Koripallo.com

Kenen pitäisi puuttua kiroiluun?

Komentaja

Vs: Kenen pitäisi puuttua kiroiluun?

Mielestäni kenenkään ei tulisi puuttua urheilussa käytettyyn kielenkäyttöön. Ihminen saa purkaa aggressionsa haluamallaan tavalla. Tuomarin tai vanhempien tai kenenkään muunkaan on turha ruveta leikkimään Jumalaa.

Komentaja sanoi:
Mielestäni kenenkään ei tulisi puuttua urheilussa käytettyyn kielenkäyttöön. Ihminen saa purkaa aggressionsa haluamallaan tavalla. Tuomarin tai vanhempien tai kenenkään muunkaan on turha ruveta leikkimään Jumalaa.

Viralliset koripallosäännöt kertovat seuraavaa:

"38.3.1 Pelaajan tekninen virhe on epäurheilijamaisesta käytöksestä tuomittu virhe, joka ei
sisällä kosketusta vastapuolen pelaajaan; esimerkiksi, jos pelaaja:
• jättää ottamatta huomioon erotuomarien varoitukset
• koskettaa halveksivasti erotuomareita, komissaaria, toimitsijoita tai
joukkuepenkillä olevia henkilöitä
puhuttelee halveksivasti erotuomareita, komissaaria, toimitsijoita tai vastustajia
• käyttää loukkaavaa kieltä tai eleitä, jotka saattavat loukata tai yllyttää yleisöä

• ärsyttää vastustajaa tai estää tätä näkemästä heiluttamalla käsiään lähellä
tämän silmiä"
lähde: http://www.hket.fi/materiaali/Saannot2006_netti.pdf

Komentaja sanoi:

Kaksi eri asiaa: 1. Purkaa turhautumisensa tokaisemalla jonkin voimasanan tai 2. purkaa turhautumisensa haukkumalla/ nimittelemällä toista/ toiset.

Ensimmäinen on usein spontaani rekatio, eikä huudahtajalla ole riittävää sanavarastoa, josta löytää vaihtoehtoista sanaa sanalle esim. *piip*. Tässäkin tapauksessa, pelissä, on tuomarilla mielestäni velvollisuus huomauttaa asiasta, koska runsas voimasanojen käyttö ei sovi urheiluun. Tähän "syyllistyy" varmasti 95% kp.comin "porukasta"....

Toinen kohta, joka menee nopeasti törkeäksi ja toisen solvaamiseksi, siihen pitää ehdottomasti puuttua. Mitä nuorempi hlö on kyseessä, niin sitä nopeammin pitää asiaan kiinnittää huomiota. Sellainen käytös ei ole suvaittavaa pelissä kuin kentän ulkopuolellakaan.

Leikitäänkö silloin Jumalaa, kun vaaditaan hyviä käytöstapoja? Jätetään Herramme rauhaan ja pysytään aiheessa....

Onkosesitten

Liskokulta sanoi:
• käyttää loukkaavaa kieltä tai eleitä, jotka saattavat loukata tai yllyttää yleisöä[/b]
• ärsyttää vastustajaa tai estää tätä näkemästä heiluttamalla käsiään lähellä
tämän silmiä"

Onko se huutaminen siis sallittu? Minun mielestä saisi olla, niinkuin saisi tuo käsien heiluttaminenkin..

Yllyttää yleisöä? Jokuhan voisi tulkita, että yleisöä ei saa YLLYTTÄÄ esim. pitämään enemmän mekkalaa..

Onkosesitten sanoi:
Onko se huutaminen siis sallittu? Minun mielestä saisi olla, niinkuin saisi tuo käsien heiluttaminenkin..

Yllyttää yleisöä? Jokuhan voisi tulkita, että yleisöä ei saa YLLYTTÄÄ esim. pitämään enemmän mekkalaa..

Yleisöhän saa ja sen kuuluukin pitää mekkalaa, mutta törkeyksiä ei senkään kuuluisi huudella. Valitettavasti aika ajoin jollain palaa käämit tai menee palkokasvi kukintoineen nenuun.

