Huomaan.
Eli minun haasteeni on, että en olen ihan varma, mitä tällä herrasmiessopimuksella oikeastaan haetaan takaa. Varmuudella tiedetään vain, että ulkomaalaisten (ammatti-)pelaajien määrää halutaan kontrolloida Korisliigassa. Mutta miksi? Ennen kuin tähän on olemassa selkeä vastaus, on mahdotonta ymmärtää, miten näihin suomalaistuviin pelaajiin pitäisi suhtautua.
Henkilökohtaisesti näen asian niin, että herrasmiessopimuksella pitäisi edistää paikallisten pelaajien mahdollisuuksia Korisliigassa. Eli halutaan parantaa sitä mahdollisuutta, että täkäläisen seuran kasvatista tulee uusi Matisen, Virtasen tai Lehtorannan tapainen kiintotähti omaan sarjaamme. Tässä valossa on minusta ihan sama onko pelaaja Suomen kansalainen vai ei. Nanski on onnistumassa tässä kehityksessä ja minulle on ihan sama, onko hän suomalainen vai ei. Hän on kuitenkin juniorivuosista saakka pelannut täällä ja on siksi paikallinen. Eli minulle herrasmiessopimuksessa ei ole kysymy kansalaisuudesta vaan urasta ja sitä kautta vaikutuksesta suomalaiseen koripalloiluun.
Tästä päästään sitten pohtimaan Jonesin tapausta. Jones on siinä mielessä vaikea tapaus, että hän on tosiaan juurtunut tänne. Mutta silmissäni saman statuksen on saavuttanut myös esim. Monte Cummings. Minusta voisi olla ihan hyvä idea tukea tällaisten pitkään maassa jo viihtyneiden konkarien pelaamista poistamalla heidät tästä "ulkomaalaisten" kiintiöstä. Mutta minun silmissäni ratkaisun pitää riippua muista tekijöistä kuin kansalaisuudesta. Kriteeri voisi olla esim. että ao. pelaaja on pelannut jo 5 kautena Korisliigaa tai jotain vastaavaa.
Ajatukseni on siis se, että kansalaisuus koripallon näkökulmasta ei ole sama asia kuin lain näkökulmasta. Aiemmin tätä samaistusta on käytetty, koska se on ollut käytännöllinen tapa erotella pelaajia, mutta minusta herrasmiessopimus antaisi nyt mahdollisuuden myös muihin määritelmiin.
Toivottavasti tämä selvensi ajatteluani. Ainakin itse ymmärrän nyt paremmin, mitä tarkoitan.