ja aina asiat parhain päin kääntävää. Ja kuten joku täällä jo mainitsikin, niin vaikka Jeff van Gundy onkin hauska mikrofonin takana, niin ei sitä nyt loputtomiin jaksa kuunnella.
Jos täällä näkyisi urheiluplussa, niin mielenkiinnolla katsoisin nba:ta toisenlaisella näkökannalla selostettuna. Tiilikainen on ollu mielestäni ihan pätevä ja Suonion kommentteja olisi kiva kuulla. Nyt täytyy myös mainita, että Bubin selostukset ovat olleet aina suosikkejani, niiden omalaatuisen tyylin takia. Selostuksissa muutenkin huono on hyvää, koska se on huvittavaa ja hyvä on hyvää, koska se on hyvää.
Näiden syiden takia en myöskään ymmärrä aikaisempien selostusten haukkumista negatiivisen intohimoin kourissa. Itse pidin Salmen selostuksista ja kommentaattorin Antoine Carrin vaparinkulma hypäreiden hehkutuksesta. Anthony Mason oli helvetinmoinen jässikkä(!) (meneekö minulla jotain ohi, kun en näe tässä mitään huvittavaa virhettä?), ja olen varma, että noista selostajista kukaan, lukuunottamatta ehkä Kivistä, ei puhuisi pivotista rotaationa, muuten kun satunnaisena virheenä.
Lopuksi voi vielä sanoa, että kun pelejä on katsonut selostuskielenä Kiina tai Kreikka, joita en ainakaan vielä osaa, niin on huomannut, että hyvä ja mielenkiintoinen peli on hyvä ja mielenkiintoinen, vaikka selostajat huutaa mitä. Etenkin Kreikkalaiset osaavat huutaa välillä siihen malliin, että tunnelmaan uppoaa mukaan erinomaisesti, vaikkei heidän puheesta mitään ymmärräkään. Kuitenkin sitä itse tunnistaa kaikki pelaajatkin, niin selostuksen rooli on käytännössä ainoastaan hehkuttaa tai harmitella ääneen sitä suoritusta, mitä itsekin intoilee tai harmittelee.
Kaikille nyt positiivista ilmettä naamavärkkiin ja hyvän kauden toivottavasti hienosti huipentavia finaaleja katsomaan, kun ne edes näkyvät.