Koripallo.com

Susijengin tulevaisuus - miten otetaan seuraava askel?

Täällä voinee spekuloida kuka tulee Möttölän tilalle em-kisojen jälkeen. Kun ajattelee suomen valmentajia maailmalla, selkeästi ykkönen valmentaa NBA:ssa, kakkonen euroliigaa ja tuleva Kanadan päävalmentaja, ja kolmonen valmentaa Australiassa. Näin sen tulisi olla Koponen joka otettaisiin sinne mukaan, mutta kun valmentaa Australian liigassa Breakersia, niin tuskin onnistuu tällä hetkellä tiimiin liittyminen. Listalla seuraavina sitten itse päävalmentaja, Jansson, sekä Rannikko. Noin itse rankkaisin kuusi parasta suomen valmentajaa tällä hetkellä.
Kun katselee tätä listaa, huomaa että aika pitkälle on päästy niistä ajoista kun Ari Tammivaaran lähtö Saksan kakkosdivariin ammattivalmentajaksi oli iso uutinen. Hyvä suuntaus suomalaisilla valmentajilla.

Täällä voinee spekuloida kuka tulee Möttölän tilalle em-kisojen jälkeen. Kun ajattelee suomen valmentajia maailmalla, selkeästi ykkönen valmentaa NBA:ssa, kakkonen euroliigaa ja tuleva Kanadan päävalmentaja, ja kolmonen valmentaa Australiassa. Näin sen tulisi olla Koponen joka otettaisiin sinne mukaan, mutta kun valmentaa Australian liigassa Breakersia, niin tuskin onnistuu tällä hetkellä tiimiin liittyminen. Listalla seuraavina sitten itse päävalmentaja, Jansson, sekä Rannikko. Noin itse rankkaisin kuusi parasta suomen valmentajaa tällä hetkellä.
Toijala lienee tuolla listalla ennen Rannikkoa, Koposta? Toki aika vaikea näitä on eksaktiin järjestykseen laittaa.

Itse veikkaan Rannikon nousua rankingissa ylöspäin. Ehkäpä tämäkin oli osittain syy Möttölän muualle lähtöön, tie oli tukossa.

Kun valmennusjohtoon tulee uusia nimiä, niin toivottavasti ei ainakaan Larkasta.

Mielestäni valmennusstaffia ei rakenneta kuten joukkuetta muuten, eli etsimällä parhaat mahdolliset yksilöt, jotka vieläpä kaikki toimivat omissa pesteissään päävalmentajina. Toisaalta itsekin näen Janssonin varmasti todennäköisimpänä seuraajana. Toijalan näkisin mielelläni seuraavana päävalmentajana.

Maajoukkuetoiminta on todella kuluttavaa ja siihen ei välttämättä kovin moni halua sitoutua. Muita mahdollisia seuraajia katselisin osittain siksi nykyisistä nuorisomaajoukkuevalmentajista.

Toijala lienee tuolla listalla ennen Rannikkoa, Koposta? Toki aika vaikea näitä on eksaktiin järjestykseen laittaa.
Koponen valmentaa kovassa liigassa missä mukana nba:sta tuttuja, ja pidetään siksi nba:n jälkeen yhtenä kovimmista sarjoista. Toijala hyvä myös, nykyään Tuovin apuna Japanissa, ja teki Virossa erinomaista jälkeä päävalmentajana. Yksi ehdokas aikanaan päävalmentajaksi, jos etsitään susijengille uutta käskijää.
Villinä korttina vetäisin Panu Vertion, joka valmensi Gullsit viime kaudella mestaruuteen, ja lähti apuvalmentajaksi muistaakseni nyt Liettuaan. Hyviä ystäviä T. Iisalon kanssa, joten voisiko sitä kautta tulla uusia ajatuksia susijengin pelaamiseen?

Tuli vaan mieleen, että vieläkö se toinen Iisalon veljes, Joonas valmentaa ja millä tasolla?

Taisi sillat palaa liiton suuntaan muutama vuosi sitten sen verran komeasti, että mahtaakohan enää tulla kyseisen instanssin listoille?

En tiedä missä valmentaa vai pitääköhän sapattivuotta Bundesligan jälkeen.

