Näissä haastoissa ja tarkastuksissa on kyllä eriskummalliset säännöt ja itse olen ainakin vielä ihan pihalla mitä saa ja voi tarkistaa. Useita pelinkulkuun oleellisesti liittyviä asioita ei voida tarkistaa tai haastaa. Sääntöjä varmasti muokataan vuosien varrella toimivammaksi kokonaisuudeksi, mutta ymmärrän myös sen, että videolle ei mennä kovin herkästi. Ottelutapahtuma kärsii merkittävästi, jos videolla vieraillaan jatkuvasti ja peli on minuutin tai pari tauolla.
Siitä ei päästä mihinkään, että kolmannen erän loppu meni vihkoon niin pöydän takana, kuin harmaalla kolmikolla, mutta näillä säännöillä ja tarkastusmahdollisuuksilla asian kanssa on vain elettävä.
Alla tiivistettynä tarkistettavat asiat suoraan sääntökirjasta. Valmentajan haaston kanssa mitään aikarajotuksia ei ole, mitä tuomarin videotarkistuksen kanssa olisi, eli vaikka ottelun ensimmäisessä heitossa valmentaja voi haastaa lähtikö heitto ajoissa, mutta tuomari ei tätä tarkistusta tuossa kohtaa voi itse tehdä.
Valitettavan useilla tuntuu olevan NBA:sta tuttu käsitys siitä, että mitä tahansa voi haastaa ja tarkistaa koska vaan.
Tiivistettynä tarkistettavat asiat:
Erän lopussa:
- Lähtikö heitto ajoissa (vs. pelikello, ei 24s)
- Paljonko peliaikaa, jos pallo rajoista ulos, 24s-rikkomus, 8s-rikkomus, tehtiin virhe ennen pelikellon loppumista
Kun vikat 2min 4. erä / JA:
- Lähtikö heitto ajoissa (24s & pelikello)
- Virhe heittotilanteen ulkopuolella, onko jompikumpi kelloista nollissa, oliko heittotilanne alkanut, onko pallo vielä heittäjällä jos oma joukkue tekee virheen
- Tuomittiinko kielletty torjunta / korin häirintä oikein
- Kenestä pallo ulos
Milloin tahansa:
- 2p / 3p heitto
- 2 / 3 vapaaheittoa
- Virheen laatu PF / EU / T / DF
- Kellon korjaus, jos ollut toimintahäiriö
- Oikea vapaaheittäjä
- Väkivaltainen tilanne, ketkä osallistui