Koripallo.com

Tomi Tiilikaisen Blogi

Vs: Tomi Tiilikaisen Blogi

Valavuori sanoi:
Välillä (lue usein) toivoisi hieman enemmän epäsuomalaista positiivisuutta niin selostuksiin, kuin kirjoituksiinkin. Joskus voi ihan oikeasti vaan kehuakin, ampumatta seuraavassa lauseessa kaikkea alas.
Tästä olen täysin samaa mieltä. Mutta tämä on niin tyypillistä Tiilikaista.
Pelur175 sanoi:
Tiilikainen on mielestäni hyvä ääni kotimaisen koriksen parissa. Hyvä kommentaattori, antaa paljon katsojalle lisätietoa pelaajista, joukkueista ja äänikään ei ala ärsyttää kovin helposti.
Kommentaattorin rooliin Tiilkainen kyllä sopisi, jos puhuisi vähemmän kuin Jarkki. Mutta selostajaksi ei kyllä millään. Se ei vain voi riittää kriteeriksi selostajalle, että tietää koripallosta, mutta tottakai se on suuri plussa. Selostajan päätehtävä on tunnelman luominen katsojaan, mutta valitettavasti Tomin kyvyt eivät siihen riitä. Jos Tomi sattuu jonkun positiivisen asian sanomaan jostain, niin siinä käy niin, että se ammutaan samantien alas, niinkuin Aleksi tuossa aikaisemmin totesi. Ja minua kyllä henkilökohtaisesti ärsyttää Tomin äänikin. Mutta makunsa kullakin.

MurMur sanoi:
Kommentaattorin rooliin Tiilkainen kyllä sopisi, jos puhuisi vähemmän kuin Jarkki. Mutta selostajaksi ei kyllä millään.

Ainakin se ainoa peli, minkä itse katsoin, niin siinä Jarkki oli selvästi enemmän äänessä kuin Tiilikainen ja se alkoi itseäni taas ärsyttää.

raappa sanoi:
Ainakin se ainoa peli, minkä itse katsoin, niin siinä Jarkki oli selvästi enemmän äänessä kuin Tiilikainen ja se alkoi itseäni taas ärsyttää.
Tätä minä lähinnä tarkoitinkin edellisessä viestissä. :) Eli jos Tiilikainen ottaisi kommentaattorin paikan Jarkilta, niin ei saisi olla kokoaika äänessä, niin kuin Jarkki oli.

Valavuori sanoi:
Mukavaa, että Tomi muistaa aina mainita myös minut.. Tomihan on jo kohta nostanut itsensä Suomen johtavaksi koripalloasiantuntijaksi, meidän omaksi petterisihvoseksi. Tosin Sihvosella on sekä pelaaja- että valmentajatausta. Milloin tulee ohjeita pelaajavalinnoista, milloin tiedotuksesta, milloin seuran nimestä. Kovaa tekstiä kaverilta, jonka näytöt ammattilaiskoriksen parissa perustuvat katsomossa istumiseen ja pelien selostukseen. Eikä siinä, saattaa Tomilla olla lajiin kovakin ammattitaito.
Hoh hoijaa. Alan epäillä, että tämän nimimerkin takana onkin itse Tami Tamminen näiden "montaks peliä oot itte pelannu?" -heittojensa kanssa. Ilmeisesti eräiden tahojen mielestä suomessa ei saa tehdä toimittajan työtä ilman, että taustalla on monen vuoden tausta pelaajana, valmentajana, huoltajana yms. Tamin sanoin, if you can’t stand the heat, stay out of the kitchen.

Anna toimittajan tehdä työtänsä. Varsin omituinen purkaus kun ottaa huomioon, että mitään painokelvotonta ei edes julkaistu.

Onko Aleksilla itse monivuotinen kokemus kaikesta siitä, mitä seiskan laatublogeissaan arvostelee?

Toimittaja tekee työnsä kuten parhaaksi näkee. Osa paremmin, osa huonommin. Mutta kun on samaan aikaan kaksoisroolissa ja läheisissä tekemisissä sekä Korisliigan että maajoukkueen kanssa tv-duunissa, niin rajapintojen kanssa saattaa syntyä vähän vaikeuksia. Ei ole ikinä terveellistä sohia pesää jossa myös itse on, ainakaan liikaa. Yhdestä kirjoituksesta ärähti jo maajoukkueen päävalmentajakin ja silloin liikutaan jo turhan heikoilla jäillä.