Tuossa sääntökohdassa sanotaan aivan selkeästi mitä siinä tarkoitetaan: • käyttää loukkaavaa kieltä tai eleitä, jotka saattavat loukata tai yllyttää yleisöä. Siinä ei sanottu, että yleisön kuuluisi istua kuin kirkossa. Yleisö saa olla äänekkäästikin erimieltä esim. tuomarin tulkinnoista tai pelaajan tekemisistä kentällä, mutta asiallisesti. Kunnianloukkauksiin ei kenelläkään taida olla halua ja joutua vastuuseen sanoistaan?

KOMENTAJA

Hienoa, että kaikki viestini poistetaan välittömästi lähettämisen jälkeen. Mieluummin kinaa koripallokentällä, kuin koulun kulman takana missä ei auttavaa kättä yksinkertaisesti ole.

ana

Näytetään esimerkkiä eikä kiroilla kpcomin nuoriso-osastolla.

kielenkäyttösallittua

pelaan B-poikien 1divisioonaa ja olen huomannut pääkaupunkiseudulla että kiroilu on heillä laadukkaampaa kuin itse koripallon pelaaminen, jos et osaa pelata älä kiroile vaan harjoittele kiroilu on vasten koripallosääntöja ja muutenkin turhaa. Miksei tuomari anna teknistä virhettä? itse ainakin annan.

Pk Seutulainen

kielenkäyttösallittua sanoi:
pelaan B-poikien 1divisioonaa ja olen huomannut pääkaupunkiseudulla että kiroilu on heillä laadukkaampaa kuin itse koripallon pelaaminen, jos et osaa pelata älä kiroile vaan harjoittele kiroilu on vasten koripallosääntöja ja muutenkin turhaa. Miksei tuomari anna teknistä virhettä? itse ainakin annan.

Eiköhän kiroilu ole ongelma kaikkialla. Lapset luulevat olevansa jotenki kovempii jätkii tai mimmei jos kiroilee, asuvat he sitten päälaupunkiseudulla tai Inarissa tai jossain siinä välillä. On turhaa yleistää tai miettiä missä sitä tapahtuu vaan puuttua siihen kun sitä tapahtuu. Lapselle täytyy kertoo, että se ei ole sopivaa ja kertoa että ei oo yhtään kovempi jätkä tai mimmi jos kiroilee. Päin vastoin on kova jätkä/mimmi jos ei kiroile.

Pk Seutulainen sanoi:
Eiköhän kiroilu ole ongelma kaikkialla. Lapset luulevat olevansa jotenki kovempii jätkii tai mimmei jos kiroilee, asuvat he sitten päälaupunkiseudulla tai Inarissa tai jossain siinä välillä. On turhaa yleistää tai miettiä missä sitä tapahtuu vaan puuttua siihen kun sitä tapahtuu. Lapselle täytyy kertoo, että se ei ole sopivaa ja kertoa että ei oo yhtään kovempi jätkä tai mimmi jos kiroilee. Päin vastoin on kova jätkä/mimmi jos ei kiroile.

Aivan. Joskus äitini huomautti minulle, kun minulta pääsi joitain voimasanoja, että kiroilu osoittaa verbaalista lahjattomuutta, että verbaalisesti lahjakas keksii kyllä parempiakin tapoja esittää asiansa ilman, että asian kiinnostavuus kärsii. Pohdin asiaa ja totesin asian olevan usein juuri niin.. Tietysti halusin olla se lahjakkaampi tapaus kuin myöntää olevani verbaalisesti lahjaton.. ;) Pontta/ tehostetta puhumiseensa saa muutenkin kuin kiroilemalla. Itse arvostan sellaisia ihmisiä, jotka osaavat sivaltaa sanan säilällään ilman kirosanoja ja menemättä asiattomuuksiin. Toki on tilanteita, joihin voimasana sopii kuin nakutettu, mutta nyt kyse onkin toisenlaisista tilanteista.