Koponen valmentaa kovassa liigassa missä mukana nba:sta tuttuja, ja pidetään siksi nba:n jälkeen yhtenä kovimmista sarjoista. Toijala hyvä myös, nykyään Tuovin apuna Japanissa, ja teki Virossa erinomaista jälkeä päävalmentajana. Yksi ehdokas aikanaan päävalmentajaksi, jos etsitään susijengille uutta käskijää.
Villinä korttina vetäisin Panu Vertion, joka valmensi Gullsit viime kaudella mestaruuteen, ja lähti apuvalmentajaksi muistaakseni nyt Liettuaan. Hyviä ystäviä T. Iisalon kanssa, joten voisiko sitä kautta tulla uusia ajatuksia susijengin pelaamiseen?
Vertion veljekset taisi nyt mennä sekaisin? Mutta ei Vesakaan Gullsien peräsimessä mielestäni niin ihmeitä tehnyt etenkään pelaajabudjetti huomioiden, että ihan heti näkisin hänet tuomassa lisäarvoa Susijengin valmennukseen ihan hetikohta. Toki voi ulkomaanpesti voi tuoda paljonkin kehitystä, joten kauempana tulevaisuudessa toki mahdollista.

Vesa Vertiosta siis puhuin. Ja eikös ole ollut mukana juniorimaajoukkueiden valmennuksessa jo?

Jos olen oikein ymmärtänyt niin nuorempi Iisalo nauttii Bundesliigan valmentajan palkkaa ilman työvelvoitetta. Eli pystyy tankkaamaan vielä vuoden ilman suurempaa stressiä.

Tässä haastattelussa HBA-Märsky pääsee ihan oikeutetustikin paistattelemaan kaikenlaisen EM-menestyksen keskellä. Mutta olenko ainut, ketä osa vastauksista jää hieman kaivelemaan. Etenkin:

1. Kahdeksan miesten EM-joukkueen jäsenestä ponnistaa Märskystä. Tähän kai laskettu mukaan

a) Salin, jonka kehityksen kannalta Honka/Honka Akatemia taitavat olla ne keskeisimmät instituutiot (HBA-Märsky perustettiin vuonna 2012 tai 2013?).

b) Nkamhoua, joka on avoimesti sanonut, että ei ollut aivan tyytyväinen lyhyeen Märsky aikaansa, jolloin hän ei joukkueessa oikeastaan pelannut.

2. "Tulevaisuus näyttää kirkkaalta ja menestys on aaltoliikettä", kun toimittaja kyselee poikamaajoukkueiden vajoamisesta B-divisioonaan.

Ehkä tässä on kyse enemmän henkilökohtaisesta ongelmasta, kun mielestäni voisi aivan hyvin sanoa, että EM-joukkueen kahdestatoista pelaajasta kuusi oli pitkäaikaisesti mukana HBA-toiminnassa. Ja että, poikamaajoukkeiden taso oli kuluneena kesänä heikompi kuin pitkään aikaan, tämä tiedostetaan ja hommia tehdään jatkossa järkevämmin ja laadukkaammin, jotta menestys on jatkossa parempaa.

Tässä haastattelussa HBA-Märsky pääsee ihan oikeutetustikin paistattelemaan kaikenlaisen EM-menestyksen keskellä. Mutta olenko ainut, ketä osa vastauksista jää hieman kaivelemaan. Etenkin:

1. Kahdeksan miesten EM-joukkueen jäsenestä ponnistaa Märskystä. Tähän kai laskettu mukaan

a) Salin, jonka kehityksen kannalta Honka/Honka Akatemia taitavat olla ne keskeisimmät instituutiot (HBA-Märsky perustettiin vuonna 2012 tai 2013?).

b) Nkamhoua, joka on avoimesti sanonut, että ei ollut aivan tyytyväinen lyhyeen Märsky aikaansa, jolloin hän ei joukkueessa oikeastaan pelannut.

2. "Tulevaisuus näyttää kirkkaalta ja menestys on aaltoliikettä", kun toimittaja kyselee poikamaajoukkueiden vajoamisesta B-divisioonaan.

