Vs: Joensuun Kataja 2009-2010
Ettei puurot ja vellit menisi pahemmin sekaisin, niin nythän tässä olikin omalta osaltani kysymys pääasiassa sellaisesta, että niiden seurojen, joilla raha-asiat ovat jo ennestäänkin olleet jollain lailla retuperällä, tulevaisuus ei välttämättä näytä mitenkään hyvältä. Tämä siis oli minun pointtini.
Tätä ei juniorityö tai mitkään muut seikat miksikään muuksi muuta. Jonkun on kuitenkin kulut maksettava ja rahat siihen hankittava. Ja varmasti myös Lahden Vesalat, Suoniot, Vuoret ja kumppanit saavat ihan saman korvauksen kuin muidenkin joukkueiden vastaavan tasoiset suomalaiset.
Ja mitä esim. Lahden viime kauden mestaruuteen tulee, niin eikö siinä ole juuri mitä parhain esimerkki siitä, miten kalliit ja tosi hyvätkin kaverit hankittiin ympäri maailmaa. Nehän mestaruuden lopulliset arkkitehdit kuitenkin olivat, vähättelemättä suomalaisiakaan. Riskillä varmaan pelattiin, kun kerran seuralle jäi kohtalaisen iso miinumerkkikin kaudesta? Mutta tämä ei nyt ollut pointtini.
Mitä taas Katajaan tulee, niin onhan tuo nähty, ettei junnutyö mitenkään huippuhyvää ole ollut. Mutta työtä silläkin saralla koko ajan tehdään. Talousalueen väkilukukin tekee omat tepposensa.
Mutta sitten se, että tänne tulee näitä Pehkosia ja kumppaneita opiskelemaan ja pelaamaan ei myöskään tarkoita sitä, että heistä pitäisi jotain ihmeellista maksaa. Tuskin yhtään enempää kuin esim. Lahden ( otettu vain esimerkkinä ) vastaavan tasoisille oman junnukoulun läpikäyneille. Sanoisin jopa, että huomattavasti vähemmän. Onhan heillä kuitenkin elämän tarkein asia, eli siviiliammatin hankkiminen kyseessä opiskelujen myötä.
Monikaan ei myöskään tule ajatelleeksi sitäkään, että Susirajalta oleva joukkue maksaa monin verroin enemmän kaudessa matka-, ruoka- ym, niihin sisältyviä oheiskuluja kuin etelän joukkueet. Siihen kun lisätään vielä nämä Virtaset, Lehtorannat ja etenkin jopa ylikallis Salminen, niin jotenkin olen taipuvainen olemaan samaa mieltä joukkueen johdon kanssa, että niillä eväillä on mentävä, jotka ovat käytettävissä. Itse kyllä voivat esim. Salmisen sopimuksesta peliliinkin katsoa. Olisiko jouku muu saatu vaikkapa puolta halvemmalla?
Sehän ei sinänsä tarkoita sitä, että pelimerkit olisivat loppu, vaan sitä, että niiden olemassa olevien pelimerkkien puitteissa mennään, eikä lähdetä huuhailemaan yli varojen. Varoittavia esimerkkejä kyllä löytyy riittävästi.