Vs: 2009 NBA draft
Pistän kuittina jukkkalle pari sanaa Patrick Millsistä. Koska tämä on sivullekirjoittaneelle yksi kiehtovimpia drafteja ikinä, koitan samalla mobilisoida, jos joku muukin innostuisi kirjoittelemaan omista suosikeistaan tai pelaajista, joita on tullut seurattua. Rubiota, Jenningsiä, Curryä ja Millsiä itse olen tarkkaillut suuremmalla mielenkiinnolla erinäisistä syistä, mutta varauslistalta löytyy myös paljon läheskokonaan tuntemattomia kasvoja.
Patrick Millsistä ei tee erikoista se, että hän on australialainen, vaan että hän on puoliksi aboriginaali. Ymmärtäen aboriginaalien sorretun aseman Australiassa (kärjistetysti: puolet on alkoholisteja ja puolet soittaa kadulla didgeridoota vaihtorahan toivossa), Pattyn menestyksen merkitys on huomattava kokonaiselle kansakunnalle. Yllättäen Mills ei kuitenkaan ehdi olemaan ensimmäinen aboriginaali NBA:ssa, vaan tämä titteli kuuluu Nathan Jawaille, joka pääsi viime tammikuussa parketille Toronto Raptorsin riveissä.
Mills sai koripallo-oppinsa Australian pääkaupungin Canberran Australian Institute of Sportista, josta lähtöisin on myös Down Underin suurimmat koripallotähdet Andrew Bogut ja Lauren Jackson. St. Maryn yliopistoon Mills siirtyi 2006 ja heti seuraavana vuonna kävi kutsu Australian maajoukkueeseen, eli Boomerseihin. Debyytissä Patty oli vakuuttava, skoraten 11 pistettä ja lopulta vakiinnuttaen paikkansa rotaatiossa. Monet varmaan muistavat, kuinka vakuuttavasti Mills pelasi Olympialaisissa jenkkejä vastaan.
Mills on pienikokoinen, joko 5-11 tai 6-0 ja 82kg, mutta korvaa pygmiyden stereotyyppisesti räjähtävällä nopeudella. Vikkelyydensä ansiosta erinomainen 1 vs. 1 -pelaaja, jolta löytyy myös heittotaitoa, mutta kyseenalaisia heittovalintoja. Ikävä kyllä, parempi skoraajana kuin pelinrakentajana. Tony Parkeriin vertaaminen olisi liioittelua, mutta vertaukset Aaron Brooksiin lienevät lähempänä totuutta. Lisäksi kevyt ruumiinrakenteeltaan, mutta Sydney Morning Heraldiin antamien kommenttiensa mukaan aikookin panostaa massan keräämiseen. Itse kuulun lisäksi näihin, jotka arvostavat suuresti kansainvälistä pelikokemusta. Patty on pelannut ja treenannut Boomersien kanssa, kun muut yliopistopelaajat harjoittelevat enemmän tai vähemmän omatoimisesti.
Millsin osallistuminen draftiin on kuitenkin vielä epäselvää. Patty päätyi tulokseen, että ei palkkaa agenttia ja katsoo minkälaista palautetta saa. Hänet todennäköisesti varataan ensimmäisen kierroksen lopulla, mutta - mikäli olen ymmärtänyt oikein - ilman agenttia voi halutessaan vielä palata NCAA-peleihin ensi kaudella. Onko tästä minkäänlaista ennakkotapausta tms.? jukkka?
Jotenkin en voi vastustaa Petteri Koponen -vertausta. Aboriginaalien populaatio kuitenkin on maailman mittakaavassa todella pieni (500 000), yksi aboriginaali pelannut jo NBA:ssa toisen kierroksen kautta ja todennäköinen ensimmäisen kierroksen loppupään varaus. Samankaltaisuuksia.