Vs: B-tytöt SM-sarja 2008-2009
odju sanoi:
Ei vitsi mitä juttuja, onpa vakavaa touhua ;D
lpk sanoi:
Puskajussi voisi hetken aikaa pohtia, millä tarkkuudella on mieltä tarkastella 13-15 vuotiaiden lasten ja nuorten suorituksia. Pahaa mieltä on saatu aikaan useammmassa joukkueessa. Ylikorostunut kilpailuhenki paistaa kirjoituksissa, joissa kuluvaa pelikautta nimetään välivuodeksi tietyille joukkueille. Tarkastelunäkökulmaan uutta suuntaa, please!
Olen pahoillani jos joku pahoittaa mielensä kirjoituksistani. Ehkä sitten niitä ei kannata lukea. Pyrin olemaan objektiivinen ja tasapuolinen sekä karsimaan arvolatautuneisuutta, mutta otan nuorten kilpaurheilun vakavasti ja tämän keskustelun huumorilla. Pelit pelataan kentällä ja kepeät jälkipelit täällä. Kyllä, olen ihmetellyt joidenkin joukkueiden suoritusten tasoa suhteessa siihen mitä olen heiltä odottanut. Se on yksi tapa sanoa se, että he ovat minusta parempia kuin mitä tulokset ovat antaneet ilmi. 94-vetoiset joukkueet voivat aivan rehellisellä naamalla kutsua tätä kautta välivuodeksi, sillä tämä on heille enimmäkseen harjoituskausi ensi vuoden kilpailusuorituksia varten. Jos sitten taas on joukkueita joilla on 94-syntyneitä pelaajia mukana niin heille tämä ei ole välivuosi. Peliaikakritiikkini ja -havaintoni taas osoittaa kohti valmennusporrasta kysyen "onko tällä peluutuksella tarkoitus?". Jos valmentajista on, mikä minä olen sanomaan toisin? Jos sanon KaPon valmentajalle, että pitäisi peluuttaa parhaita 30 minuuttia, toisia 10 minuuttia että parhaimmiston kehitys ei vaarannu ja valmentaja sanoo takaisin että ei - tai jos menen Järvenpäähän ja sanon että pitäisi peluuttaa tasaisesti 20 minuuttia ja antaa kaikille yhtä paljon mahdollisuuksia ja valmentaja vain katsoo pistävästi takaisin - millä perusteella voin sanoa olevani enemmän oikeassa?
Peluutukseen tai kilpailu-harrastus -asetelmaan ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta. Kyse on siitä että toimija voi perustella itselleen ja joukkueelleen miksi näin toimitaan. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että jokaisen tulisi pelata tasollaan. Jos pelaaja ei ole valmis SM-sarjaan, ei pelaaja saa siitä kentällä olosta itselleen kehitystä. Alueen sarjat voivat olla silloin paljon kehittävämpiä ja vastuullisempia kuin SM-sarjassa väistely.
Jaskapussi sanoi:
Mun mielestä Puskajussilla on asennetta. Painotettu keskihajonta on hyvä. - Hei! Mitenkäs keskihajonnan suhde korreloisi seurasiirtoihin seuraavien 2 vuoden aikana tästä.
Olisikohan
Kendallin tau-testi tähän hyvä? Kyllä näiden taulukoiden tekemiset aina tilastomatematiikan kirjojen lukemisen voittaa.
Luulen kuitenkin, että seurasiirrot määräytyvät enemmän seuraavilla tekijöillä:
- A-tyttöjen taso seurassa
- Edustusjoukkueiden sarjataso seurassa
- Asuinpaikka
Tulemme näkemään paljon seurasiirtoja, mutta vastaanottavat seurat ovat vielä avoinna. Naisten SM-sarjassa varteenotettavia vastaanottajia
- Espoo Team (pk-seutu)
- HoNsU (MU)
I-divisioonassa
- Pantterit/WB (pk-seutu)
- Honka Akatemia (pk-seutu)
- Pyrintö (RaPy)
+tietyin varauksin
- HNMKY (pk-seutu)
- ToPo (pk-seutu)
- Puhuttaret (pk-seutu)
- Kori-80 (Järvenpää)
kpl sanoi:
Suomen mestaruudesta pelaaminen on kaiken muun ohella kilpaurheilua. Kilpaurheiluun kuuluu erottamattomana osana pyrkimys olla parempi kuin vastustaja, olla parempi kuin itse oli eilen, tulla niin hyväksi kuin voi tulla.
