Tekee mieli vähän kirjoittaa Pyrinnöstä. Syy?
Olen todella ristiriitaisin tuntein seurannut Topias "Oma Poika" Palmin rakettimaista menestymistä Katajan ja majun riveissä tällä kaudella. Toisaalta olen todella iloinen, että vuosia seuraamani Pyrinnön kasvatti on ottanut tällä tavalla huikeasti tuulta alleen nostaen oman pelinsä tason täysin uusille leveleille.
Toisaalta minua vituttaa aivan suunnattomasti, että "Perheestä", "Meistä" ja "Omista Pojista" vauhkoava kasvattajaseura ei nyt tällä hetkellä nauti niistä työn hedelmistä joita kärsivällisestä kasvatustyöstä pitäisi saada. En tiedä taustoja, mutta oma TUNNE on se, että Topiaksen pitäisi olla tekemässä tätä tällä hetkellä Pyrinnön paidassa eikä missään helvetin ostojoukkueessa itärajan tuntumassa. Ok, europelejä on tuolla tarjolla. Ok, palkka on varmasti kohdillaan. Ok, Pyrinnöllä ei ole varaa kilpailla rahalla näiden red bull Katajien kanssa. Ei helvetti, silti! Minun sydämessäni tämä on valtava arvovaltatappio Pyrinnölle. Tämä on valtava nöyryytys Pyrinnölle. Tämä on kaikkea sitä minkä takia itse en pystynyt enää täysin palkein seuraa tukemaan aikanaan vaan päätin siirtyä kasuaalikannattajaksi viereen.
Ymmärrän, ettei resurssit ja tekijäkaarti yksinkertaisesti mahdollista jatkuvasti kehittyvää ja kasvavaa organisaatiota, jolla Suomen Mestaruus on vain välietappi Eurooppaan. Visiot voivat olla erilaisia ja minun näkemykseni tamperelaisen koripallon suunnasta oli erilainen kuin Hakasten. Se on hyväksyttävää ja siltä pohjalta jokainen voi tehdä omat ratkaisunsa.
Mutta kun puhutaan OMISTA POJISTA ja heidän ympärilleen rakentamisesta... Kuinka paljon Topiakselle tarjottiin rahaa? Olisiko sitä voinut kaivaa jostain vielä enemmän. Onko toiminnalla tarvetta pitää kiinni minkäänlaisesta uskottavuudesta mitä tulee kilpatason koripalloiluun? Jos Topias Palmi tekisi tätä tällä hetkellä Tampereella ja tekisi "SITÄ" Suomessa pelatessaan Tampereella niin minä olisin kausikortin omistaja ja olisin sitä vielä Palmin siirryttyä ulkomaillekin. Se, että saadaan kasvatettua huipputason koripalloilija omalla työllä ja rakennetaan toiminta sen ympärille on syy istua siellä katsomossa myös heikkoinakin päivinä. Se, että annetaan näiden prospektien lähteä vähän isomman rahan ja hikisten europelien takia nakkibussin mukana jonnekin takahikiälle taas ei toimi, ei sitten yhtään.
Jotenkin tosi kivuliasta tämä on, kun haluaisit kannustaa paikallista koripallojoukkuetta ja haluaisit antaa täyden tukesi heille. Olen täysin valmis ostamaan kasvattiseura ja rajalliset resurssit selityksen, mutta omien kasvattien päästämistä pois ilman "Godfather" tason tarjousta en pysty hyväksymään. Jos Palmille on Katajan palkkaa isompi tarjous tehty niin ok. Mutta jos kädet on laitettu taskuun ja toivotettu hyvää jatkoa jollain lowball offerilla...