Toivotaan että ei vastaavaa enää tapahdu millään sarjatasolla.
Toivoa voi, mutta mitään takeita ei ole kun systeemi on se millä toimitsijan hommat hoidetaan. Olen käynyt koripallon toimitsijakoulutuksia, ne on vetänyt aina joku seuran tms. aktiivi, eli ei voi puhua mistään liittojohtoisesta koulutuksesta. Sitäkautta jokainen koulutuskin on varmaan erilainen. ESCOsta katsoin liiton kurssin, joten se oli ainakin jossain määrin liiton juttu. Salibandy ja Ringette, kummassakin olen käynyt liiton kurssin ja saanut siitä kortin/suomisport toimitsijanumeron, joka todistaa minun kykenevän siihen hommaan.
Yli kymmenen vuoden koripallovanhemmuus ei ole vielä näyttänyt liiton järjestelmällistä toimitsijakoulutusta. Jos sellaista on oikeasti olemassa niin aika hyvin se on kätketty. Eli eiköhän tässä oikea ratkaisu olisi liiton terästää toimitsijakoulutustaan ja vaatia ottelun toimitsijoiksi toimitsijakoulutuksen läpikäyneitä toimitsijoita, joilla on koulutuksesta jokin lisenssinumero/todistus/kortti tms. Jopa ringetessä sellaisia vaaditaan, eli hyökkäysajan pitäjä voimassaolevine toimitsijakortteineen merkataan pöytäkirjaan eikä sitä kuka tahansa katsomosta löydetty vanhempi saa tehdä.
2000 sakkoa seuralle, yhden ottelun toimitsijakieltorangaistus ja komissaari kyyläämään selän taakse - olipahan päätös. Minusta oikea päätös olisi se, että Uusikaupunki maksaa 2000 euroa liitolle, jolla rahalla lähetetään komissaari kouluttamaan toimitsijoita Uuteenkaupunkiin ja niin moneen muuhun paikkaan kuin rahat riittävät. Tuo yksittäinen peli oli ihan pöydän hutilointia, mutta suuremmassa linjassa liitolta tarvitaan merkittävä satsaus toimitsijoiden kouluttamiseen.
Ja minulle mielellään sata peliä toimitsijakieltoa saman tien - keltä voi pyytää?