Koripallo.com

Jalkapohjat kipeinä

Oon pelaillut ja harjotellut (montakin tuntia putkeen - tänään 2h ja sit illalla 3h) asvalttikentällä tänä keväänä tässä ja oon huomannu, että jossain vaiheessa alkaa jalkapohjiin sattua. Kipu heltiää sitten yön aikana. Onko vikana huono juoksutyyli vai mikä? Kengät ainakin on hyvät Niken hyvät ja uudet lenkkarit. Mitkä muut paikat ei oo kipeinä, vaan jalkapohjat.

Vs: Jalkapohjat kipeinä

Saattaa olla kyse pohjasta, mulla on kanssa samajuttu kovilla alustoilla (en tiedä lasketaanko puu, mutta itse en sitä laske mukaan, kyseessä pääasiassa asvaltti jne.) pohja ei anna kunnolla periksi ja se pitäisi huomata ainakin heittäessä hypäreitä jn.

Jep. Hyvin vahvasti veikkaan, että homma on alustasta kiinni. Itsekin kävin tuossa availemassa katukoriskautta ja nyt sattuu polviin niin p*rkeleesti. Kunhan tottuu niin ulkona pelailusta tulee silkkaa iloa. Muistaa vain ottaa alussa rauhassa. Itsellä tuli viime kesänä valmennuspuuhissa osaksi juuri kovan alustan takia nilkkaan rasitusvamma, jonka parantuminen vei puoli vuotta...

LIHA sanoi:
Jep. Hyvin vahvasti veikkaan, että homma on alustasta kiinni. Itsekin kävin tuossa availemassa katukoriskautta ja nyt sattuu polviin niin p*rkeleesti. Kunhan tottuu niin ulkona pelailusta tulee silkkaa iloa. Muistaa vain ottaa alussa rauhassa. Itsellä tuli viime kesänä valmennuspuuhissa osaksi juuri kovan alustan takia nilkkaan rasitusvamma, jonka parantuminen vei puoli vuotta...
Jos tekee yhtäkkiä jotain rankempaa niin ne polvet tulee yleensä kipeeksi, ainakin tauon jälkeen. Kannattaa 'lämmittellä' niitä polvia tauon jälkeen.

Totta kai jalkapohjat tulee kipeiksi jos 5 tuntia viettää pomppien asvaltilla.

Kiitoksia vastauksista.

Kyllähän sitä tulee pompittua, puolet ajasta varmaan ilmassa.

Washington Post sanoi:
Kiitoksia vastauksista.

Kyllähän sitä tulee pompittua, puolet ajasta varmaan ilmassa.
Puolet ajasta ilmassa? Luulisin että itse ilmassa chillailu ei rasita ruumiinosia, vaan se kun tulet sieltä ilmasta maahan.
Voi olla että olen värässä...

Joskus vika voi olla myös sukissa. Ne eivät saa olla liian liukkaat, eli sukat eivät saa antaa jaloille "liukuvauhtia" kengissä. Siitä tulee jalkapohjat kipeäksi. Toinen vaihtoehto voi myös olla se, etteivät uudet lenkkarit ole vielä muotoutuneet jalkaasi sopivaksi.

Kovalla alustalla treenaaminen ottaa itselläni yleensä enemmän juuri polviin. Jalkapohjat eivä niinkään rasitu...

Mulla ei niinkään kipeinä reenin jälkeen, mut sillon tällön juuri reenien alkuvedoilla alkanu ns "polttaa" jalkapohjia. Venyttely auttanu muttei kuitenkaan kokonaan vieny pois...

kipu?

DripL sanoi:
Mulla ei niinkään kipeinä reenin jälkeen, mut sillon tällön juuri reenien alkuvedoilla alkanu ns "polttaa" jalkapohjia. Venyttely auttanu muttei kuitenkaan kokonaan vieny pois...

