Koripallo.com

Ylempien sarjatasojen juniorien peluuttaminen alemmilla sarjatasoilla

En ole aivan varma kuuluisiko tämä tänne vai nuorisopuolelle, joku saa siirtää jos katsoo tarpeelliseksi

Eli kysyisin teidän mielipidettänne ylemmissä sarjoissa pelaavien junnujen peluuttamisesta alemmissa sarjoissa. Onko teistä hyväksyttävää peluuttaa kohtuullisia minuutteja esim SM-sarjassa pelaavaa junioria alemmissa alueellisissa sarjoissa, jos kyse ei ole pelaajapulasta tai muunlaisesta "pakosta" vaan lähinnä voittamisen halusta? Onko se oikein a) oman joukkueen kannalta
b) vastustajien kannalta?

Itse ajattelen asian niin, että jos ei ole pelaajapula, tai ks. pelaaja ei saa juuri yhtään pelaikaa ylemmällä sarjatasolla asia on ihan ok. Mutta jos kyseessä on paljolti peliaikaa saava pelaaja ja joukkue missä on tarpeeksi pelaajia asia ei mielestäni ole ok, koska: a) oman joukkueen pelaajat eivät kehity läheskään yhtä paljon sillä, että menevät nurkkiin seisomaan ja katsovat kun "vahvistus" yrittää yksin tehdä koria kuin silloin kun he pelaisivat joukkueena ja loisivat paikkoja toisilleen
b) vastustaja kärsii jos on esim. täysin voitettavissa oleva joukkue ja sitten hävitään, koska siellä pelaa joku paljon ylemmän sarjan pelaaja

Huhhuh mitä ajatustulvaa... Mielipiteitä kiitos! :)

Vs: Ylempien sarjatasojen juniorien peluuttaminen alemmilla sarjatasoilla

Mielipide se on lyhytkin: kirjoitat täyttä asiaa pähkinäkuoressa, bueno!

Ei tuollaisessa peluuttamisessa ole mitään järkeä, jos vaan halutaan voittoja mahdollisimman paljon hakea. Melkein kannattaisi II- ja III-divareissa siirtyä takaisin aikaisempien vuosien malliin; ei finalfoureja siellä ollenkaa, jos se lisää tällaista epätervettä kilpailua. Nopealla vilkaisulla en löytänyt basket.fi:stä nuorten suosituksia, mutta muistaakseni niissä on suositus siitä, ettei alueellista I-divaria korkeammalla pelaava pelaaja jollain tietyllä peliminuuttikeskiarvolla pelaava pelaaja pelaisi ollenkaan II ja III divareissa...
Lisäksi täytyy huomioida, ettei sääntöjen mukaan pelaaja ei voi pelata kuin yhdessä finalfour-tapahtumassa per ikäluokka. En näe järkeväksi nostaa joukkuetta SM tai valtakunnallisen I divarin miehillä finalfouriin, jos siellä tulee kuitenkin pahasti turpaan joukkueita vastaan, jotka ovat rehellisesti päässeet finaaleihin.

Nimetön.

Eilen LePy-RU -pelissä, b-poikien eteläisessä 2.divarissa, oli Rekolalla vahvistuksena (vaikka ei siis pelaaja pulaa ollutkaan) SM-sarja joukkueensa kovin pisteiden tekijä. Aika moraalitonta.

Nimetön. sanoi:
Eilen LePy-RU -pelissä, b-poikien eteläisessä 2.divarissa, oli Rekolalla vahvistuksena (vaikka ei siis pelaaja pulaa ollutkaan) SM-sarja joukkueensa kovin pisteiden tekijä. Aika moraalitonta.

Moraaliton varmasti hyvä sana tässä tilanteessa. Syitä siihen, miksi ottivat vahvistuksen?

Eri sarjatasoilla peluuttaminen

Seuraa, jolla on joukkueita useammalla sarjatasolla, suositellaan määrittävän pelaajille tietyn sarjatason ja peluuttamaan heitä vain tarvittaessa muutaman ottelun toisella sarjatasolla. Suosituksena, että sama pelaaja pelaisi pääsääntöisesti vain yhtä sarjaa. Valmentajien toivotaan huomioivan jokaisen yksittäisen pelaajan ottelumääräsuositukset.

