Koripallo.com

Read and React -offense

Viestejä
1 229
Tässä on esiteltynä Rick Torbettin luoma Read and React -offense. Hieman muokattuna mun mielestä uskomattoman mielenkiintoinen hyökkäystapa mille tahansa joukkueelle. Onko kellään kokemuksia kyseisestä hyökkäysmuodosta? Vaikuttaa pelaajien kehittymisenkin kannalta loistavalta ratkaisulta..

BetterBasketballin readandreact sivu: http://www.betterbasketball.com/readandreact/
 
Viestejä
281
Vs: Read and React -offense

Pace sanoi:
Tässä on esiteltynä Rick Torbettin luoma Read and React -offense. Hieman muokattuna mun mielestä uskomattoman mielenkiintoinen hyökkäystapa mille tahansa joukkueelle. Onko kellään kokemuksia kyseisestä hyökkäysmuodosta? Vaikuttaa pelaajien kehittymisenkin kannalta loistavalta ratkaisulta..

Vaikuttaa omaan silmään liian monimutkaiselta, jos pelaajan silmin tätä yrittäisin tarkastella. Vaihtoehtoja on yksinkertaisesti liian paljon. Näiden vapaa peli -hyökkäyksien ongelma on monesti juuri se, että ne ovat yhtä hyviä kuin sitä pelaavat pelaajatkin. Periaate on tietysti mainio, mutta varsinkin juniorikoripalloon saattaa tällaisenaan olla liian vaativa.

Itse tuosta yksinkertaistaisin hieman ja tekisin joukkueelle 1-2 settiä, esim. se palloskriini näytti ihan kivalta.
 
Viestejä
1 855
Vs: Read and React -offense

Master of Tact sanoi:
Vaikuttaa omaan silmään liian monimutkaiselta, jos pelaajan silmin tätä yrittäisin tarkastella. Vaihtoehtoja on yksinkertaisesti liian paljon. Näiden vapaa peli -hyökkäyksien ongelma on monesti juuri se, että ne ovat yhtä hyviä kuin sitä pelaavat pelaajatkin. Periaate on tietysti mainio, mutta varsinkin juniorikoripalloon saattaa tällaisenaan olla liian vaativa.

Itse tuosta yksinkertaistaisin hieman ja tekisin joukkueelle 1-2 settiä, esim. se palloskriini näytti ihan kivalta.
Olen lähes samaa mieltä, vapaus tuottaa anargiaa. Itse suosin kuitenkin tähän suuntaan liittyvää peliä. Pelikenttähän on pelaajia varten. Heidän on opittava valisemaan kyseiseen tilanteeseen sopivin vaihtoehto. Kääntymis vaihtoehtoja on paljon. Syötöllä voi ohittaa kahdeksasta eri paikasta. Kuljettaa voi eteen, taakse, vasemmalle, oikealle. Screenejä on lukematon joukko, pallo screeneistä kaikenlaisiin pallottomiin screeneihin. Hand off kuuluu pallo screnien joukkoon. Ja sitten on vielä se kaikkein yksin kertaisin koripallon perusasia - leikkaaminen. On suffelia, päätyleikkauksia, flashejä, saksia, ½saksia. Miten valmentaja tulee kaiken tämän sekamelskan kanssa toimeen. HEI, aletaan opettamaan pelaamisen perusasioita. Otetetaan taidot yhdessä teknisten taitojen kanssa ja sekoitetaan siihen hieman jo taktiikkaa. Ei se ole helppoa, se vaatii työtä veljet/siskot valmentajat. Siihen pitää panosta henkilökohtaisesti.

Eli ota pala peliäsi, opeta se ja paloittele se sitten pelaajillesi, ihan kuin leikkaisit ja paloittelisit ruuan pienelle lapsellesi. Jos ei osaa syödä, jää nälkäiseksi.

Vapaus ei siis välttämättä ole anargiaa. Anargiaa tuottavat yksilöt, mutta ajan myötä voi heidätkin opettaa joukkuepelaajiksi. Opettaa pelaamaan "Kontroloidussa vapaudessa".
 