Arsyttavaa

ToPo:n edustusjoukkueen valmentaja Pekka Salminen kiroilele kuuluvasti peleissä. Vuodesta toiseen.

Kiroilu on aina enemmän tai vähemmän epävarman minän pönkittämistä. Onneksi koripallotuomareilla on säännöissä olemassa hyvät instrumentit kaikenlaisen asiattoman käytöksen kitkemiseen. Tuomarin pitää olla kyllin jämäkkä tarjoillakseen Teetä kun sen paikka on. Ja jos ei tehoa, sitten vaikkapa Deetä.

Tämä pätee tietysti kaikissa ikäluokissa, ei ainoastaan liigassa. Silloin tällöin näkee junnusarjoissa jo kymmenvuotiaita pikku diivoja, jotka osoittavat mieltään tuomiosta. Niskojennakkeluun ja pallonpaiskomiseen pitää puuttua mahdollisimman nopeasti, ja tietysti kiroiluunkin.

Vastaukseni siihen kysymykseen, kenen homma se on: Kaikkien pitää puuttua. Tuomareiden, koutsien, vanhempien, kummien kälyjen kaimojen...

en edes uskalla

Itse olen saanut niin kovan kotikasvatuksen, että en edes vieläkään uskalla kirota vanhempieni kuulleen (ikä nykyään lähempänä 30 ikävuotta :)). Tosin pelatessa sattui silloin tällöin tulemaan ns. automaatiov..tuja, eli v-sana pääsi suusta, ennen kuin ehdin kunnolla tajuamaan, mitä sanoin. Yleensä tapaukset olivat omia epäonnistumisia esim. missattu lay up tms. Kotikuri siis kunniaan!

jebajee

No ei se kiroilu kuulu mihinkään 96 tyttöjen peleihin mutta puhetta se vaan on.. mun mielestä iha turha sauhuta :) silleen että ei tietenkään saisi vastustajiaan morkata tai nimittää mutta kai sitä nyt omille suorituksilleen sen v**** voi sanoa jos helpottaa.. ketä se haittaa?

jebajee sanoi:
No ei se kiroilu kuulu mihinkään 96 tyttöjen peleihin mutta puhetta se vaan on.. mun mielestä iha turha sauhuta :) silleen että ei tietenkään saisi vastustajiaan morkata tai nimittää mutta kai sitä nyt omille suorituksilleen sen v**** voi sanoa jos helpottaa.. ketä se haittaa?

Se ei useimpia haittaakaan, vaikka kivan kuuloista se ei olekaan. Enemmän keskustelua on synnyttänyt juuri tuo vastustajan nimittely ja muu kyseenalainen kielenkäyttö peleissä. Se pitää uskaltaa kitkeä pois ja tuomarien pitää antaa varoitus ensimmäisellä kerralla, jos jatkuu siitä huolimatta, niin rangaistus. Kentän ulkopuolella vastuu jakautuu laajemmalle; vanhemmat, valmentajat, opettajat jne. . Absolutistia henkilöä kiroilun suhteen en ole vielä tavannut, enkä taida haluta tavatakaan, mutta on tilanteita, jolloin pitää kyetä ilmaisemaan itsensä muutoin kuin kiroilemalla.

Toki maailmassa on vakavampia/akuutimpiakin asioita, joihin tulisi puuttua ja korjata, mutta nyt tässä keskustellaan tästä asiasta.

Mielenkiintoista luettavaa ajatellen niin aikuisten kuin junioreiden pelejäkin....

Toisinaan on tullut ihmeteltyä etenkin miesten alempia divaripelejä katsomosta seuratessa, että jos tuomari menisi sääntökirjan mukaan, niin riittäisikö joukkueilla pelureita viedä ottelu loppun vai keskeytyisikö se pelaajien loppumiseen. Puhtaasti siis teoreettisessa mielessä ajatellen että teku per kirosana... Itse tullut johtopäätökseen että todennäköisesti peli olisi ohi ennen ensimmäisen erän loppua ;)

Aikuisten sarjaa pelaavana ymmärrän kyllä hyvin että jos jonkinlaisia ärräpäitä oman huonon suorituksen jälkeen helposti pääsee, mutta kirosanoja en silti ole koskaan ymmärtänyt... itse kun en niitä käytä.