Ehkä tässä on kyse enemmän henkilökohtaisesta ongelmasta, kun mielestäni voisi aivan hyvin sanoa, että EM-joukkueen kahdestatoista pelaajasta kuusi oli pitkäaikaisesti mukana HBA-toiminnassa. Ja että, poikamaajoukkeiden taso oli kuluneena kesänä heikompi kuin pitkään aikaan, tämä tiedostetaan ja hommia tehdään jatkossa järkevämmin ja laadukkaammin, jotta menestys on jatkossa parempaa.
Toki jos puhutaan pelkästään "Märskystä" ilman HBA-etuliitettä, niin silloin voidaan Salin laskea mukaan, kuten myös Huff, Koponen, Möttölä jne. Mutta onhan se opportunistista linkittää kaikki Märskyn käyneet HBA-Märskyn ansioksi.

Sitten taas jos puhutaan pelkästään HBA:sta, niin mukaan voi kyllä laskea myös Muurisen, koska kävi kaksi vuotta HBA-systeemiä Pohjois-Haagan yhteiskoulussa ennen lähtöä Espanjaan.

Tämä oli se ainoa vastaus, jonka kanssa minulla oli ongelmia. Liiton pitää linjata nyt poikapuolen prinsiipit kuntoon, mutta ehkä Koskelainen on liian diplomaattinen moisia sanomaan. Vastaukset kun olivat hyvin harkittuja ja liiton linjan mukaisia.

"Tulevaisuus näyttää kirkkaalta ja menestys on aaltoliikettä"
”hommia tehdään jatkossa järkevämmin ja laadukkaammin”
Mulla loppuu aina sanat kun näen tällaista. Asioita on tehty vähemmän järkevästi ja laadukkaasti mutta hei! laittakaa aurinkolasit päähän sillä ”tulevaisuus näyttää kirkkaalta”. Olemme karilla mutta nousuvesi on tulossa.
Jos siellä on samat ihmiset ruorissa joilla ei ole tajua miten asioita tulisi järkevästi ja laadukkaasti hoitaa, niin heivatkaa ne vi..uun.
Ai niin kyseessä on suojatyöpaikat kuten ”ehkä Koskelainen on liian diplomaattinen moisia sanomaan. Vastaukset kun olivat hyvin harkittuja ja liiton linjan mukaisia.”

Grandison oli liekeissä ja ei ihan turhaa joukkuetta vastaan. Tiedä sitten millaisella rosterilla Paris Basketball on ollut liikenteessä. Ei ehkä ottanut tätä Super cuppia ihan tosissaan?

"Pronssipelissä Boulazac sai vastaansa hallitsevan mestarin Paris Basketballin ja otti makean 96-80-voiton Grandisonin tilastoidessa komeasti 25 pistettä, yhdeksän levypalloa, viisi syöttöä ja kolme riistoa. Grandisonin teholuku oli peräti 35."

Lähde: Basket.fi

Mulla loppuu aina sanat kun näen tällaista. Asioita on tehty vähemmän järkevästi ja laadukkaasti mutta hei! laittakaa aurinkolasit päähän sillä ”tulevaisuus näyttää kirkkaalta”. Olemme karilla mutta nousuvesi on tulossa.
Jos siellä on samat ihmiset ruorissa joilla ei ole tajua miten asioita tulisi järkevästi ja laadukkaasti hoitaa, niin heivatkaa ne vi..uun.
Ai niin kyseessä on suojatyöpaikat kuten ”ehkä Koskelainen on liian diplomaattinen moisia sanomaan. Vastaukset kun olivat hyvin harkittuja ja liiton linjan mukaisia.”

Ihan rauhassa nyt. Jos sä meinaat lainata mun kommenttia, niin kirjoita se edes oikeassa kontekstissa, äläkä pistä sanoja mun suuhun.

Mä puhuin siitä Aamu TV:n haastiksesta ja tarkoitin sitä, että Koskelainen on turhan diplomaattinen henkilö sanomaan suorassa tv-lähetyksessä tulevista muutoksista poikapuolelle,on niitä tulossa tai ei.

Ja on myös faktuaalisesti väärin puhua HBA:n valmentajapaikoista minään suojatyöpaikkoina. Sen verran tiuhaan on ukkoa vaihtunut viime vuosina.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.
Takaisin