Viestejä
281
Vs: Read and React -offense

manzu sanoi:
Miten valmentaja tulee kaiken tämän sekamelskan kanssa toimeen. HEI, aletaan opettamaan pelaamisen perusasioita. Otetetaan taidot yhdessä teknisten taitojen kanssa ja sekoitetaan siihen hieman jo taktiikkaa. Ei se ole helppoa, se vaatii työtä veljet/siskot valmentajat. Siihen pitää panosta

Aamen. Pohjimmiltaan uskon juniorikoripallon taktisten elementtien tukevan henkilökohtaista taidon oppimista, eli 5-5 -pelissä olevat leikkaukset opettavat pelaajia leikkaamaan jne. Nämä taidot on helppo tuoda hyökkäyspeliin yksinkertaisina sääntöinä. "Kun syötät pallon korille, leikkaat ja heikko puoli täyttää."

Kun pelaajille muutaman säännön perusteella annetaan vielä vapaus ottaa (hyviä) ratkaisuja, ollaan mielestäni oikealla tiellä.
 
Viestejä
1 229
Vs: Read and React -offense

Master of Tact sanoi:
Vaikuttaa omaan silmään liian monimutkaiselta, jos pelaajan silmin tätä yrittäisin tarkastella. Vaihtoehtoja on yksinkertaisesti liian paljon. Näiden vapaa peli -hyökkäyksien ongelma on monesti juuri se, että ne ovat yhtä hyviä kuin sitä pelaavat pelaajatkin. Periaate on tietysti mainio, mutta varsinkin juniorikoripalloon saattaa tällaisenaan olla liian vaativa.

Itse tuosta yksinkertaistaisin hieman ja tekisin joukkueelle 1-2 settiä, esim. se palloskriini näytti ihan kivalta.

Tarkoitushan on opettaa konsepti kerrallaan. Seuraaviin konsepteihin siirrytään kun hallitaan edellinen hyvin. Esimerkiksi minikoripallossa riittäisi jo aika pitkälti se, että pelaajat ymmärtäisivät käyttää tilaa tehokkaasti. Sen jälkeen opettaa tiirikoinnin periaatteet. Peli näyttäisi jo huomattavasti enemmän korikselta.

Samaa mieltä kaikkien kanssa olen toki perusasioiden opettamisesta. Se on tärkeysjärjestyksessä nuorilla palloilijoilla ehdottomasti ensimmäisenä. Vaikka pelaajien taktinen ymmärrys olisi kuinka hyvällä tasolla, ilman teknistä osaamista pelin ymmärtämisestä ei saa lähes mitään irti.
 

omaba

Vs: Read and React -offense

Minusta on arveluttavaa opettaa tiirikoinnin perusteet noin nuorille. Ehtii sitä varkaisiin vähän vanhempanakin....
 
Viestejä
5 781
Vs: Read and React -offense

Mitä nuorempana aloittaa, sen enemmän voi saavuttaa.
 

antakaapas...

Vs: Read and React -offense

... esimerkki kenttätasapainon / hyökkäyksen lähtökuviosta sanotaan vaikka
mini-ikäisille. Mitä itse suositte, mistä olisi hyvä lähteä rakentamaan...
 
Viestejä
281
Vs: Read and React -offense

antakaapas... sanoi:
... esimerkki kenttätasapainon / hyökkäyksen lähtökuviosta sanotaan vaikka
mini-ikäisille. Mitä itse suositte, mistä olisi hyvä lähteä rakentamaan...

1-2-2 ja yksinkertainen give & go sekä vastaantuloleikkaus. Piirtelen jotain huomenna, jos jaksan.
 
Viestejä
1 229
Vs: Read and React -offense

antakaapas... sanoi:
... esimerkki kenttätasapainon / hyökkäyksen lähtökuviosta sanotaan vaikka
mini-ikäisille. Mitä itse suositte, mistä olisi hyvä lähteä rakentamaan...

Levittää peliä sekä leveys- että pituussuunnassa.

Mini-ikäiset lapset ovat kasvavassa iässä, eikä heistä voi sanoa vielä millään kenestä kasvaa 2 metrinen ja kuka jää 170cm pätkäksi. Itse olen miettinyt, että kaaripelaajana toimiessa oppii parhaiten koripallon tärkeimpiä perustaitoja ja sen takia suosisin itse 5 kaaripelaajan pelimuotoa (tai sillontällöin 4-1, sisäpelaaja pallon vastaisella puolella).

Jos pidät sisäpelaamista kuitenkin pelin suolana niin tottakai 3-2 on mahdollinen... kannattaa kuitenkin huomioida, että ehkä pelaajien kehittymisen kannalta fiksuinta on antaa kaikkien olla vuorollaan sp, eikä pitää aina samoja pitkiä kavereita korin alla.
 

-Mickey-

Vs: Read and React -offense

Ehdottomasti mini-iässä ja c:ssä itse suosisin 4-1 asetelmaa, ja jos haluaa tuossa vaiheessa jo jotain systeemiä käyttää (mineissä en systeemiä opettaisi vaan sitä miten pelataan 1-1, 2-2 ja 3-3 pelejä) niin ehdottaisin jotain sellaista missä pelipaikat vaihtuvat koko ajan. Tärkeää tuossa iässä olisi oppia monipuolista pelaamista eikä pultata ketään tietylle pelipaikalle. Eli takamiehestä voi esim tulla yhdellä leukkauksessa uusi sentteri jne. Systeemejä on aika paljon (esim flex) joten ei kun etsimään sopivaa omalle joukkueelle.
 
Viestejä
281
Vs: Read and React -offense

-Mickey- sanoi:
Ehdottomasti mini-iässä ja c:ssä itse suosisin 4-1 asetelmaa, ja jos haluaa tuossa vaiheessa jo jotain systeemiä käyttää (mineissä en systeemiä opettaisi vaan sitä miten pelataan 1-1, 2-2 ja 3-3 pelejä) niin ehdottaisin jotain sellaista missä pelipaikat vaihtuvat koko ajan. Tärkeää tuossa iässä olisi oppia monipuolista pelaamista eikä pultata ketään tietylle pelipaikalle. Eli takamiehestä voi esim tulla yhdellä leukkauksessa uusi sentteri jne. Systeemejä on aika paljon (esim flex) joten ei kun etsimään sopivaa omalle joukkueelle.

Itse en laittaisi edes ketään sisään, vaan kulmiin tai niiden ja low postien väliin.
 

antakaapas...

Vs: Read and React -offense

Master of Tact sanoi:
1-2-2 ja yksinkertainen give & go sekä vastaantuloleikkaus. Piirtelen jotain huomenna, jos jaksan.
Piirrä vaan jos jaksat, kiinnostas toi...
 
Viestejä
281
Vs: Read and React -offense

Minien peruspeleissä voi mielestäni pitää jonkinlaista peruspeliä, joka pohjautuu syötä-leikkaa-täytä -periaatteeseen. Nämä säännöt tehdään niin yksinkertaisiksi ja harjoitellaan pienpelien avulla, että ne jäävät mieleen. Aluksi voi opettaa vähän tarkemmin ja vaatia täsmällistä paikkojen täyttämistä. Myöhemmin voi sitten antaa vapauksia ja vaatia vain, että pelaajat ovat jollain pelipaikalla.

Nämä piirrokset ovat vähän nopeasti sutaistuja, mutta kertonevat idean:

Peruspeli1.jpg

Takapelaajan give and go

Peruspeli2.jpg

Laiturin give and go

Peruspeli3.jpg

"Puolenvaihto"
 
Viestejä
281
Vs: Read and React -offense

Pari settiä minijunnuille. Kuljetusavaus on loistava, jos vastustaja pelaakin vähän aggressivisemmin syöttölinjaa. Myöhemmin, esimerkiksi C-junnuille, voidaan lisätä vielä 4 hakemaan handoff laidasta.

Kuljetusavaus1.jpg

Takaovi (itse opettaisin pelaajat syöttämään takaoveen korin alle tai heikolle puolelle)


Kuljetusavaus2.jpg

Vastaantuloleikkaus.
 
Viestejä
281
Vs: Read and React -offense

Ajoavaus. Helppo käyttää myös ajoon reagoimisen opettamiseen.

Ajoavaus-1.jpg
 
Viestejä
1 229
Vs: Read and React -offense

Master of Tact sanoi:
Ajoavaus. Helppo käyttää myös ajoon reagoimisen opettamiseen.

Ajoavaus-1.jpg

Mun mielestä nimenomaan tämä ^ on varsinkin 1-2-2 hyökkäystä käyttäessä tärkein asia opettaa. Esimerkiksi vastaantuloleikkauksen esitteleminen minijunnuillle ei välttämättä ole se prioriteetti #1. Tuo ajoavaus (tiirikointi) luo niin paljon hyviä tilanteita, että jo se itsessään voi olla pelin kehittymisen kannalta aika magee juttu.

Monella junnulla kuljettamisessa ei ole mitään järkeä ja on erittäin tärkeää saada heidät ymmärtämään, että suunnan tulee olla koria kohti jos se on vain mahdollista. Samalla esittelee heille erilaisia vaihtoehtoja, joita tiirikointi mahdollistaa.

Itsellä tapana kysellä ajavilta pelaajilta esim. "Hyvä ajo, mutta näitkö Pertin vapaana tuossa laidassa?" Pikkuhiljaa pojat oppivat pitämään pään ylhäällä ja näkemään syöttöjä.
 
Viestejä
281
Vs: Read and React -offense

Pace sanoi:
Mun mielestä nimenomaan tämä ^ on varsinkin 1-2-2 hyökkäystä käyttäessä tärkein asia opettaa. Esimerkiksi vastaantuloleikkauksen esitteleminen minijunnuillle ei välttämättä ole se prioriteetti #1. Tuo ajoavaus (tiirikointi) luo niin paljon hyviä tilanteita, että jo se itsessään voi olla pelin kehittymisen kannalta aika magee juttu.

Ei se minunkaan mielestäni ole prioriteetti #1. Tärkeämpää on opettaa ratkaisemaan, pitämään pää pystyssä ja näkemään kenttä. Tähän leikkaaminen (äsken esitellyt leikkaukset) on myös loistava keino.
 
Viestejä
1 229
Vs: Read and React -offense

MITÄ R&R EI OLE?

R&R ei ole perinteinen motion-hyökkäys. Motion vaatii toimiakseen viisi monipuolista pelaajaa, jotka kaikki ymmärtävät peliä erittäin hyvin ja pystyvät toteuttamaan oikeita asioita aina muuttuvissa tilanteissa. R&R ei myöskään rakennu valmiiksi suunniteltujen kuvioiden ympärille.

MITÄ R&R ON?

R&R on periaatteisiin perustuva pelityyli, jota eritasoiset pelaajat voivat pelata. Systeemi perustuu kahden pelaajan välisiin reagointeihin ja toimintoihin, jotka pystytään drillaamaan automaatiotasolle. Nämä kahden pelaajan väliset reaktiot eivät ole vain kasa hyviä kahden miehen pelejä, vaan R&R sitoo ne yhteen viiden pelaajan saumattomaksi yhteistyöksi. R&R ei ole sidottu mihinkään erityiseen muodostelmaan vaan se on helposti mukautettavissa mihin tahansa muodostelmaan (5 kehällä, 4k-1s tai 3k-2s).

MITÄ R&R VOI OLLA?

