Koripallo.com

Ylempien sarjatasojen juniorien peluuttaminen alemmilla sarjatasoilla

Vs: Ylempien sarjatasojen juniorien peluuttaminen alemmilla sarjatasoilla

-Mickey- sanoi:
Pienempien junnujen puolustusrajoitusten hyvä puoli on se, että tuolloin pitää oppia puolustamisen perusjutut ja tuota säännölläkin tarkoitetaan. Ja voihan sitä miestäkin pelata apupuolustuksena mikä tarkoittaa muuta kuin paikkapuolustusta. mikrojen ja d-junnujen pelien tuleekin olla 1-1 taitojen kehittämistä, perusjuttujen kuten syöttämisen ja liikkumisen opettelua eikä mitään orjallista joukkuepelaamista.

Ei tietenkään opetella orjallista joukkuepelaamista, vaan pelinlukua ja syöttämistä. Nyt syöttämistä ei oikeastaan tarvita pienillä junioreilla, vaan joukkueet pitävät ajokilpailuja. 1-1 -taidot ovat erittäin tärkeitä, mutta kyllä ovat heittäminen, syöttäminen ja liikkuminenkin. Ei askelmerkkikorista, ei kuvioita pikkujunnuille, vaan 1-1 -harjoittelua, ajamista, syöttämistä, jalkatyötä, heittämistä, liikkuvuutta, kuntoa, fysiikkaa. Siitä on hyvät korisjunnut tehty.

Vastaavan mokan tekivät jääkiekkoilijat jotka rupesivat kaikki pelaamaan karvaavaa prässipeliä orjallisella joukkuekonseptilla 90-luvun puolivälissä kaikilla tasoilla kaikissa ikäluokissa koska se oli sen ajan hittijuttu. Tuloksena on surkeita ikäryhmiä eikä vuosiin yhtään superlupausta esim NHL:ään. Pliis, ei tehdä koriksessa samaa virhettä.

Siellä on menty toiseen ääripäähän ja uhrattu henkilökohtaisten taitojen vaihe joukkueen menestykselle. Ikäluokissa 7-14 vuotta on tärkeintä henkilökohtainen kehitys, joukkueen ottelut ovat harjoitustapahtumia ja tasonmittauksia. Paikkaprässien opettelu on pienille junnuille hukkaanheitettyä aikaa.

stockton

Komppaan mikiä täysin.. kuitenkin muutama pieni lisäys..

Olen itse ollut kolikon molemmilla puolilla ja pystyn elämään molempien asioiden kanssa.

Lähtökohtaisesti tässä maassa keskitytään niin paljon seuraamaan naapurin edesottamuksia, ettei muisteta enää minne oltiin itse menossa. Jos hongan I joukkue kohtaa topon VI joukkueen, niin kumpi kehittyy ottelussa enemmän? Tietenkin tasoeroillakin on rajansa, mutta parhaat voivat pelata välillä alemmalla sarjatasolla. Siitä on molemmille hyötyä. Ensinnäkin aina kokoonpanoa muutettaessa joukkueen roolitukset muuttuvat. Voi olla vain yksi paras korintekijä, yksi pelintekijä kentällä jne, sekä pelaaja kohtaisesti itseään heikompia vastaan pelatessa voi kehittää sellaisia taitoja, joita ei kykene vielä " omassa sarjassa" toteuttamaan. Ennakkoon parempana joukkueena tulisi kuitenkin muistaa, että mitä tasaisempi peli, sitä parempi molemmille.

Siinä vaiheessa, kun olet itse robinhoodista ostetulla nipulla liikenteessä ja huomaat että kaveri tulee stockmanin kanta-asiakaspäiviltä, on kaikki asennoitumisesta kiinni. Onko eteläisen alueen III divarissa oleellista voitto vai osanotto? Voimmeko harjoitella joitain taktisia elementtejä, jos emme pärjää 1vs1? Onko mahdollista saada pelaajiin ylimääräinen lataus? HipHei, saamme hyvän vastuksen!

Miettikääpä jos miesten I - divisioonassa olisi ulkomaalaiset pelaajat kielletty. Palvelisiko se Honka Akatemian toimintaa? Akatemiahan voittaisi sarjan.

