Vs: VÄLIERÄT:LrNMKY- Honka
Rollins* sanoi:
Korihaiden peleissä Lehtonen kyllä pikemminkin mikromanageroi joukkueen peliä -- siis nimenomaan haluaa, että asiat tehdään juuri hänen tavallaan, koko ajan. Hänhän tuntuu huutavan useimmat pelitkin kentän laidalta sen sijaan, että antaisi kokeneen pointtinsa hoitaa päätöksenteon. Tällaisen vaikutelman ainakin minä olen saanut niistä kieltämättä harvoista Korihaiden peleistä, jotka olen viime ja tällä kaudella nähnyt.
Kuten joku mainitsi, valmentajanvaihdoksella voi olla pari lopputulosta: joko Lr pelaa todella hyvin tai todella huonosti. Itse kallistun sen kannalle, että ensimmäisessä pelissä valmentajanvaihdoksesta saatu energiaruiske auttaa joukkueen voittoon, mutta jatkossa pelisysteemiin, pelaajien ja valmentajan vähään yhteiseen kokemukseen ja vastaaviin liittyvät jutut alkavat näkyä. On myös varmaa, että Pavi osaa hyödyntää tilanteen aiheuttamat mahdolliset heikkoudet Lappeenrannan joukkueessa.
Korihaiden kanssa Jyri nyt kuitenkin oli täysin eri tilanteessa kuin Lappeenrannan kanssa. Korihaissa Jyrillä oli vetovastuu porukasta. Hänen kokoamansa paketti, jossa muutama rutinoitunut ammattilainen ja loput potentiaalisia ammattilaislupauksia, jotka eittämättä tarvitsevatkin hänen ohjastavaa mikromanagerointiaan.
Ero asiassa on se, että Lappeenranta on jo valmiiksi voittava joukkue. Jyrin ei tarvitse siitä sellaista tehdä. Valmentajanvaihdos piristysruiskeena pätee kieltämättä joukkueurheilussa usein silloin, kun puhutaan tappiokierteestä johtuvasta valmentajanvaihdosta. Lappeen kohdalla tästä ei ole kyse. Joukkue on kuitenkin runkosarjamestari ja voitti aika ongelmitta viime kierroksilla kaikki muut kovimmat mestaruuskandidaatit vieraissa. Itse näkisin enemmänkin, että todennäköisempää on, että Lehtosen ja Namikan ensimmäinen yhteinen ottelu voi mennä yhteiseksi yhteistyön ihmettelyksi, mutta että sen jälkeen yhteiset sävelet löytyvät mitä todennäköisimmin suhteellisen luontevasti. En myöskään usko, että Jyri välttämättä Lappeenrannan joukkueessa samanlaista vaativan valmentajan auktoriteettia pystyisi ottamaankaan kuin esim. korihaiden huomattavasti kokemattomammassa joukkueessa (miinus Kumpu & Kauha (joka ei paljon peliaikaa saanutkaan)) - ainakin Riihelä, Ulander, Virtanen kun ovat myös miehen vanhoja maajoukkueen pelikavereita.
Itse väittäisin, että Lehtonen osaa vanhana ammattipelinrakentajana paljon luontevammin luovia Namikan läpi tietyistä elämäntapakarikoista, joihin Turunen toistumiseen kovemmissa otteluissa Namika-kannattajien harmiksi kompastui: kuten pelinrakentajien träppäämisen selvittäminen (kouvot voitto & pyrintö tappio), Virtasen peluuttaminen pääasiallisena pelinrakentajana (honka tappio & kouvot voitto) ja pelinrakentajien pelin "rakentaminen" vain leveyssuunnassa 3p kaarella (lukuisat muut ottelut) jne.
Mitä Paviceviciin tulee niin, eipä mies ole kyllä ihmeemmin vielä tällä kaudella tekemisellään vakuuttanut juuri missään vaiheessa. Oma epäilykseni on, että Pavin motivaatiot tuntuvat hieman hairahtuneet korisliigan voitosta muille tolille, niin sekaisin Hongan tekeminen on uusien apujen jälkeen ollut - joukkuepelistä ei tietoakaan niissä muutamassa ottelussa, jotka olen nähnyt. Kovin on Pavi ollut hukassa uusien vahvistusten kanssa. Lahden Honka voitti ok, mutta toisaalta Lahti oli loppukauden, jos mahdollista, vielä syvemmässä sopassa joukkuepelinsä ja "vahvistustensa" kanssa kuin Honka. Matisenkin pelionnistuminen kun riippuu täysin joukkuepelin toimivuudesta, eikä Muurinenkaan täysin ole loukkaantumisensa jälkeen vielä vakuuttanut, niin ei tuo Hongallakaan nyt paletti kuitenkaan ihan mitenkään mahdottoman pysäyttämättömältä vaikuta. Viimeisessä kohtaamisessa Lappee onnistui myös pelaamaan Koposelle (tai Koponen pelasi itselleen) ensimmäisellä jaksolla jo kolme virhettä ja kulutti tämän jälkeen ahkerasti penkkiä.
Mielenkiinnolla odottelee tätä otteluparia, mutta itse väittäisin kyllä, että ei Lappeenrannan taktinen osaaminen ainakaan valmentajan vaihdosta huonontunut.