Vs: Kehittääkö paikkapuolustus suomalaista juniorikoripalloilua?
SC sanoi:
"four passes breaks every defence"
"Let's not give them more than two passes."
No-pass-look sanoi:
HUOM! Minkä tahansa paikka puolustuksen rikkoo (usei jos osaatte) leikkaus laidasta vapaaheitto viivalle tai nopea syöttely.
Tiesitkö muuten, että minkä tahansa miespuolustuksen rikkoo useimmiten sillä (jos osaa), että pallollinen ajaa puolustajastaan ohi?
No, kyseessä on selkeästi nuori koripalloilija, joten saattaa tuntua siltä että paikkapuolustus murtuu aina tuolla tavalla. Tuo on paikanmurtomenetelmä, jota pikkuspyn joukkue käyttää eikä siinä sinänsä ole mitään vikaa. Paikkapuolustuksessa ja paikanmurrossa mitataan onko joukkue parempi puolustamaan paikkaa kuin vastustaja hyökkäämään sitä vastaan. Paikkapuolustuksiakin on vielä erilaisia, joten esimerkiksi 1-3-1 -puolustusta vastaan (edes kohtalaista sellaista) tuo tuskin toimisi niin hyvin. Paikkapuolustustapoja ja niiden plussia ja miinuksia:
Tavalliset paikat
2-1-2 passiivinen: "läskipaikka", "5 pelaajaa kolmeen sekuntiin" - laiskoille joukkueille.
Plussat
- Tukkii korinalustan tehokkaasti - ei voi ajaa eikä syöttää sisään
- Erittäin helppo opettaa
- Erittäin kevyt puolustaa
Miinukset
- Kaukoheittäjät murhaavat joukkueen
- Ei opeta junioreille mitään hyvää
- Todella rumaa katsottavaa
2-1-2 aktiivinen: "peruspaikka" - menestyville joukkueille
Plussat
- Suojaa korinalustaa paremmin kuin miespuolustus
- Virhealtis pelaaja voidaan sijoittaa keskelle
- Vaatii vastustajalta kurinalaista hyökkäyspeliä
Miinukset
- Kaukoheittäjät saattavat jäädä kaarelle vapaaksi pallon kiertäessä laidalta toiselle
- Leikkauspelit ja sisäänajot aiheuttavat paikan luhistumisen kasaan, jolloin sisään jää tilaa
- Levypallopeli ja sulkeminen hankaloituu, mistä seuraa hyökkäyslevypalloja
- Hi-postin puolustaminen tärkeää ja hankalaa
3-2, laidat juoksevat kulmiin: "perus-3-2" - joukkueille joilla on kaksi isoa pelaajaa.
Plussat
- Kaukoheitot paremmin kiinni kuin 2-1-2:ssa
- Kaksi isoa pelaajaa pystyy suojaamaan koria riittävästi
- Sisäänajoissa aina iso apu paikalla
Miinukset
- Vaparilla ammottava aukko, leikkaukset siihen aiheuttavat isoja ongelmia
- Post-pelin puolustus melko lailla 1-1
- Kulmiin jää heittotilaa
- Levypallopeli ja sulkeminen hankaloituu, mistä seuraa hyökkäyslevypalloja
3-2, alapelaajat juoksevat kulmiin: "hissipaikka" - joukkueille joilla on hyvin juoksevia pelaajia.
(Joissain versioissa keskipelaaja tippuu myös kun pallo menee low-postiin, ei ainoastaan kun se menee kulmaan)
Plussat
- Kaukoheitot paremmin kiinni kuin 3-2:ssa (5 pelaajaa valmiina juoksemaan kaarelle)
- Sisäänajoissa aina iso apu paikalla
Miinukset
- Vaatii erittäin paljon juoksemista
- Vastakkaisen laidan sekä keskipelaajan pitää seurata milloin alapelaaja juoksee kulmaan ja reagoida
- Murtuu jos kaarelta pääsee ajamaan liian helposti ensimmäisen pelaajan ohi
1-3-1: joukkueille joilla on aikaa harjoitella.
Plussat
- Hi-post melko hyvin tukossa
- Heittäjät saadaan kiinni ylhäältä kaarelta hyvin sekä kulmista kohtalaisesti
- Low-post koko lailla tukossa
- Erittäin hankala paikka hyökättäväksi jos sitä osaa puolustaa
Miinukset
- Vaatii paljon juoksemista
- Vaatii paljon harjoittelemista
- Alttius hyvälle pallon liikuttamiselle ja leikkauspelille
- Erittäin helppo paikka hyökättäväksi jos sitä ei osaa puolustaa
Erikoiset
Box n' one - erikoispaikka tietyntyyppisiä vastustajia vastaan
(Pelataan kun halutaan poimia joko vastustajan pelinrakentaja tai vastustajan paras pisteidentekijä koko kentän häirintään. Voidaan pelata paikkaa joko timanttimuodossa tai neliönä - yksi tai kaksi alapelaajaa siis.)
