Vs: Delfin Basket Tournament 2009
Hyvä herra/rouva nimimerkillä hohhoija,
pahoitteluni jos viesti oli verbaalisesti epäselvästi muotoiltu
eikä viesti tullut perille. Koko viikonlopun lasten hyväksi työskentely
väsyttää ja silloin lauseiden tekninen muotoilu jää ehkä viimeistelemättä
niin että viesti on varmasti kaikkien ymmärrettävissä.
Mutta, kyllä. Olen juuri niitä paapovia mammoja ja paappoja, jotka valitsevat
lapselle harrastuksen ja maksavat sen. Maksan myös Delfin turnauksen joka
vuosi. Haluan lapselle hyvän, innostavan harrastuksen jossa on myös
fyysisen treenauksen lisäksi hänelle hyviä arvoja elämää varten. Voin myös tehdä
uuden valinnan äänestämällä jaloillani ja olla maksamatta lasten huonosta kohtelusta
tai huonoista kokemuksista. Löytyy muitakin lajeja, kuten salibandy, joka on mennytkin
jo ohi koriksen. Tätä voi miettiä jokainen koripallon parissa työskentelevä,
miksi näin. Yksi korisseura kaatuu jälleen kerran lähitulevaisuudessa, mikä on erittäin valitettavaa.
Kun yleinen kehitys on sensuuntaista, on koriksen arvomaailmassa ja eettisyydessä
tapahtunut jotain väärään suuntaan.
Olen valinnut hienon lajin, ja lapsi on innostunut myös ja tehnyt päätöksen
jatkaa tässä lajissa. En usko, että vaatimukseni siitä, että lapseni saa kokea ilon
hetkiä harrastuksensa parissa ilman väkivallan vaaraa, on kaukaa haettu. Kun lapsi
kasvaa, hän itse tekee valintoja ja päätöksiä. Itse toivon, että hän jatkaisi tämän
lajin parissa.
Koska turnauksen järjestävät aikuiset, he ovat myös vastussa turnauksen järjestelyistä
kaikilla osa-alueilla. Jos urheilutapahtuman osallistuvilla joillakin on muita arvomaailmoja
kuin väkivallattomuus, on järjestäjän viestitettävä valinnoillaan väkivallattomuutta.
Turnauksen järjestäjät valitsevat henkilökunnan, johon kuuluu tuomarit. Onko kaukaa haettu, että
turnauksen järjestäjä ottaa vastuun turnauksen eettisestä laadusta ja vaatii väkivallattomuutta.
Silloin ruohonjuuritason tapahtumasa eli pelitilanteessa ylintä päätäntävaltaa käyttävä
tuomari voi osoittaa turnauksen eettisen linjan selkeästi myös niille, jotka eivät sitä muuten
ole sisäistäneet. Oli tuo muu valmentaja, pelaaja, pelaajan vanhempi tai katsoja.
Joku näki syyllistämistä kirjoituksessani. Olen nähnyt tuomarointia vuosikausia ja he tekevät
arvokasta ja hyvää vapaaehtoistyötä lasten hyväksi. Tätä arvostan kovasti. Sisäinen laaduntarkastus ei ole toimivaa heilläkään, jos joukkoon kuuluu yksikin epäeettiset arvot omaava tuomari. Ihmettelinkin, onko niin kova
paikka jos tähän kiinnitetään huomiota ja tuodaan esille. Hyvin tehtävänsä hoitava tuomari ei voi loukkaantua kollektiivisesti muiden puolesta, vaan toimia siten että asiaan kiinnitetään huomiota ja tasoa nostetaan
myös tämän epäkohdan kohdalla. On kyse vallan väärinkäytöstä siinä tilanteessa, kun aikuinen omaa ylimmän päätäntävallan ottelussa ja toimii vastoin kaikkien lasten oikeuksia salliessaan väkivallan. Aikuisten täytyy ymmärtää, että he ovat vastuussa esteettisyydestä ja oikeista arvoista työskennellessään lasten parissa. Myös tuomari tekee kasvatustyötä otteluita tuomaroidessaan. Uskon myös, että jokainen tuomari haluaa myönteisiä
kokemuksia ja onnistumisia, kuten pelaajat, valmentajat, vanhemmat ja katsojat.
Toivon siis, että sekä lapset että aikuiset voivat nauttia kivasta turnauksesta tulevaisuudessa ilman
väkivallan pelkoa ja luottaa aikuisiin, että näin tapahtuu.
Non-fighting generation