Pelaajaa, joka pelaa yli 10 minuutin keskiarvolla nuorten SM-sarjassa, ei suositella peluutettavan alueen II divisioonissa ja sitä alemmissa sarjoissa.

http://www.koris.net.x.optinet.fi/alueet_seurat/etelainen_alue/kilpailutoiminnan_info/sarjamaaraykset/nuorten_suositukset/

"nämä vain suosituksia, millä vedotaan valmentajien terveeseen harkintakykyyn..."

hesus sanoi:
"nämä vain suosituksia, millä vedotaan valmentajien terveeseen harkintakykyyn..."
Tämän suosituksen voisi mielestäni muuttaa säännöksi, tosin tietyin ehdoin (pelaajapula). Valmentajista en sen enempää sano tässä mutta jokainen voi päätellä valmentajan harkintakykyä jos hän haluaa tälläisiä pelaajia peluuttaa...

loistavaa!

hesus sanoi:
Eri sarjatasoilla peluuttaminen

Seuraa, jolla on joukkueita useammalla sarjatasolla, suositellaan määrittävän pelaajille tietyn sarjatason ja peluuttamaan heitä vain tarvittaessa muutaman ottelun toisella sarjatasolla. Suosituksena, että sama pelaaja pelaisi pääsääntöisesti vain yhtä sarjaa. Valmentajien toivotaan huomioivan jokaisen yksittäisen pelaajan ottelumääräsuositukset.

Pelaajaa, joka pelaa yli 10 minuutin keskiarvolla nuorten SM-sarjassa, ei suositella peluutettavan alueen II divisioonissa ja sitä alemmissa sarjoissa.

koris.net.x.optinet.fi/alueet_seurat/etelainen_alue/kilpailutoiminnan_info/sarjamaaraykset/nuorten_suositukset/

B-junnujen II divarin Rekolan Urheilijat löytyy sarjassa sijoilta 3. ja 4. Ei taida Rekolan pojilla löytyä sitä kuuluisaa häviämisen taitoa tai valmentajilta ei löydy harkintakykyä, mutta kyllä vaan Rekolassa peluutetaan SM-sarjan yli 10 minuutin keskiarvolla pelaavia pelaajia surutta jokaisessa matsissa. Tylsää muiden joukkueiden kannalta, kun Rekolan SM miehet menevät finaaleihin II-divarissa...
Kannattaisi siellä ehkä harkita omalla joukkueella kolmosdivariin ilmoittautumista tai sm-joukkueella I divariin, jos voittaminen on se kaiken A ja O. Peli nimenomaan menee siihen, että SM mies tekee ja muut katsovat. Moraalitonta

Nyt Rekola saa paljon kritiikkiä osakseen, basket.fi:n mukaan kyllä on poikien sarjasijoitus noussutkin, että en tiedä onko aiheesta...

E: Typo paholainen

Flight 23 sanoi:
Tämän suosituksen voisi mielestäni muuttaa säännöksi, tosin tietyin ehdoin (pelaajapula). Valmentajista en sen enempää sano tässä mutta jokainen voi päätellä valmentajan harkintakykyä jos hän haluaa tälläisiä pelaajia peluuttaa...

Olen itse tällaista vastaan. Meillä on jo kokemuksia siitä, kun huonojen valmentajien päätöksiä yritetään estää tekemällä siitä sääntö. Paikkapuolustuskielto ja peluutussääntö ovat nuoremmissa junioreissa esimerkkejä tästä. Minä haluaisin peluuttaa joka junnua 15-25 minuuttia, mutta nyt tulee yksi pakollinen jakson lepotauko eikä sellaista mukavaa viisi minuuttia kentällä, neljä vaihdossa -rytmitystä. Tuo sääntö, joka tehtiin rajoittamaan tyhmien valmentajien hölmöilyä kääntyy lopulta pelaajien etua vastaan, ainakin jos minulta kysyy. Sääntö, joka vaatii ettei juniorit saa vaihtaa puolustuksessa, on älytön. En ole vielä yhtään tuomarin huomautusta saanut, vaikka minun junnuni vaihtavat (koko kentän rotaatio) jos pakko on ja palaavat omiin jos pystyvät. Jep, sillä estetään sellaiset match-up -viritelmät pikkujunnuissa ja samalla kielletään opettelemasta hyvää puolustustapaa jo pienestä lähtien. Mieluummin otan sen muutaman teknisen ja vaikkapa tappion ottelusta kuin opetan huonompaa puolustusta junioreille.