Jos tulee paha mieli siitä, että osallistuu kilpailuun Suomen mestaruudesta ja joku oman joukkueen ulkopuolinen arvioi suoritusta ei yksinkertaisesti pidä lähteä tähän sarjaan pelaamaan.
Parhaat B-tytöt pelaavat jo naisten mestaruussarjassa ja parhaat A-tytöt pelaavat jo naisten maajoukkueessa. Näissä sarjoissa kilpaillaan vielä vähän kovempaa.
Olen 90% samaa mieltä kpl:n kanssa. Haluan vain lausua vielä sen, että sen arvioinnin tulee olla asiallista, idiootteja huutelijoita on jo nyt liikaa. Pyrin myös siihen etten kritisoi yksittäisiä pelaajia, kehun korkeintaan. Sarjassa pelaa paljon taitavia ja monipuolisia tyttöjä, joista kaikkien soisi kehittyvän ja iloitsevan kehityksestä. Tappioita tulee, KaPokin varmaan jossain välissä astuu kuoppaan, ja 10 joukkueen sarjassa joku on varmasti viimeinen. Ylpeys pitää vain niellä, mennä hallille ja treenata kovaa. Sillä lailla saa kovuutta ja kehitystä joita pääsee kokeilemaan sitten viikonloppuna pelissä.
Tää tälle palstalle ahkerasti kirjoittava Puskajussi kirjoittaa varsin monipuolisesti ja hakee erilaisia näkökulmia. Esimerkiksi tuo Puskajussin viimeisin taulukko, jossa vertaillaan joukkueiden peliminuuttien jakautumista pelaajien kesken on hieno. Sen perusteella voi yrittää pohtia, mikä on syytä ja mikä on seurausta, pärjääkö KaPo siksi, että pelaa leveällä materiaalilla ja jakaa vastuuta kaikille tytöille vai pelaako KaPo leveällä materiaalilla siksi, että se pärjää ja on niin hyvä. Edelleen voi miettiä sitä, menettääkö joku KaPon tytöistä jotain sen takia, että peluutus on noin leveää ja vastuu jakautuu joukkueessa.
Kiitos kehuista ja hyviä kysymyksiä jälleen. Uskon että siinä on sellainen itseään vahvistava kierre. Pelaajat, jotka saavat minuutteja ovat muita parempia ja ovat muita parempia edelleen koska saavat minuutteja. Menettääkö joku KaPon pelaaja jotain leveän peluutuksen takia? Ehkä, ehkä jossain toisessa joukkueessa olisi ollut 35 minuutin pelaaja ja se puolet lisää peliaikaa toisi lisää kehitystä. Toisessa joukkueessa puolestaan se 20 minuutin pelaaja tippuukin 10 minuutin pelaajaksi. Tai sitten ei. Ehkä se viimeinen kymmenen minuuttia onkin sen verran hapoilla ettei peli ole kuin taistelua väsymystä vastaan ja puolustuksessa lepäämistä. Tai ehkä voi peluuttaa pelaajia toisinaan enemmän, toisinaan vähemmän, sen mukaan miten päivän kunto on. Pahin juttu ikinä on siinä, että pelaaja penkitetään koska ei pärjää ja kun ei pääse pelaamaan, ei tule paremmaksi ja ero muuhun joukkueeseen vain kasvaa. Hae siinä treenimotivaatiota.
Valmentaja joutuu jälleen tasapainoilemaan tämän kanssa. Pelaajille pitää löytää peliaikaa, jos ei sitten SM-sarjasta niin vaikka alueen kakkosdivisioonasta, kunhan saa pelata tasollaan ja kehittyä. Penkillä ei ole yhtään pelaajaa tehty. Ja varmasti yksikään yli 20 minuuttia per ottelu tässä sarjassa pelaava pelaaja ei ole huono tai edes keskinkertainen. Tämä on tämän ikäluokan kilpakoripalloa. Kaikki nämä peliaika-analyysit on tarkoitettu joukkueiden vertailuun ja power ranking päivän piristykseksi.