Koripallo.com

Kataja VS Karhu Ti 07.02 klo 18:30 Joensuu Areena

Voittaako Kataja vai ärjyykö Karhu Katajan kumoon?

• Kataja voittaa

Ääniä: 11 57,9%
  • Karhu voittaa

Ääniä: 8 42,1%

• Äänestäjiä
    19

42

Vs: Kataja VS Karhu Ti 07.02 klo 18:30 Joensuu Areena

raappa sanoi:
Tulkitaanko siis aina, jos pallo on kontaktissa korirenkaaseen, niin että sillä on mahdollisuus mennä koriin oli kontakti kuinka heiveröinen ja kummalla puolella rangasta tahansa?

Näin minä olen tuon sääntökohdan hengen ymmärtänyt. Tällä on käsittääkseni haettu tilannetta, jossa pallo pyörii renkaan päällä.

Tuossa kyseisessä tilanteessahan Hirvikoski ajoi ja heitti levyn kautta. Heitto meni kuitenkin karkeasti pitkäksi ja levyn kautta osui kyllä renkaaseen, mutta meni selvästi pitkäksi, eli omasta mielestä sillä ei ollut kontaktihetkellä minkäänasteisia mahdollisuuksia mennä koriin.

No jos on tulkittu, että tuossa tilanteessa pallo ei ole ollut kosketuksessa renkaaseen kun puolustaja koskee levyyn tai koriin, niin silloin on tuomarin tulkinnan varassa vaikuttiko puolustajan kosketus korin syntymättömyyteen. Jos pallo lentoradallaan pomppaa renkaasta, ei siis jää sille pyörimään, tulkitsisin tilanteen olevan 31.2.4 viides ranskalainen pallo.

Noin minäkin kyseisen tilanteen olisin tulkinnut, mutta kenties tässä nyt selviää itse kullekin, että vaikka tässä sääntökirjoja pläräilee, niin noi tilanteet ei aina ole ihan yksiselitteisiä ja tuomarin se lopulta pitää tehdä se oikea tulkinta (soveliaimmasta sääntökohdasta). Itse pysyn sanassani, että kyseisessä tilanteessa tuomari toimi oikein.

raappa sanoi:
Noin minäkin kyseisen tilanteen olisin tulkinnut, mutta kenties tässä nyt selviää itse kullekin, että vaikka tässä sääntökirjoja pläräilee, niin noi tilanteet ei aina ole ihan yksiselitteisiä ja tuomarin se lopulta pitää tehdä se oikea tulkinta (soveliaimmasta sääntökohdasta). Itse pysyn sanassani, että kyseisessä tilanteessa tuomari toimi oikein.
Tämä levyyn lyönti herättää sen vuoksi niin paljon polemiikkia, että vuosia on ollut voimassa käytäntö monella tuomarilla, että kori hyväksytään automaattisesti, kun puolustajan käsi osuu levyyn. Näin on toimittu riippumatta siitä, missä pallo on. Tuomarille tälläinen "automaatti on helppo, mutta ei siis sääntöjen mukainen. Tästä käytännöstä kuitenkin johtuu se, että suuri osa peliin osallistujista on aina hyväksymässä koria, kun levyyn osutaan. Toivottavasti käytäntö tosiaan on nyt muuttumassa sääntöjen hengen mukaiseksi. Kyllä ainakin kolmen tuomarin systeemissä jollakin tuomareista pitää olla vastuullaan pallon kulloinenkin asema ja hyväksytään siis vain ne korit, joissa pallo on renkaan kanssa kontaktissa lyöntihetkellä, tai jos levy jää tärisemään lyönnin seurauksena.

42

Ja näitä on niin kovin helppoa katsella jälkikäteen moneen kertaan parista kuvakulmasta ja hidastettuna päälle. Kentällä se ratkaisu pitää tehdä alle sekunnissa. Aina ei osu, mutta väitän että keskimäärin paljon paremmin kuin täkäläisillä. Ja kyllä, tämä on sitä kompetenssin puutetta. Mutta sallittakoon se.

42

Klapupu sanoi:
Alle sekunnissa? Varmaan!

Juurikin näin. Mitähän aikayksikköä sinä ajattelit? Minuuttia? ???

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.