Ei minulla ole täydellistä ratkaisua tuohon, mutta ehdotan silti ym. rajoitusten poistamista. Koulutetaan valmentajia ja mennään sanomaan suoraan vastustajan valmentajalle naamatusten jos meno ei miellytä. Joskus koutsilla voi olla joku oikeakin syy, miksi tähän on jouduttu. Loukkaantumiset tai flunssaepidemiat voivat kaventaa joukkuetta niin, että on pakko ottaa kahdeksanneksi pelaajaksi se SM-sarjan peluri. Suositukset ovat minusta hyviä.

Itse olen myös peluutussääntöä vastaan, mutta paikkapuolustus on vähän niin ja näin, saattaisi olla kiellon poistuessa, että osa juniorijoukkueista rupeaisi pelaamaan "läskipaikkaa" ja voittaisi kaikki ottelunsa, koska vastustajat eivät osaa heittää kauempaa.... Pelaajat eivät opi ikinä puolustamaan miestä, ja viimeistään B-junioreissa tälläinen "läskipaikka" rikotaan täysin. Pelaajapulassa saisi minunkin mielestä ottaa vaikka SM-tason kavereita pelaamaan, mutta olenpa nähnyt tapauksiakin, missä joukkueessa on 12-13 pelaajaa ja silti on otettu SM-pelaaja mukaan.. Tätä vastaan olen siis.

Flight 23 sanoi:

Itse lähtisin tähän sääntöä luomaan. Puskajussin mainitsemat säännöt ovat kieltämättä turhia, en ollut edes vaihtokiellosta kuullut. Sääntöön voisi lisätä pykälän, jonka mukaan pelaajapulan takia voisi lainauksia ottaa. Ja pitää huomata, että kyse on vain nuorten SM-divareissa pelaavista, ei edes valtakunnallisen I-divarin miehistä (vaikka niin muistelinkin ;)). Tosin varmasti aika vaikea valvoa, onko joukkueella oikeasti pelaajapula, vai ovatko he vain jättäneet joitain kotiin, että saadaan SM-miehet mukaan. Vaikea olisi uskoa, että minkään joukkueen valmentajalla olisi kanttia lähteä sellaista tekemään, vaikka kehtaisikin muuten antaa minuutteja ylemmän tason pelaajille.
Aina ei välttämättä huomautus vastustajan valmentajalle auta, varmasti jotkut valmentajat voivat kirkkain silmin jatkaa peluuttamista, koska eivät itse siinä mitään väärää näe

E: pientä fiilausta ;)

player9 sanoi:
Itse lähtisin tähän sääntöä luomaan. Puskajussin mainitsemat säännöt ovat kieltämättä turhia, en ollut edes vaihtokiellosta kuullut. Sääntöön voisi lisätä pykälän, jonka mukaan pelaajapulan takia voisi lainauksia ottaa. Ja pitää huomata, että kyse on vain nuorten SM-divareissa pelaavista, ei edes valtakunnallisen I-divarin miehistä (vaikka niin muistelinkin ;)). Tosin varmasti aika vaikea valvoa, onko joukkueella oikeasti pelaajapula, vai ovatko he vain jättäneet joitain kotiin, että saadaan SM-miehet mukaan. Vaikea olisi uskoa, että minkään joukkueen valmentajalla olisi kanttia lähteä sellaista tekemään, vaikka kehtaisikin muuten antaa minuutteja ylemmän tason pelaajille.
Aina ei välttämättä huomautus vastustajan valmentajalle auta, varmasti jotkut valmentajat voivat kirkkain silmin jatkaa peluuttamista, koska eivät itse siinä mitään väärää näe

E: pientä fiilausta ;)
Jussi oli periaatteellisella tasolla toista mieltä. Jussin kannan mukaan sääntö on väärä keino. Silloin ei siis ole kysymys siitä, onko sääntö kirjoitettu hyvin vai huonosti.

Jos kaikkea sellaista pidetään sopivana ja oikeana, mitä säännöissä ei erikseen kielletä, niin ollaan aika hukassa. Ratkaisu ei löydy silloin siitä, että kirjoitetaan lisää sääntöjä, vaan aivan muualta, lyhyesti sanottuna korkeammasta sivistyksestä.

On itsestään selvyys, että toimitaan sääntöjen mukaan, mutta sääntöjen mukaan toimiminen ei ole vielä mikään tae hyvästä ja laadukkaasta toiminnasta. Säännöt eivät riitä mittapuuksi, kun arvioidaan, onko tämä tai tuo hyvä valmentaja. Valmentajan on voitava katsoa peiliin ja pystyttävä perustelemaan ensin itselleen ja sitten omalle joukkueelleen kaikki ratkaisunsa. Tarvittaessa ratkaisut on pystyttävä perustelemaan vielä muillekin. Eikä perusteluksi riitä se, että "eihän sitä ole kielletty säännöissä".

Minä en lähtisi ratkaisemaan tätä kysymystä kirjoittamalla lisää rajoituksia sääntöihin.

samma här

Botevgrad sanoi:
Jussi oli periaatteellisella tasolla toista mieltä. Jussin kannan mukaan sääntö on väärä keino. Silloin ei siis ole kysymys siitä, onko sääntö kirjoitettu hyvin vai huonosti.

Jos kaikkea sellaista pidetään sopivana ja oikeana, mitä säännöissä ei erikseen kielletä, niin ollaan aika hukassa. Ratkaisu ei löydy silloin siitä, että kirjoitetaan lisää sääntöjä, vaan aivan muualta, lyhyesti sanottuna korkeammasta sivistyksestä.

On itsestään selvyys, että toimitaan sääntöjen mukaan, mutta sääntöjen mukaan toimiminen ei ole vielä mikään tae hyvästä ja laadukkaasta toiminnasta. Säännöt eivät riitä mittapuuksi, kun arvioidaan, onko tämä tai tuo hyvä valmentaja. Valmentajan on voitava katsoa peiliin ja pystyttävä perustelemaan ensin itselleen ja sitten omalle joukkueelleen kaikki ratkaisunsa. Tarvittaessa ratkaisut on pystyttävä perustelemaan vielä muillekin. Eikä perusteluksi riitä se, että "eihän sitä ole kielletty säännöissä".

Minä en lähtisi ratkaisemaan tätä kysymystä kirjoittamalla lisää rajoituksia sääntöihin.

Olen samaa mieltä yllä olevan kirjoittajan kanssa. Tää asia on muuten vähän niin kuin käytöstavat. Ei käytöstapoja ole mihinkään lakikirjaan/sääntökirjaan merkattu, niin että jos käyttäytyy huonosti saa jonkin rangaistuksen. On jokaisen oma asia kuinka käyttäytyy, mutta fiksut ihmiset osaa käyttäytyä. On myös jokaisen valmentajan päätös missä pelaajiaan peluuttaa, mutta valmentajilta toivotaan hyvää moraalia. Kuka sitä voittoa arvostaa, jos se on moraalittomin keinoin hankittu? Toivottavasti ei kukaan. Todellakaan en siis kannata mitään uusia sääntöjä koskien tätä asiaa. Jo olevat suositukset ovat minusta kaikin puolin parempi ratkaisu. Niin ja valmentajan on todellaki pystyttävä perustelemaan järkevästi omat ratkaisunsa!

Flight 23 sanoi:
Itse olen myös peluutussääntöä vastaan, mutta paikkapuolustus on vähän niin ja näin, saattaisi olla kiellon poistuessa, että osa juniorijoukkueista rupeaisi pelaamaan "läskipaikkaa" ja voittaisi kaikki ottelunsa, koska vastustajat eivät osaa heittää kauempaa....

Annas kun muotoilen tämän uudestaan. Paikkapuolustuksen pitää olla kielletty siksi, että jotkut joukkueet eivät ole harjoitelleet heittämistä ja niidenkin pitää pystyä voittamaan otteluita? Kyllä miehessäkin voi löysäillä, esimerkkejä löytyy pilvin pimein. Jotkut joukkueet pärjäävät sillä nyt, minun juniorini yrittävät heittää vastustajan kumoon, joskus paremmin, joskus huonommin tuloksin.

Pelaajat eivät opi ikinä puolustamaan miestä, ja viimeistään B-junioreissa tälläinen "läskipaikka" rikotaan täysin.