Tuleeko tämä jalkapohjien polttaminen suunilleen jalkapohjan keskiosaan?
Itelläni oli muutama kausi sitten sama vaiva - juostessa jalkapohjiin poltti aivan kauheesti. Aluksi se oli tuli vain välillä, mutta treenaamista jatkaessani kipu muuttui yleisemmäksi ja oli lopulta mukana ihan jokaisella juoksuaskelella.
Pidin taukoja, kävin fyssarilla, lepäsin.. mikään ei auttanut, aina kun jatkoin sama kipu tuli taas takaisin juostessa.
Lopulta kävin jälleen urheilulääkärillä joka pisti juoksemaan ja kyykkäämään juoksumatolla, ja n.10sek päästä vika huomattiin - jalkapöydän kaari oli lähes olematon. Lättäjalka taas väänsi koko jalkaani nilkasta alaspäin jotenkin väärään asentoon, jolloin jalkapöydän keskiosan jänne oli todella kireellä. Hommattiin oman jalkaani muotoillut tukipohjalliset, ja oltuani yhteensä 4kk sivussa kentiltä, tulin treeneihin tukipohjallisteni kanssa eikä kipua enää ollut. Se lähti samantien ! Varoiteltiin, että uusiin pohjallisiin tottuminen voi viedä aikaa, penikat ja nilkat voivat tulla kipeiksi aluksi ja pohjallinen saattaa aiheuttaa hiertymiä.. Itelläni niitä ei kuitenkaan ollut juuri lainkaan, ja kamala polttava kipu hävis samantien, kun saatiin jalkapöydän kaarta nostavat pohjalliset :)

Ei se ainakaan vielä oo edenny ylemmäs. Lähinnä vaan reenien alkuvedoilla kun mennää kovaa, niin alkaa polttaa aivan kauheesti, mut tää ei kylläkään tuu joka kerta. Aina välillä iskee. Siitä sitten on hävinny ku ottanu pari askelta lisää. Pitänee tarkkailla ettei mitään tommosta olis, kai fysioterapeutti-serkkua vois käyttää hyväks tässä.

kipu? sanoi:
Tuleeko tämä jalkapohjien polttaminen suunilleen jalkapohjan keskiosaan?
Itelläni oli muutama kausi sitten sama vaiva - juostessa jalkapohjiin poltti aivan kauheesti. Aluksi se oli tuli vain välillä, mutta treenaamista jatkaessani kipu muuttui yleisemmäksi ja oli lopulta mukana ihan jokaisella juoksuaskelella.
Pidin taukoja, kävin fyssarilla, lepäsin.. mikään ei auttanut, aina kun jatkoin sama kipu tuli taas takaisin juostessa.
Lopulta kävin jälleen urheilulääkärillä joka pisti juoksemaan ja kyykkäämään juoksumatolla, ja n.10sek päästä vika huomattiin - jalkapöydän kaari oli lähes olematon. Lättäjalka taas väänsi koko jalkaani nilkasta alaspäin jotenkin väärään asentoon, jolloin jalkapöydän keskiosan jänne oli todella kireellä. Hommattiin oman jalkaani muotoillut tukipohjalliset, ja oltuani yhteensä 4kk sivussa kentiltä, tulin treeneihin tukipohjallisteni kanssa eikä kipua enää ollut. Se lähti samantien ! Varoiteltiin, että uusiin pohjallisiin tottuminen voi viedä aikaa, penikat ja nilkat voivat tulla kipeiksi aluksi ja pohjallinen saattaa aiheuttaa hiertymiä.. Itelläni niitä ei kuitenkaan ollut juuri lainkaan, ja kamala polttava kipu hävis samantien, kun saatiin jalkapöydän kaarta nostavat pohjalliset :)
Täsmälleen samalla tavalla kävi miullekkin ja tukipohjallisilla hoitui. Toisaalta silloin miulla oli Niken kengät mutta kun siirryin Adidakseen en tarvinnut enää tukipohjallisia. Niken kengät ei ilmeisesti tue tarpeeksi jalkapohjan keskiosasta.

