Koko Ncaa on tällähetkellä melkoinen villilänsi. Itsekkin olen yrittänyt saada selkoa Nil- asiaan, mutta mitään selkeää en ole löytänyt. Sen vain tiedän varmaksi, että ihan poskettomia summia rahaa siellä liikkuu tällähetkellä ja varsinkin nyt tänä vuonna summat ovat nousseet taas eksponentiaalisesti.Näistä NIL rahoista varsinkin international students osalta pyörii netissäkin varsin erilaisia tietoja. International students visa on vain opiskelijoille, ne eivät oikeuta työn tekoon. Lisäksi tuossa taitaa olla myös osavaltiokohtaisia eroja.
Jos jollain on hyvä linkki ajantasalla oleva linkki NIL-käytäntöihin postatkaa tänne.
Littlellä taitaa olla kaksoiskansalaisuus, joten voi hyödyntää sitä, Nkhambouan passeista mulla ei ole tietoa.
Netissä puhutaan nyt, että Wvu on löytänyt jonkin tyyppisen ”porsaanreiän” tuohon f1 visaan (opiskelijan visa) ja sitä myöten he pystyvät maksamaan näitä isoja summia ulkomaalais pelaajille. Mutta tiedä nyt sitten, sillä kyllä muistakin kouluista on tarjottu isoja diilejä ulkomaalaisille.
Jesse Edwardsin 800 000$ sopimus allekirjoittettiin ilmeisesti Usan ulkopuolella. Tuskin sattumaa…
Tämä artikkeli oli erinomainen ja avasi hyvin tuota Edwardsin siirtoa sekä hieman koko Nil systeemiä. Ilmeisesti ainakin Wvu:ssa lakimiehet ovat painaneet pyyteetöntä työtä.
Syracuse scrambled to keep Jesse Edwards. Ultimately, it lost him to West Virginia. Here’s why
The former Orange big man announced over the weekend he would play for the Mountaineers next season.
www.syracuse.com
Miro Littlen yhteistyökumppanina on Gatorade Suomi (ainakin ig mainos) ja veikkaan, että tuo yhteistyökumppanuus saattaa olla jopa Baylorin solmima eikä Miron itse tai hänen agenttinsa. Toki varma en ole, mutta näin ainakin tuo Nil raha liikkuisi helposti ulkomaalaisillekin.
Omasta mielestä on hyvä että yliopisto pelaajille maksetaan, sillä kyllähän he myös tuottavat paljon rahaa kouluilleen. Zion Williamson tästä, ehkä räikein esimerkki. Mutta tästä kun summat vielä nousevat, niin muutaman vuoden päästä (miksei jo nyttenkin) ollaan erikoisessa tilanteessa, jolloin yliopistosta valmistunut urheilija voi joutua pudottamaan palkkaansa jopa viisinkertaisesti, kun hän aloittaa ”ammattilaisuransa” esimerkiksi euroopassa. Mitä käy tämänkaltaisessa tilanteessa nuoren miehen psyykkeelle ja kuinka pahoja henkisiä ongelmia tästä voi seurata?
Viimeksi muokattu: