Vs: Salon Vilpas 2009-10
Onnittelut Vilppaalle eilisestä voitosta. Forssalaiset olivat eilen hengetön ryhmä yksilöitä, mutta Vilpas pelasi asenteella ja ennen kaikkea joukkueena ja ansaitsi voiton tästä väännöstä.
Haluan tehdä heti alkuun selväksi, että en ole katkera forssalainen. Lähdin eilen peliin katsomaan suomalaista liigakoripalloa kumpaakaan joukkuetta enempää kannustamatta. Valitettavasti salolaisten kannattaijen vuoksi pelin jälkeen olisin toivonut sittenkin, että Forssa olisi pelin voittanut.
On hienoa, että Salossa ollaan noin innostuneita koripallosta, että saadaan satapäinen kannattajajoukko vieraspeliinkin. Varsinkin vielä kauden lopullakin, vaikka joukkueella ei ole kausi parhaalla mahdollisella tavalla kulkenut. Tällaista yhteisöllisyyttä ja kannatusta toivoisi näkevän enemmän muilla paikkakunnillakin. Seura sai kaikki 3 fanibussiaan täyteen, mikä on upea saavutus! Kuitenkin jo etukäteen vähän pelotti, kun sain tietää, että yksi busseista on erikseen varattu pienemmille junnuille ja perheille. Tämähän suoraan kertoo siitä, että suurin osa on peliin lähdössä alkoholin voimalla rellestämään. Toki, kun seura tämän kannustajistaan tietää, niin on hienoa, että huomioivat juniorinsa. Mutta mielestäni urheiluseuran järjestämällä fanimatkalla tällaiseen ei pitäisi olla tarvetta. Tuskin kenelläkään junnulla tai heidän vanhemmalla olisi sitä mitään vastaan, jos muutama kannustaja joisi sivistyneesti pari olutta matkalla peliin ja takaisin, jos muuten käyttäytyisi mallikkaasti.
Suomalaisessa koripallokatsomoon aika monessa paikassa kaivataan huomattavasti lisää ääntä! Ja sitä salolaisilla riitti kiitettäväksi. Vilppaan 300 kannustajaa vei mennen tulleen 800 forssalaista. Äänen pitämisessä ja oman kannustamisessa ei ole mitään vikaa, päinvastoin. On myös upeaa, että salolaisilla on jopa oma huutosakin johtaja, joka selvästi saa porukkansa syttymään ja tuo selvää lisäpuhtia kannustamiseen. Suurimman osan pelistä Vilppaan sakki kannusti hienosti omiaan, mutta kuitenkaan huutosakin johtajan johtaminen koko pelin ajan ei ollut asiallista. Mielestäni tuomareille "nuijan" huudattaminen kollektiivisesti koko porukan voimalla ei ole hyvää eikä edes hyväksyttävää käytöstä. Kyllähän tuo nuija varmaan joka korismatsissakin kuuluu jonkun yksilön tai pienen porukan suusta, mikä on jo valitettavaa. Olen luullut, että koripallon kannattajat ovat sen verran fiksua väkeä, että eivät tällaiseen jääkiekkopeleistä niin tuttuun huuteluun noin isolla porukalla lähde, mutta eilen olin kovasti pettynyt näin tapahtuessa. Varsinkin, kun Vilppaan fanikatsomossa oli myös niitä omalla bussilla tulleita junnuja mukana huutamassa johtajan perässä nuijaa. Ainakin itse pelaajana minua hävettäisi pelata joukkueessa, jonka kannattajat käyttäytyvät tuolla tavalla! Ei näin jatkossa, kiitos!
Toinen asia, mikä minua jäi vaivaamaan oli salolaisten vilpitön riemu siitä, että forssalaiset putosivat divariin. Sivullisena seuranneena todella tuntui siltä, että Vilppaan kannattajille oli kovempi juttu se, että FoKoPo putosi, kuin se, että oma joukkue voitti. Toki, kuten joku toisessa keskustelussa mainitsi, niin kyse on rakkaista vihollisista, joiden kanssa on väännetty jo ajat. Mutta luulisi niin salolaisten pelaajienkin kuin kannattajien kuitenkin mielummin pitävän kiinni näistä lähellä olevista väännöistä, josta tunnelatausta ei koskaan puutu, ennemmin kuin matkata pelaamaan toiselle puolelle suomea.
Ja kolmas asia, jonka itse toin esille tuolla toisessa keskustelussa oli tuo pikkupojalle huutelu. Mielestäni aikuisen kannattajan ei pitäisi harkintakyvyn noin pahasti pettää, vaikka kuinka olisi tunnekuohun vallassa. Mutta ehkä asiasta teki vielä pahemman se, että kukaan salolaisista ei tilanteeseen väliin mennyt, vaan katselivat sujuvasti vieressä. Jos minun kannattajaporukassa joku noin käyttäytyisi, niin kyllä aika nopeasti tuollaisen kaverin menisin itse hiljentämään!
Toivon, että jatkossa Salossa riittää edelleen intoa ja faneja omiaan kannustamaan! Mutta miettikää käytöstänne ja hieman skarpatkaa. Kannustamisessa kuitenkin pitäisi olla kyseessä oman joukkueen tsemppaaminen parempaan suoritukseen, mutta sitä ei pidä tehdä vastustajan kustannuksella. Niin kauan kuin Vilppaan kannattajat jatkavat samalla linjalla, en valitettavasti vaivaudu salolaisten peliä katsomaan. Ja erittäin iloinen olen siitä, etten eilen ottanut lapsiani peliin mukaan. Mutta toivottavasti saatte kannustuksen muutettua positiiviseksi, niin ehkä minutkin joskus vielä Salohallissa nähdään. Ääntä ei ole kokskaan suomalaisessa koriskatsomossa liikaa!