Eikä kyseessä ollut omalta osaltani mikään purkaus. Kerroin vaan miten asiat ovat. Ja kun sen sanoo suoraan, niin Blofeld tulkitsee sen purkaukseksi. Niillä mennään, mitä on annettu.

Mun mielestä Suomessa urheilutoimittajat kautta linjan ovat aivan liian kilttejä. Itse jonkin verran niitä hommia tehneenä ottaa jopa päähän, että urheilujournalismi Suomessa on pääasiassa "miltäs nyt tuntuu" & "hienoo hienoo" -tasolla. Toki kaikenlaisten ongelmien kaivaminen on se toinen ääripää, mutta toimittajan pitää olla kriittinen, siis myös lähdekriittinen. Esimerkiksi Det Man, olkoonkin huippuvalmentaja, on vuosien saatossa päästänyt suustaan sellaisia aivoröyhtäyksiä, että sellaisiin pitää ilman muuta tarttua. Jos nyt joku älähtää, niin sittenpähän älähtää. Kyllä urheilijat ja urheiluvalmentajat tietävät, että ilman mediaa ei saada leipää pöytään.

Tykkään Tiilikaisen tyylistä helvetin paljon. Kehutaan kun on kehuttavaa, hutkitaan kun on hutkittavaa. Jos on epäkohtien ikuinen kaiveleminen ärsyttävää, niin vähintään yhtä ärsyttävää on kritiikitön sateenkaarien maalailu. Ikävä kyllä korispiireissä takapuolten suuteleminen on niin tuttu käytäntö, että Tiilikaisen rohkeus ottaa kantaa pistää heti silmään.

Täsmälleen samaa mieltä ykkös-jaakon kanssa. Tiilikaisella on kiva tyyli eikä itsekorostuksen tarvetta, asiat asiana ja pääosassa on joku muu kuin itse toimittaja...

Valavuori sanoi:
Toimittaja tekee työnsä kuten parhaaksi näkee. Osa paremmin, osa huonommin. Mutta kun on samaan aikaan kaksoisroolissa ja läheisissä tekemisissä sekä Korisliigan että maajoukkueen kanssa tv-duunissa, niin rajapintojen kanssa saattaa syntyä vähän vaikeuksia. Ei ole ikinä terveellistä sohia pesää jossa myös itse on, ainakaan liikaa. Yhdestä kirjoituksesta ärähti jo maajoukkueen päävalmentajakin ja silloin liikutaan jo turhan heikoilla jäillä.

Eikä kyseessä ollut omalta osaltani mikään purkaus. Kerroin vaan miten asiat ovat. Ja kun sen sanoo suoraan, niin Blofeld tulkitsee sen purkaukseksi. Niillä mennään, mitä on annettu.

Tämä Allun mainitsema toimittajan rooli on kyllä nykyaikana valitettavasti muuttunut melkoisen paljon, enkä ole ihan varma onko se kauttaaltaan hyvä asia.

Kun nykyään on paljon toimittajia, jotka seuraavat tiiviisti vain oman kylän politiikkaa / jääkiekkoa / kultuuria, siinä väkisinkin syntyy tietynlainen hyvä veli -verkosto (taputa sinä minun olkapäätä, minä taputan sinun). Tällaisessa yhteisössä ollaan hyvin lähellä tilannetta, jossa ei oikein tiedä onko toimittaja oikeasti raportoimassa ottelusta vai markkinoimassa lajia.

Esimerkiksi jääkiekko ja formula ovat jo kauan olleet suomalaisessa telkkarissa lajeja, joita selostajat enemmänkin markkinoivat kuin "toimittavat".

Kun kyse on kanavien kohdalla kuitenkin suuresti oman tuotteen markkinoinnista, niin ymmärrän kehityksen. Kaikkien mukanaolevien yhteinen etu on tietysti että se oman lajin kokonaisuus kasvaisi ja näyttäisi paremmalta. Varsinkin pienempien lajien kohdalla.

Se kiihkoton oman lajin edun ajaminen kuitenkin voi usein näyttää tosi hölmöltä, kuten mm Seppänen Allulle Urheilulehdessä ihan asiallisesti huomautti.

Mun mielestäni Tiilikainen on kuitenkin näitä paremman puolen toimittajia, jonka toivoisi jatkossakin olevan myös kriittinen silloin kun kriittisyyttä tarvitaan. Tähän asti Tiilikainen on mielestäni osannut tuulettaa kun on juhlan aika ja sopivasti myös ottaa esille muitakin kuin juhlan aiheita.