Mikä hassu yhteensattuma, että samalla kun joukkueet saavat pelata paikkaa alkaa löytyä myös joukkueita joita vastaan paikan peluu ei kannata. Suomen junnukorista vaivaa tämä 1-vastaan-1 -mentaliteetti, jossa pitää estää joukkuepuolustus säännöillä. Tottakai kuka tahansa huono koutsi voi opettaa junnuille huonoja tapoja, nyt säännöt vain muuttavat pelikenttää. Olenpa todistanut Nuori Suomi Koris Cupissa mitalipeleissä strategiaa, jossa joukkueen kaksi parasta junnua pelaavat 1-1 pick n' rollia ja muut kolme seisovat vastakkaisella sivurajalla. Aina jos joku pelaajista irtosi auttamaan alkoi valmentaja huutaa tuomareille paikkapuolustuksesta ja siitä että pitäisi olla kolmen metrin päässä omasta puolustettavasta. Tyhmä sääntö esti yhden koutsin tyhmäilyn ja mahdollisti toisen.

Enpä tiedä sinun junioreidesi iästä, mutta ainakaan mikrot eivat tietääkseni (yleensä) kykene heittämään kolmosia... Ja tuollainen pick'n roll mitä kuvailit menee ehkä tähän valmentajan harkintakykyyn/ sen puutteeseen. Ok, myönnetään, en ajatellut paikkapuolustuskommenttejani ihan loppuun asti, kai minua kokeneemmat tietävät kuitenkin paremmin :)

42

Flight 23 sanoi:
ainakaan mikrot eivat tietääkseni (yleensä) kykene heittämään kolmosia

Ei kai ne kolmoset ainoa tapa ole murtaa paikka? Muutenkin kolmosten asema on ollut ylikorostunut ja toivottavasti tilanne siltä osin paranee kun viiva viedään puoli metriä kauemmas.

Suomi on sääntöjen ja rajoitusten luvattu maa, se näkyy täälläkin. Minäkin olen samaa mieltä, että sääntöjä pitää noudattaa ja fiksut niin tekeekin. Kaikenlaisten rajoitusten lisääminen siksi, että joku tai jotkut ei osaa tehdä asioita fiksusti, on loputon tie. Nyt on valittu se ja niinhän täällä Suomessa useimmiten tehdään.

Mitäs jos tehdään niin, että jos joku joukkue säännömukaisesti peluuttaa niitä ylemmän tason junnuja alemmalla tasolla (tai tekee muita mainittuja hyvän tavan vastaisia juttja), niin seistään koko matsi ja katsotaan mitä tapahtuu?

Flight 23 sanoi:
Enpä tiedä sinun junioreidesi iästä, mutta ainakaan mikrot eivat tietääkseni (yleensä) kykene heittämään kolmosia... Ja tuollainen pick'n roll mitä kuvailit menee ehkä tähän valmentajan harkintakykyyn/ sen puutteeseen. Ok, myönnetään, en ajatellut paikkapuolustuskommenttejani ihan loppuun asti, kai minua kokeneemmat tietävät kuitenkin paremmin :)

Mielipiteitä saa ja pitääkin tulla tunnustettujen totuuksien ulkopuolelta. Eri mielipiteiden perustelut ratkaisevat lopulta, mikä mielipide on perustelluin jos sellaista löytyy. Oma mielipiteeni on, että jos joukkue ei pysty heittämään muuta kuin lay-upia, on sen ratkaisuvalikoima rajoittunut. Suomesta löytyy parhaat minijunnut, jotka osaavat hakea 1-1 -ratkaisut ja heitellä layupit. Samalla junioreiden syöttö- ja pelinlukutaito on huonompi. Paikkapuolustus pakottaa pelaamaan joukkueena, syöttämään ja liikkumaan. Uskon, että minijunioreillekin voi opettaa paikkapuolustuksen murtamisen ajamisen, syöttämisen ja leikkaamisen yhdistelmänä. Ei siihen tarvita kolmen pisteen heittouhkaa. Läskipaikkaa vastaan tietenkin saa aina sen kaukoheiton, mutta kyllä sen saa siitä vapaaheittoviivan tuntumastakin tai kolmen sekunnin alueen reunasta. On niitä urpoja valmentajia aina ollut ja tulee aina olemaan, fiksujen täytyy vain oppia elämään niiden kanssa tai niistä välittämättä. Mikä olisi parempi tapa näyttää läskipaikkaa peluuttavalle pienten junnujen valmentajalle kuin heittää se joukkue kumoon? Voi tietenkin olla, että tyhmän valmentajan mielestä mitään ei ollut tehtävissä kun toinen vain heitti niin hyvin (ks. nuorisokoriskortit).

tuurikortti.jpg

42 sanoi:
Suomi on sääntöjen ja rajoitusten luvattu maa, se näkyy täälläkin. Minäkin olen samaa mieltä, että sääntöjä pitää noudattaa ja fiksut niin tekeekin. Kaikenlaisten rajoitusten lisääminen siksi, että joku tai jotkut ei osaa tehdä asioita fiksusti, on loputon tie. Nyt on valittu se ja niinhän täällä Suomessa useimmiten tehdään.
Voisi vielä lisätä, että myös Suomen koripallo on sääntöjen ja nimenomaan rajoitusten ja sääntelyn luvattu maa. Usein kuitenkin unohdetaan, että sääntelyä on vain kahta eri tyyppiä: sellaista, joka on epäonnistunutta ja sellaista, joka tulee epäonnistumaan.

