Ainoa kuka voi mennä edelle on Lassi Tuovi, mut se vaatis jo melkein mitalisadetta MM-kisoista:
Vedon paikka? Minä sanon, että Sammelvuo valitaan vuoden valmentajaksi. Kenet sinä? Itse näen, että ainoastaan Sammelvuon aikaisempi valinta vuodelta 2021 voisi koitua hänen esteeksi.Katsellaan niitä Sammelvuon palkintoja sitten uudelleen, kun lopettaa venäläisten kanssa kaveeraamisen + 5 vuotta päälle. Mies pysytteli Venäjällä kuukausitolkulla sodan alkamisen jälkeen.
Vielä tämän vuoden puolellakin miehen lausunto oli: "Toivon, että maailma voisi rauhoittua."
Eikä esimerkiksi, että "Toivon Venäjän lopettavan epäinhimillisen murharetkensä välittömästi."
Vladimir Putin myönsi Tuomas Sammelvuolle kunniamerkin
Tuomas Sammelvuo sai merkin toimistaan Venäjän lentopallomaajoukkueen päävalmentajana.www.iltalehti.fi
"Minusta oli hienoa, kuinka lämpimästi kaikki Ehingenissä ottivat minut vastaan ja tunsivat olonsa kotoisaksi. Tietysti tulee olemaan jännittävää pelata ensimmäistä kertaa Suomen ulkopuolella, mutta Saksa on hyvin samanlainen, joten se ei ole ongelma. Harjoittelut joukkueen kanssa antoivat minulle myös erittäin hyvän fiiliksen ja sain vaikutelman, että se oli minulle loistava tilaisuus kasvaa pelaajana ja ihmisenä."
”Valtterissa näemme vahvan ja äärimmäisen nopean puolustajan, joka pystyy parantamaan joukkuetoveriaan. Hän on jo kerännyt kokemusta vahvasta Suomen ensimmäisestä liigasta ja nyt pitäisi olla isossa roolissa meillä. Hän esitteli itsensä upeasti vierailunsa aikana ja sopii täydellisesti edelliseen joukkueeseemme.
Fakta on kuitenkin se, että Sammelvuo ei halunnut lopettaa Ukrainan sodan alettua valmentamista Venäjällä heti, vaan jatkoi valmentamista kauden loppuun. Tuo on niin pitkä miinus ihan millä vaan mittarilla, että toivon että asia huomioidaan isosti valinnoissa. Oikea tapa toimia olisi ollut poistua Venäjältä heti sodan alettua, niin kuin suurin osa länsimaisista urheiljoista teki. Sammelvuon arvot eivät tuossa vaiheessa olleet kohdallaan ja minun mielestänikään häntä ei voi valita parhaaksi missään kategoriassa pitkään aikaan jos enää koskaan.Sammelvuolla on varmasti venäläisiä tuttuja ja ystäviä, kuten tuhansilla muillakin suomalaisilla. En usko, että hän Venäjän valtionjohdon kanssa kuitenkaan erityisesti kaveeraa tai heidän sotaansa tukee.
Jantunen Warriorsin kesäliiga-rosterissa