Vs: Valavuori ja Suomi-koris
Jos jollekin on ollut epäselvää: ulkomaisten peliyhtiöiden toiminta Suomessa on tietyllä tavalla laillista, ainakin niin kauan kun ne toimivat periaatteessa bittimaailmassa eli netissä.
Mutta niiden kaikenlainen MARKKINOINTI on koko ajan ollut laitonta. Ainoa yritys joka täällä saa uhkapelejä mainostaa on valtion omistama Veikkaus. Tämä on LAKI.
Maailma ympärillämme vaan muuttuu niin kovaa tahtia ettei lainsäätäjä ikinä pysy mukana. Silloin kun lakia on kai viimeksi kirjoitettu, markkinoinnilla käsitettiin kai lähinnä tv-mainoksia, lehti-ilmoittelua, radiomainontaa jne. Mutta maailma ympärillämme on muuttunut rajusti, sosiaalinen media, tapahtumamarkkinointi ja erilaiset shokkihoidot ovat nykyään jopa paljon tehokkaampaa markkinointia kuin perinteinen mediamainonta.
Aleksi Valavuori, vaikka miehestä voidaan olla monta eri mieltä, on kuitenkin erinomainen nykyaikaisten medioiden hyväksikäyttäjä. Mies sinkoilee joka suuntaan sosiaalisessa mediassa, välillä tuntuu että siellä täytyy olla vähintään kolme kloonia Aleksista, niin hyvin siellä liikutaan.
Aleksi on tehnyt loistavaa markkinointityötä Nordicbetille, helvetin pienellä panostuksella tosi hyvä näkyvyys. Ei yhtään tv-mainosta, lehti-ilmoitusta tai muuta perinteisen median julkaisua. Ja varmaan vielä tällä viikolla Veikkauksen asemasta puhutaan isoissa medioissakin, Aleksin ansiosta.
Mutta laki on laki - ulkomaisen peliyhtiön markkinointi on kiellettyä tässä maassa. Me voimme kaikki olla sitä mieltä että laki on mätä (monet kuitenkin näkevät lain hyvänä). Mutta kyllä Aleksi ilmiselvästi markkinoi ulkomaisia peliyhtiöitä sosiaalisessa mediassa ja tapahtumamarkkinoinnissa.
Kuten aikaisemminkin useat ovat todenneet, kyllä tuo Veikkauksen monopoli kaatuu ennemmin tai myöhemmin. Ehkä tässä on hyvä tilaisuus viedä julkisuuteen sellainen David vs Goljat -asetelma ja sitten fiksusti julkisuutta hyväksikäyttäen nopeuttaa tuota monopolin murtumista.