Olen myös sitä mieltä, että nykyiset peluuttamis- ja puolustussäännöt ovat esteenä pelaajien kehittymiselle. Joukkueen konsepti häviää, kun ei saa joukkueena puolustaa ja 1 vs 1 pelaaminen, joka toki on tärkeä elementti peliä, nousee ylikorostettuun asemaan.

Itse peluutan minipoikien joukkuettani tasaisesti, niin, että kaikki pelaavat ja tekisin näin, vaikka sääntöä muutettaisiinkin. Häviämme pelejä, kun aina löytyy näitä hampaat irvessä voitosta taistelevia, joilla sattuu olemaan yksi, tai kaksi tosi hyvää peluria, jotka pelaavat sitten sen kolme jaksoa. Muiden osallistuminen näissä joukkueissa jää luonnollisesti vähemmälle. Minulle ei kuitenkaan yli 30 valmennusvuoden aikana ole vielä kehittynyt sellaista silmää, jolla pystyisi varmuudella sanomaan, että jostakin (10 vuoden molemmin puolin -ikäisestä) tulee pelaaja ja jostakin ei. Siksi yritän pitää kaikki mukana niin kauan kuin mahdollista, että saavat mahdollisuuden näyttää kykynsä vaikka C- tai B-junnuna, vaikka Mini-iässä ei fysiikka/taidot siihen vielä riitäkään. Miettikää, minkä verran potentiaalia hukkaatte sillä, että jostakin mini-pelistä pitää tulla voitto keinolla millä hyvänsä ja pelaajia lopettaa, kun ei saa edes mahdollisuutta näyttää osaamistaan sillä hetkellä mahdollisesti vähän pidemmäksi kasvaneen ja fyysisemmän pelaajan viedessä kaiken peliajan.

-Mickey-

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin että itse en rajoittaisi pelaajien osallistumista eri sarjoihin millään tavalla. Itse olen peluuttanut alueellisessa divarissa sm-sarjankin pelaajia. Pelaajat ovat olleet niitä jotka saavat vähemmän peliaikaa ylemmällä sarjatasolla. Joukkueen parhaat 3-4 pelaajat eivät pelanneet divaripelejä. Totuus on, että pelaamalla kehittyy ja mitä enemmän pelaa niin sitä enemmän oppii. Treenit ovat treenejä, mutta pelaaminen on oppimistilaisuutena todella tärkeä. Pelaajat kehittyivät tuon aikana todella paljon ja kauden aikana tuli lähes jokaiselle pelaajalle 45-50 peliä kun lasketaan mukaan turnaukset, harjoituspelit, karsinnat ja varsinaiset sarjapelit jatkosarjoineen. Pelaajat treenaavat siksi että saisivat pelata ja sitä nimenomaan tehtiin.

Pienempien junnujen puolustusrajoitusten hyvä puoli on se, että tuolloin pitää oppia puolustamisen perusjutut ja tuota säännölläkin tarkoitetaan. Ja voihan sitä miestäkin pelata apupuolustuksena mikä tarkoittaa muuta kuin paikkapuolustusta. mikrojen ja d-junnujen pelien tuleekin olla 1-1 taitojen kehittämistä, perusjuttujen kuten syöttämisen ja liikkumisen opettelua eikä mitään orjallista joukkuepelaamista. Vastaavan mokan tekivät jääkiekkoilijat jotka rupesivat kaikki pelaamaan karvaavaa prässipeliä orjallisella joukkuekonseptilla 90-luvun puolivälissä kaikilla tasoilla kaikissa ikäluokissa koska se oli sen ajan hittijuttu. Tuloksena on surkeita ikäryhmiä eikä vuosiin yhtään superlupausta esim NHL:ään. Pliis, ei tehdä koriksessa samaa virhettä.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.