Yksi hyvä konsti jalkapohjien rentouttamiseen on golfpallohieronta. Ota golfpallo jalan alle, paina sitä kevyesti jalallasi maahan ja liikuttele ja pyörittele palloa jalan alla. Parhaan hyödyn hommasta saa, kun pitää sukan jalassa. Opin niksin Elixir-ohjelmasta ja välillä olen käyttänyt. Ei ole mikään ihmehoito, mutta jotain auttaa kuitenkin.

Wa$hington Po$t sanoi:
Oon pelaillut ja harjotellut (montakin tuntia putkeen - tänään 2h ja sit illalla 3h) asvalttikentällä tänä keväänä tässä ja oon huomannu, että jossain vaiheessa alkaa jalkapohjiin sattua. Kipu heltiää sitten yön aikana. Onko vikana huono juoksutyyli vai mikä? Kengät ainakin on hyvät Niken hyvät ja uudet lenkkarit. Mitkä muut paikat ei oo kipeinä, vaan jalkapohjat.

Kannattaisi pelata koriskengillä, jätä ne lenkkarit sinne pururadoille ja juoksuharjotteisiin. Lenkkareissa ei ole samanlaista vaimennusta kuin koriskengissä, joten hyppiessä jalka rasittuu aika paljon huonoilla kengillä. Mullakin tulee ulkona pelattua se pari tuntia lähes joka päivä viikossa harjoitusten lisäksi, koriskengillä. Koriskenkiä käytän myös tehdessäni loikka, hyppy, jne. harjoituksia, lenkkarit on käytössä sitten juostessa (spurteissa, lenkillä, jne.).

Game sanoi:
Kannattaisi pelata koriskengillä, jätä ne lenkkarit sinne pururadoille ja juoksuharjotteisiin. Lenkkareissa ei ole samanlaista vaimennusta kuin koriskengissä, joten hyppiessä jalka rasittuu aika paljon huonoilla kengillä. Mullakin tulee ulkona pelattua se pari tuntia lähes joka päivä viikossa harjoitusten lisäksi, koriskengillä. Koriskenkiä käytän myös tehdessäni loikka, hyppy, jne. harjoituksia, lenkkarit on käytössä sitten juostessa (spurteissa, lenkillä, jne.).
Juu, olen näin kesän ja kuivan tullessa tehnytkin, mutta ongelmana on se, että koriskengät on 36 ja jalka 39. Vielä menee, mutta on liian kapeet... Juokseminen ei oikein onnistu niillä.

Wa$hington Po$t sanoi:
Juu, olen näin kesän ja kuivan tullessa tehnytkin, mutta ongelmana on se, että koriskengät on 36 ja jalka 39. Vielä menee, mutta on liian kapeet... Juokseminen ei oikein onnistu niillä.
No tähän ongelmaan ei kyllä auta kuin yksi ratkaisu, vikkelästi kauppaan ja uusien koristossujen kanssa kassalle ;)

Pistän tähän samaan: yölliset suonenvedot eli lihaskrampit jaloissa!
Olen nimittäin näin kesällä kärsinyt myös krampeista. Olisiko suolojen puutetta tms? Yöllä herää tuskasta parkuen ja yrittää päästä kävelemään tai edes saada suoristettua jalkansa. Ja yhtenäkin yönä oli molemmissa jaloissa! Vichyä juomalla on ollut jonkin aikaa aina poissa, mutta vettä juotua, tulee yöllä usein kramppeja. Mm. Eric Washington on kärsinyt tällaisista krampeista peleissä juodessaan vettä pelin aikana.

Joo mäki oon huomannu että jos oot koko päivän syömättä ja juot pelkkää Coka-Colaa, voit olla varma että illalla kiljut tuskissasi! Mulla nämä suonenvedot kohdistuu yleensä jalkapohjaan.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.