- Viestejä
- 1 607
Vs: Honka liigassa 2013/14
Tämä sponsorimarkkinoinnin logiikka menee samoi kuin kaikessa muussakin ammattimaisesti hoidetussa myyntityössä:
Ensin on ns. leadeja elikkä aika lailla laajoja listoja tai tiedostoja potentiaalisista kumppaneista. Niitä saa ostaa, mutta saa myös ilmaiseksi jos käyttää vähän hoksottimiaan.
Pieni osa näistä leadeista siivilöityy ns. prospekteiksi. Elikkä kylmistä kuumiksi, eli todennäköisiksi onnistumisen mahdollisuuksiksi.
Homman vaikeus alkaakin tästä. Jokaisen prospektin läpikäynti clousaamiseen eli sitiovaan sopimukseen saakka vaatii henkiläkohtaisen kohtaamisen, tavalla tai toisella. Näitä ei enää sähköposteilla pystykään hoitamaan. Ne hukkuu yleiseen spammiin ja deletoidaan saman tien pois. Ja varsinainen pulma on siinä että prospektien, olkoon kuinka kuumia tahansa, hit rate ei suinkaan ole 100% , ei lähellekään. Pikemminkin lähempänä 1-10 % haarukkaa.
Tämä pulma vaatii ajankäyttöä, osaavaa myyntivoimaa, paljon yrityksiä ja jalkatyötä ja epäonnistumisten ja torjuntojen kestämistä. Myyntimieheksi on vaikea kouluttautua, jos ei ole luontaista lahjaa tunnistaa toisen ihmisen tyylilajia ja muuntua itse samantahtiseksi. Näin muodostuu miellyttävä ilmapiiri ja pitäminen henkilönä. Ja vain henkilöön ,josta edes jotenkin pidät , voit luottaa. Ja vain henkilön kanssa, johon luotat, voit tehdä kauppaa tai sopimuksia ylipäätään. Vai onko jollakulla toisenlaisia kokemuksia?
Urheiluorganisaatio vaatisi näin ollen laajan , osaavan ja koulutetun myyntiorganisaation. Yksittäinen vaikka kuinka taitava tai virtuoosimainen myyntitykki, ei riitä. Tämä edellyttää liittoutumista, myyntiprovisioista sopimista yms. Puhtaalla provikalla ei lisäksi ole osaavia myyntimiehiä jonoksi asti. Toisaalta takuupalkkaa harva urheiluorganisaatio pystyy maksamaan, ellei ole vakiintunutta asemaa ja muskeleita valmiiksi.
Ei tämä Hongankaan nykytilanteen mukainen kumppanuuslista niin aneemiselta näytä.
http://www.tapiolanhonka.fi/fi/yhteistyokumppanit
Mutta jostain syystä rahaa kertyy karkean arvioni mukaan puolta vähemmän kuin Piisoneilla. 8]
Tämä sponsorimarkkinoinnin logiikka menee samoi kuin kaikessa muussakin ammattimaisesti hoidetussa myyntityössä:
Ensin on ns. leadeja elikkä aika lailla laajoja listoja tai tiedostoja potentiaalisista kumppaneista. Niitä saa ostaa, mutta saa myös ilmaiseksi jos käyttää vähän hoksottimiaan.
Pieni osa näistä leadeista siivilöityy ns. prospekteiksi. Elikkä kylmistä kuumiksi, eli todennäköisiksi onnistumisen mahdollisuuksiksi.
Homman vaikeus alkaakin tästä. Jokaisen prospektin läpikäynti clousaamiseen eli sitiovaan sopimukseen saakka vaatii henkiläkohtaisen kohtaamisen, tavalla tai toisella. Näitä ei enää sähköposteilla pystykään hoitamaan. Ne hukkuu yleiseen spammiin ja deletoidaan saman tien pois. Ja varsinainen pulma on siinä että prospektien, olkoon kuinka kuumia tahansa, hit rate ei suinkaan ole 100% , ei lähellekään. Pikemminkin lähempänä 1-10 % haarukkaa.
Tämä pulma vaatii ajankäyttöä, osaavaa myyntivoimaa, paljon yrityksiä ja jalkatyötä ja epäonnistumisten ja torjuntojen kestämistä. Myyntimieheksi on vaikea kouluttautua, jos ei ole luontaista lahjaa tunnistaa toisen ihmisen tyylilajia ja muuntua itse samantahtiseksi. Näin muodostuu miellyttävä ilmapiiri ja pitäminen henkilönä. Ja vain henkilöön ,josta edes jotenkin pidät , voit luottaa. Ja vain henkilön kanssa, johon luotat, voit tehdä kauppaa tai sopimuksia ylipäätään. Vai onko jollakulla toisenlaisia kokemuksia?
Urheiluorganisaatio vaatisi näin ollen laajan , osaavan ja koulutetun myyntiorganisaation. Yksittäinen vaikka kuinka taitava tai virtuoosimainen myyntitykki, ei riitä. Tämä edellyttää liittoutumista, myyntiprovisioista sopimista yms. Puhtaalla provikalla ei lisäksi ole osaavia myyntimiehiä jonoksi asti. Toisaalta takuupalkkaa harva urheiluorganisaatio pystyy maksamaan, ellei ole vakiintunutta asemaa ja muskeleita valmiiksi.
Ei tämä Hongankaan nykytilanteen mukainen kumppanuuslista niin aneemiselta näytä.
http://www.tapiolanhonka.fi/fi/yhteistyokumppanit
Mutta jostain syystä rahaa kertyy karkean arvioni mukaan puolta vähemmän kuin Piisoneilla. 8]