Kaiken kaikkiaan jos on vastustajaa laajempi pelaajamateriaali, niin on jo voiton naapuri seurasta saavuttanut. Kaikki toiminta tulisi tähdätä yksittäisen pelaajan kehittämiseen henkisesti, taktisesti, taidollisesti ja fyysisesti. Ominaisuuksien kautta tulisi löytää jokaiselle oikea sarja tietyllä hetkellä ja tasaväkisiä kamppailuja.

Hyviä ajatuksia tuli kyllä siinä..

Entäpä tilanne jossa sanotaan nyt SM-sarjan joukkueen kovin pelaaja tulee pelaamaan vaikka alimmalle sarjatasolle, tai toisiksialimmalle. Pelaaminen vastustajajoukkueella voisi olla monipuolista ja roolien muutosta, kuten sanoit, mutta entäpä jos vastustaja pelaakin sellaista peliä että muut neljä menevät nurkkiin seisomaan ja tämä yksi tähtipelaaja haastaa 1vs1? Voiko tässä tilanteessa vastustajakaan saada ylimääräistä latausta kun pelaajat nolataan yksitellen? Taktisesti jos siirtyy paikkapuolustukseen, niin se voisi auttaa, mutta jos kyseessä onkin niin alhaisen tason jengi, että tämä yksi pelaaja saa vaikka vain yhden toisen kohtuullisen pelaajan (joka saattaa myös olla sm jengistä) avulla rikottua koko paikkapuolustuksen? Missä silloin näkyy positiivisesti tämä, sarjataulukon lisäksi?

Saattaa kuulostaa suoralta v-tuilulta, mutta sellaiseksi ei ole tarkoitettu, keskustelua herättämään vain :D

-Mickey-

No, mietitäänpä mitä järkeä on tuoda sm:n stara pelaamaan alueellista 2 divaria? Ei mitään, ellei tämä sitten ole esim ollut loukkaantuneena kuukauden ja hänelle pitää saada muutama peli alle jotta pystyy pelaamaan sitten 'oikeissa' peleissä. Olen kyllä nähnyt pelejä joissa otetaan starat mukaan, annetaan niille pallo ja voitetaan matsi noin. Itse olen peluuttanut ylemmän sarjan pelaajia niin että he pelaavat normaaliin tapaan joukkueeni konseptilla. Ei siis mitään erityiskohtelua. Toimintamalli on siis valmentajasta kiinni. Jos haluaa voittaa sen aladivarin henkeen ja vereen kaikin keinoin, kannattaa kannattaa valmentajan hiukan katsoa peiliin.

Meillä oli ihannetilanne siinä että pelasimme SM:ää ja alueellista divaria jolloin kaikki pelaajat saivat tasoisiaan pelejä. 3-4 parasta saivat junnujen sm:n ja miesten pelejä, 5-12 saivat pelata junnujen sm:n ja divarin pelejä. Noin saatiin kaikille maksimimäärä pelejä. Tietysti oli onni että sarjat olivat optimaaliset mutta voi tuon tehdä vaikka alueellisessa 2 ja 3 divarissakin. Ei muuta kuin ilmoittamaan kahteen sarjaan niin se on siinä.

-Mickey- sanoi:
No, mietitäänpä mitä järkeä on tuoda sm:n stara pelaamaan alueellista 2 divaria? Ei mitään, ellei tämä sitten ole esim ollut loukkaantuneena kuukauden ja hänelle pitää saada muutama peli alle jotta pystyy pelaamaan sitten 'oikeissa' peleissä. Olen kyllä nähnyt pelejä joissa otetaan starat mukaan, annetaan niille pallo ja voitetaan matsi noin. Itse olen peluuttanut ylemmän sarjan pelaajia niin että he pelaavat normaaliin tapaan joukkueeni konseptilla. Ei siis mitään erityiskohtelua. Toimintamalli on siis valmentajasta kiinni. Jos haluaa voittaa sen aladivarin henkeen ja vereen kaikin keinoin, kannattaa kannattaa valmentajan hiukan katsoa peiliin.

Järkeähän siinä ei ole, kukaan ei väittänyt että olisi. Tosiasia valitettavasti sellainen, että sitäkin tapahtuu...

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.