Monestakin asiasta samaa mieltä Jaakon kanssa. Paitsi siitä, että suomalaiset toimittajat olisivat liian kilttejä. Jos jotain urheilumediamme kaipaa lisää, on se positiivisuutta ja tähtien esiintuomista. Suomalaiset toimittajat ovat vaan kaiken lisäksi monesti niin ammattitaidottomia, ettei syvempiin analyyseihin pystytä. Kruununa Hoopi Hännisen reväytys Urheiluruudussa EM-kisojen aikana. "Ranskan ex-NBA-pelaaja Tony Baker."

Seppäsen huomautus Urheilulehdessä ei koskenut minua, pikemminkin päinvastoin. Se koski niitä kasvottomia itkijöitä ja puhujia, joista ei kuitenkaan ole mihinkään muuhun kuin lipunmyyjäksi. Tästä keskustelin juuri hänen kanssaan.

Oli miten oli, Tomin kirjoituksia on aina kiva lukea ja jos ei olisi, ei niistä syntyisi tälläistä keskustelua. Hyvä!

http://blogit.sanomalehtimedia.fi/tiilikainen/2011/09/24/yllatyksia-luvassa-alkukaudesta/

Joskus tuntuu että näitä blogeja kirjoitetaan kun kalenterissa lukee että "kirjoita blogi".

Tiilikaisen blogissa puhuttiin siitä, että joukkueen koko budjetin sijaan tulisi julkaista pelaajabudjetti. Helsingin Sanomien mukaan Topon pelaajabudjetti on 140 000€.

Liigainfon mukaan koko budjetti on 425 000€. Mihin helvettiin kaikki tuo raha menee...?

denverinnagetit sanoi:
Tiilikaisen blogissa puhuttiin siitä, että joukkueen koko budjetin sijaan tulisi julkaista pelaajabudjetti. Helsingin Sanomien mukaan Topon pelaajabudjetti on 140 000€.

Liigainfon mukaan koko budjetti on 425 000€. Mihin helvettiin kaikki tuo raha menee...?

Niin kauan kun noita "budjetti"- ja "pelaajabudjetti" -sanoja ei tarkemmin määritellä, kunnon vertailukelpoisia lukuja ei saada.

Kuuluuko asunnot / autot / verot / valmentajakulut / pelaajakohtaiset vakuutukset jne pelaajabudjettiin?

Jokainen ymmärtää että nuo 145K ja 425K syntyvät erilaisilla laskentatavoilla. Onko Akatemia ja A-nuoret "budjetissa".

Niin kauan kuin määritelmät ovat näin hataria, budjetteihin ei kannata juuri tuijotella.

http://blogit.sanomalehtimedia.fi/tiilikainen/2011/10/23/hajahuomioita-alkukaudesta/

Tiilikaine o ottanu brenkkua ja kirjotellu vähä blogia. Pakko yhtyä Tiilikaiseen. Kouvojen osalta. Turhaan tuli rankattua jumboiksi nämä Jyrä Lehtosen suojatit. Taistelee pudotuspelipaikasta.

King James sanoi:
http://blogit.sanomalehtimedia.fi/tiilikainen/2011/10/23/hajahuomioita-alkukaudesta/

Tiilikaine o ottanu brenkkua ja kirjotellu vähä blogia. Pakko yhtyä Tiilikaiseen. Kouvojen osalta. Turhaan tuli rankattua jumboiksi nämä Jyrä Lehtosen suojatit. Taistelee pudotuspelipaikasta.
Noo en toki tiedä KJ:n kopsunkäytöstä, mutta mielestäni tässä on asiaa juuri sen verran kuin alkukaudesta voi irti saada. Pitäisiköhän enemmän jännittää sitä, kuinka nuo sarjan häntäpään paikat jakautuvat kuin sitä, miten joukkueet asettuvat yläpäässä? Loukkaantumistilanne näyttää monen joukkueen ja monen suomalaispelaajan osalta harvinaisen pahalta.

Piti muuten kirjoittaa noista loukkaantumisista.

Olen huolestunut kolmesta seikasta:
1) Joukkueet valmistautuvat kauteen aina vaan heikommin ja heikommin. Treenikausi kestää vain vähän aikaa, ja jenkit hankitaan juuri kauden kynnyksellä.
2) Vaikka pelejä on todella paljon, niin suurin osa joukkueista pelaa todella kapealla rotaatiolla (6-7 pelaajaa).
3) Loukkaantumisia on valtavasti.

Uskaltaisin vetää johtopäätöksen, että kolmas seikka on suoraa seurausta kahdesta ensimmäisestä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.