Sekä mies- että paikkahyökkäys. Toimiakseen hyökkäys vaatii vain muutaman ensimmäisen kerroksen. Voi olla hyökkäyksen perusta kun kuviot pettävät. Se voi olla myös pelaajien kehityksen kannalta hyvä systeemi, johon on helppo tuoda uusia ulottuvuuksia.

R&R:N TAVOITE

- Helposti opetettavissa ja siirerttävissä valmentajalta valmentajalle sekä valmentajalta pelaajalle
- Tarpeeksi yksinkertainen kenen tahansa opittavaksi
- Rakentuu opituille tavoille, ei korkealle peliymmärrykselle
- Vapautta ja intoa pelaajille
- R&R rakentuu 5 pelaajan yhteistyön varaan
- Tarpeeksi yksinkertainen pikkujunnuille, tarpeeksi monipuolinen jopa ammattilaisille
- Mitä paremmat perustaidot, sitä helpompi toteuttaa hyökkäystä... toisaalta myös mitä enemmän harjoittelet RR-hyökkäystä sitä paremmaksi perustaidot kehittyy.

MOTION-HYKKÄYS?

Motion-hyökkäys:
* Korkea IQ
* Pallottomilla monia vaihtoehtoja
* Liikaa vapautta

Read & React -hyökkäys:
* Kehittyvä & Kehittävä
* Pallottomilla 1 reaktio
* Pallollisella vapautta, muilla kurinalaista reagointia

JOUSTAVUUS:

Tähän hyökkäykseen ei tarvita tietynlaisia pelaajia, vaan se joustaa kunkin joukkueen pelaajamateriaalin mukaan. Joukkueille ilman sisäpelaajaa, joukkueille joilla vahva sisäpelaaja, joukkueille joilla pieniä nopeita kehäpelaajia... 5 kehällä, 4 kehällä, 3 kehällä...... jne.

PELAAJILLE HALUTAAN MUODOSTAA MENETTELYTAPOJA

Koripallon pelaaminen perustuu menettelytavoille. Kun pelaajat lukevat pallollista, he reagoivat välittömästi pallollisen pelaajan toimintaan. Kun pelaajille tehdään selväksi miten heidän halutaan reagoivan, väärintekemisen pelko häviää ja itseluottamus kasvaa. Mitä vähemmän pelaajien täytyy ajatella sitä parempi. Mitä vähemmän he ajattelevat sitä nopeammin he liikkuvat Mitä vähemmän he ajttelevat ja mitä useampia menettelytapoja pelaajat ovat sisäistäneet sitä enemmän he pelaavat vaiston varassa.

MITÄ JOUKKUEELLASI ON KUN SE ON OPPINUT READ & REACT -SYSTEEMIN?

1. Voit kehystää joukkueesi hyökkäyksen pelaaja-arsenaalisi sopivaksi. Jos sinulla on hyvä sisäpelaaja tai kaksi, pelaa 4-1 tai 3-2. Toisaalta jos parhaat pelaajasi ovat kehäpelaajia, voit pelata viisi pelaajaa kehällä.

2. Yksikään vastustajasi ei voi scoutata hyökkäystä

3. Joukkueesi hyökkäys vain paranee ajan myötä

4. Joukkueen puolustus paranee kun pelaajat eivät voi huijata puolustuksessa harjoituksissa ja joutuvat koko ajan seuraamaan missä oma pelaaja liikkuu

5. Joukkueella on hyökkäys, jossa pelaajat voivat luonnollisesti piilottaa heikkoutensa ja käyttää vahvuuksiaan hyödyksi

6. Pelaajien perustaidot kehittyvät jatkuvasti ja he oppivat uusia toimintatapoja aina kun esittelet heille uuden kerroksen hyökkäyksestä

MIKSI KEHITIMME READ & REACT SYSTEEMIN?

1. Kuviot toimivat hyvin alkukaudesta, mutta niiden toimivuus huononeen loppukautta kohti mentäessä kun on tärkeät pelit.

