Vs: PLAYOFFS 07: Välierä: Honka VS KTP
Noniin, tänään se sitten alkaa. Pitkältä tuntuneet pääsiäiset on jotakuinkin taputeltu alta pois ja on aika käydä itse asiaan. Sf sanoi että KTP on mieluinen vastus, täytyy sanoa näin kotkalaisena että Honka, ainakin mulle, on myös erittäin mieluinen vastus. Eikä todellakaan sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä Honkahan on syöttänyt meille kotkalaisille karvasta kalkkia viime vuosina useammin kuin kerran. Ehkä syy on juuri tässä, ajatellaan että NYT, nyt se suuri ja mahtava Honka kaatuu korkealta ja kovaa!!! Ja kyllä ainakin itseni Honka sytyttää huomattavasti enemmän kuin Lappeenranta, kaikella kunnioituksella toki. Tietynlainen altavastaajan asema tuo minulle sen tarvittavan ripauksen juuri sitä taistelutahtoa mitä pleijareissa tarvitaan, katsomossakin ;D . Ja kyllähän Honka ennakkosuosikki on.
Roope Mäkelä arvioi Kymen sanomissa että ensimmäisen ottelun voittaja menee finaaliin. Itse olen hieman eri mieltä. Todennäköisesti Roope tarkoittaa tällä sitä, että KTP ei enää antaisi kotietua pois. Mutta itse olen sitä mieltä, että Honka on niin kova joukkue että se kyllä pystyisi hakemaan Karhuvuoresta pisteet vaikka häviäisikin ensimmäisen pelin. Myös mielenkiintoista oli että KTP voitti match up vertailun aloituksen osalta 4-2, vaihtopenkki osaston vei Honka. Fields - Matinen parin vei Jerald, syynä että Matinen ei pysty puolustamaan vahvempaa Fieldsiä. Totta, mutta pystyykö Fields puolustamaan nopeampaa Matista?
Jos olisin Ailuksen housuissa, tulisin antamaan Eholle aika suuren roolin tässä otteluparissa, tietysti onnistumisista riippuen. Honka on ollut kotkalle paha vastus tällä(kin) kaudella nopeutensa vuoksi. Kun kentällä Hongalta on Matinen - Muurinen ja kotkalta Ingram - Fields, niin kusessa ollaan. Kotka ei pysty vastaamaan korin alta niin paljon kuin tämä kaksikko vetää kaukaa. Siksi tähän parivaljakkoon kokeilisin Ehoa. Jouni ei ole pelannut paljoa tällä kaudella, mutta ajoittain on mennyt hyvinkin. Viimeksi edellisessä pelissä, eli 3. puolivälierässä Namikaa vastaan. Eho oli todella agressiivinen korin alla ja taisi panna pari kolkkiakin sissän. Laittaisin hänet Matisen päällystakiksi ja Fields pitämään Muurista. Ingram saisi pelata silloin kun Hickey on kentällä. Mutta onneksi en ole Ailuksen housuissa, jännitystä on tarpeeksi katsojankin roolissa!!
HONKA
Hongalla on Kotkan tapaan kokenut joukue. Jenkkinelikko Hickey, Williams, Cummings ja Kisner ovat jo lähes kaiken nähneitä ammattilaisia. Tähän lisäksi jo kansainvälisestikin rutinoituneet Matinen ja Muurinen sekä kypsästi pelaava nuorukainen, Koponen. Nyt alkaa sellaiset pelit missä mitataan todella Koposen rahkeet, ja niinkuin Roopekin sanoi, paineensietokyky. Itse uskon että Petteri on jo valmis näihinkin karkeloihin, ja pelinjohto on hyvissä käsissä. Korinaluspeli on ehkä pieni kysymysmerkki. Hickeyn kausi on ollut himean mollivoittoinen, mutta varmasti konkarin rooli kasvaa mitä pidemmälle pelit etenevät. Levypallopelissä apuja tarvitaan kuitenkin Muuriselta, Williamsilta ja Matiseltakin. Hongan vahvuus ehdottomasti on liikkuvuus ja kaukoheittopeli. Jos Honka pystyy pitämään pelirytmin nopeana, se on vahvoilla. Ja nopeissa hyökkäyksissä se on Suomen paras. Tästä päästiinkiin aiheeseen Jermaine Spivey. Honka tulee varmasti prässäämään Jermainea lähestulkoon aina kun hän tuo palloa ylös, ja jos Honka pystyy pakottamaan hänet pallonmenetyksiin ja näin ollen juoksemaan nopeita, niin sanoisin että silloin Honka on jatkossa. Spivey on kuitenkin kotkalta ainoa joka sitä peliä pystyy jollakin lailla tekemään, hänen on pakko olla kentällä, mutta kovan painostuksen alla hän sortuu usein alokasmaisiin virheisiin. Mutta jatkoon mennäkseen on Hongan onnistuttava edes jollakin lailla korinaluspelissä.
KTP
Edellisestä finaalista on aikaa 13 vuotta. Nyt siihen on paras mahdollisuus sitten -94 mestaruuden. Kolme kokenutta jenkkiä, kolme kokenutta suomalaista ja sarjan tehokkain pelaaja, riittääkö se? Sanoisin että Jermaine Spivey on tämän sarjan ratkaisu pelaaja, jos Spivey onnistuu täydellisesti niin pelinjohdossa, pisteissä kuin levypalloissa niin KTP on lähellä jatkopaikkaa. Ja vaikka Muurisen ja Matisen puolustusta on painotettu, itse pitäisin jopa tärkeämpänä Monten ja Mattin puolustamisen. Montelle kun ei oikein löydy sopivaa pysäyttäjää ja hän olikin melkoinen peikko KTP:lle jo Lahden aikoihin. Fields ei ollut ehkä ihan parhaimmillaan Namika sarjassa, joten hänenkin on syytä ryhdistäytyä. Myös kokeneen suomalaistrion (Ilmonen Heinonen Vekkilä) on parannettava paljon näihin peleihin jos Kotka meinaa jatkoon mennä. Etenkin Heinosen heitto oli Lappeenrantaa vastaan aivan kadoksissa, ja myös puolustuksessa häneltä odotetaan isoa panosta todennäköisenä Monten puolustajana. Ilmonen oli KTP:n johtava heittäjä runkosarjassa ja sitä samaa toivotaan myös nyt playoffeissa. Tänään on KTP:n sauma iskeä ja varastaa kotietu Hongalta, Honka ei kuitenkaan ole ehkä vielä ensimmäisessä ottelussa niin valmis kuin KTP. Pelinjohto, sekä Andre Foremanin panos tulee olemaan ratkaisevia kotkalle.
Yhteenvetona uskon että KTP vie ensimmäisen ottelun nimiinsä Koposen "nukahdellessa" kentällä, mutta valitettavasti Honka menee finaaliin voitoin 3-2!