Plussat
- Parhaimmillaan voidaan häiritä vastustajan peliä tehokkaasti (jos vastustaja koostuu 1 huipusta ja 9 sörsselistä)
- Vastustajan ykköspelaajaa voidaan väsyttää vaihtamalla muutaman minuutin välein vahtikoiraa
Miinukset
- Vaatii harjoittelua
- Tilanteiden luku hankalampaa kuin paikassa - pitää ottaa huomioon paitsi pelaajien sijainnit myös se erikoispelaaja
- Altis skriinitilanteille ja niiden pelaamiselle (ei yleensä voi vaihtaa skriinejä)
Triangle n' two - erikoispaikka tietyntyyppisiä vastustajia vastaan
(Pelataan kun halutaan poimia vastustajalta kaksi pelaajaa pois ylläolevaan tapaan)
Plussat
- Parhaimmillaan voidaan häiritä vastustajan peliä tehokkaasti (jos vastustaja koostuu 2 huipusta ja 8 kädettömästä)
- Hankala vastustajalle lukea pelataanko miestä vai paikkaa - valmentajasta riippuen minuutin tai viikon päästä tajutaan mitä vastustaja pelasi.
Miinukset
- Vaatii paljon harjoittelua
- Tilanteiden luku erittäin hankalaa
- Altis skriinitilanteille ja niiden pelaamiselle (ei yleensä voi vaihtaa skriinejä)
- Kolmella paikan puolustaminen kolmea vastaan on haastavaa
Match-up - Paikan ja miespuolustuksen sekasikiö
(Pelataan kun halutaan ottaa paikan hyödyt ja miespuolustuksen hyödyt samaan aikaan:
Match-up -puolustuksessa aloitetaan kuten paikassa. Kuitenkin aina leikkauksessa ja skriinissä vaihdetaan jos pelaajat menevät ristiin siten että pyritään jättämään iso pelaaja puolustamaan aina postiin ja pieni aina kaarelle. Jos tämä ei onnistu, seurataan omaa. Koko puolustus on ikään kuin miespuolustus jossa vaihdetaan aina skriinit ja leikkaukset.)
Plussat
- Parhaimmillaan saavutetaan lähes miespuolustuksen edut heittäjiä vastaan ja paikan edut post-peliä ja ajoja vastaan
Miinukset
- Vaatii erittäin paljon harjoittelua ja systeemin tavoitteen sisäistämisen
- Pahimmillaan saavutetaan miespuolustuksen haitat ajotilanteissa ja paikan haitat heittotilanteissa
Älä käytä näitä -osasto
Seka-match-up - Paikan ja match-upin sekasikiö
(Puolustetaan paikkaa mutta vaihdetaan match-upiin tietyissä tilanteissa. Esim 3-2 hissipaikka + match-up: kun pallo menee kulmaan, jokainen poimii lähimmän pelaajan miespuolustukseen niin kauan kunnes pallo tulee kaarelle vapaaheittoviivan yläpuolelle)
Plussat
- Sotketaan vastustajan hyökkäysstrategia vaihtamalla miestyyppisempään puolustukseen joissain tilanteissa
- Voidaan valita alueet joilla puolustetaan miespuolustustyyppisesti ja alueet joilla puolustetaan paikkatyyppisesti ja näin estää tavallisimpia paikanmurtoja toimimasta
Miinukset
- Paikkojen vaihdot vaativat paljon puhetta
- Vaihtosäännöt vaativat paljon harjoittelua
- Ei sovellu pelaajille jotka eivät osaa kunnolla paikka- ja miespuolustusta
Trash defense - Mikä tahansa omituinen paikkamuoto jonka tarkoitus on vain sekoittaa vastustajan peliä (T-and-one, Man-and-one)
(T-and-one: Yksi pelaaja pelaa miespuolustusta, iso pelaaja seisoo korin alla ja loput juoksevat kaarella. "Väärinpäin oleva T-kirjan". Senttereiden annetaan heittää vaparilta juuri kuten tahtovat heittoja ottaa, korinaluspelaaja ei missään tilanteessa poistu korin läheisyydestä. Man-and-one: Iso pelaaja laitetaan maalivahdiksi eikä poistu kolmesta sekunnista missään tilanteessa. Vastustajan sentterin annetaan ottaa niin monta kaukoheittoa kuin vain haluaa. Toimivaa, jos on osaava iso pelaaja puolustamassa ja vastustajalla ei yhtä hyvää hyökkäämässä. Näitä pystyy kuka tahansa keksimään lisää ja ne ovat kaikki yhtä urpoja. "Neljä pelaajaa kolmeen sekuntiin, yksi juoksee kaarella ottamassa kaukoheittoja kiinni.")
Plussat
- Pelataan jotain todella omituista paikkaa, jolloin vastustajan pelikirja ei taatusti kata tätä osiota
- Vastustajalla voi olla hankalaa lukea ylipäätään mitä vastustaja parhaillaan pelaa ("Onko se mies? Onko se paikka? Onko se sekoitus? Mikä hel*etti tuo on!?")
Miinukset
- Erittäin urpoa kikkailua junnusarjoissa
- Ei voi paljoa käyttää harjoitusaikaa tähän
- Heittotaitoinen sentteri tekee sen 40 pistettä
- Opettaa isolle pelaajalle huonoja tapoja