2. Kun kuviot eivät tuoneetkaan tulosta siihen harjautumattomat pelaajat alkavat helposti pelaamaan 1-1 tai parhaimmillaan 2-2 peliä. Miksi he eivät pysty pelaamaan yhteenhitsautuneena viiden pelaajan joukkueena?

3. Noin 80% joukkueiden pisteistä tulee kun yksilöiden suorituksista kun he ovat pelanneet menettelytapoihin perustuvaa koripalloa. Vain n. 20% koreista tulee joukkueiden kuviopeleistä. Usein kuitenkin kuviopelit veivät helposti vastaavasti 80% harjoitusajasta ja menettelytapojen harjoitteluun jäi ainoastaan 20% ajasta.

4. Perinteisessä motion-hyökkäyksessä oli turhan paljon vapautta. Motion vaatii kaikilta viideltä pelaajalta korkeaa pelitajua ja yksikin pelaaja voi sekoittaa koko hyökkäyksen.

5. 1 VS 1, 2 VS 2, 3 VS3 oli hauskaa pelata ja se pysyi hyvin koordinoituna kokonaisuutena. 4 VS 4, 5 VS 5 oli liian vaikeaa pelata ilman selkeitä menettelytapoja, jolloin yhteistyö ja pelirytmi kärsi huomattavasti.

6.Nuorten pelaajien valmentajat vaihtuvat usein ja monesti uusi valmentaja joutui aloittamaan alusta joukkueen kehittämisen omiin ideoihinsa sopivaksi. Haluamme opettaa pelaajia siten, että he pystyvät hyödyntämään oppimaansa oli pelityyli sitten mikä tahansa.

7.Joukkueen pelaajat vaihtuvat ja erilaisten pelaajien taitotasot vaihtelevat pelaajien mukana. Hyökkäyksemme haluttiin olevan joustava ja pidimme tärkeänä, että sama hyökkäys olisi mukautettavissa eri muodostelmiin ja eritasoisille pelaajille sopivaksi.

8.Hyökkäyksen tulee olla tarpeeksi yksinkertainen opetettavaksi eteenpäin muille valmentajille ja tietysti pelaajille. Samalla sen tulee olla tarpeeksi monipuolinen, että sitä pystyy hyödyntämään myös korkeammalla tasolla.

9.Hyökkäyksen tulee hyödyntää pelin kaaosmaisuutta, joka on aina mukana hyvässä hyökkäyspelissä. Vain tällaisella spontaanisuudella hyökkäys voi rankaista puolustusta aina kun se tekee virheen. Toisin sanoen Read and React kerrosten on annettava tapahtua missä tahansa järjestyksessä.

10.Hyökkäyksen on rakennuttava menettelytavoista kahdesta syystä:
* Menettelytavat on drillattavissa kenen tahansa osaamiseen kun toistoja on tarpeeksi
* Jos pelissä on liikaa miettimistä, tempo hidastuu ja yhteispeli vaikeutuu.

11.Kun peli rakentuu kerroksittain menettelytavoille, yksikään kerros ei ota valmiiksi opitulta mitään pois.

12.Halusimme yhden hyökkäyksen, joka toimii kaikenlaisia puolustusmuotoja vastaan.
 
Viestejä
1 855
Vs: Read and React -offense

Tyreke sanoi:
Tässä on esiteltynä Rick Torbettin luoma Read and React -offense. Hieman muokattuna mun mielestä uskomattoman mielenkiintoinen hyökkäystapa mille tahansa joukkueelle. Onko kellään kokemuksia kyseisestä hyökkäysmuodosta? Vaikuttaa pelaajien kehittymisenkin kannalta loistavalta ratkaisulta..

BetterBasketballin readandreact sivu: http://www.betterbasketball.com/readandreact/

Lukekaa , tää on se suunta, mihin koripallo on suuntautumassa "kontroloitua vapautta", kuka kontroloi, no pelaajat tietysti :D :eek:

Maailmalta löytyy muutamia samankaltaisia, jotka ovat levinneet aina NCAA 1 divariin asti
 
Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Ylös