Aikuisten kohdalla tuomarit harvoin antavat kiroilusta tekua ellei se kohdistu toiseen peluriin tai tuomariin itseensä, junioreiden kohdalla ei mielestäni saisi kuitenkaan miltään osin poiketa säännön noudattamisesta. Eli jos kiroilet niin sitten saat tekun!! Voi voi, jos tuli otettua tyhmä virhe.... oppii ehkä seuraavaan peliin ettei olisi kannattanu.

näin olkoon

Valmentajan tulee puuttua oman joukkueensa käyttäytymiseen. Hän on lähtenyt peliin joukkueensa kanssa ja hänellä on myös kasvatuksellinen vastuu pelaajistaan. Ja ne valmentajat, jotka eivät osaa käyttäytyä ovat taasen seuran vastuulla. Myös mukana olevat vanhemmat pitäisi laittaa käyttäytymään kunnolla, kun kyseessä on juniorit.  ???

Kyllä ehdottomasti valmentajien pitää puuttua kiroiluun ja jälkipeliin kun se ei tunnu tuomareita kiinnostavan.
Tuomaria kiinnosti enemmän yleisön kommentti (1 kerta) lähtöaskelista (haluatko katsoa pelin loppuun), kuin kentän tapahtumat kiroilua, jälkipeliä tönimisen merkeissä ja yleisön haukkumista läskiksi vaihtopenkin potkimista ja ovet paukku kun virhetili tuli täyteen lopulta.
No äiti pyysi läskiksi haukutulta anteeksi tyttö ei itse halunnut.
Valmentaja ja tuomari ei välittänyt tapahtumasta kenen pitäisi puuttua tälläiseen käytökseen C-tyttöjen sarjapeleissä.
Tällänen yksittäis tapaus.

hyväksyi

Skede sanoi:
Kyllä ehdottomasti valmentajien pitää puuttua kiroiluun ja jälkipeliin kun se ei tunnu tuomareita kiinnostavan.
Tuomaria kiinnosti enemmän yleisön kommentti (1 kerta) lähtöaskelista (haluatko katsoa pelin loppuun), kuin kentän tapahtumat kiroilua, jälkipeliä tönimisen merkeissä ja yleisön haukkumista läskiksi vaihtopenkin potkimista ja ovet paukku kun virhetili tuli täyteen lopulta.
No äiti pyysi läskiksi haukutulta anteeksi tyttö ei itse halunnut.
Valmentaja ja tuomari ei välittänyt tapahtumasta kenen pitäisi puuttua tälläiseen käytökseen C-tyttöjen sarjapeleissä.
Tällänen yksittäis tapaus.

Eli tässä tapauksessa tuomari ja valmentaja hyväksyi tämän käytöksen ja antoi pelaajan ymmärtää, että se on sallittua. Missähän tämä paikkakunnalla tämä tilanne sattui?

jaa...

Oikeastiko sanoi:
Eikö tämä yksittäinen tapaus olisi kannattanut käsitellä siellä paikanpäällä, ilman että yksilöi tällä palstalla koko seuran (turha olla kaksinaamainen - kaksi minuuttia ja jokainen pystyy selvittämään seuran ja joukkueen - sehän sinun tarkoituksesi oli. Kun oikein tätä yhtä juttua varten perustit profiilin) Ottipas häviö finaalissa(tämä on arvaus) tai sitten jo aikaisemmin koville - sehän tässä on takana, kun asia pitää hoitaa näin. Upeaa, ettei pääkaupunkiseudun lapset kiroile -Teidän valmentajienne kannattaa jatkaa kasvattajina. Koripallovalmentajaksi taas kannattaa palkata joku sellainen, joka opettaa tytöille koripalloa, ettei "äiskän" tarvitse täällä purkaa tappion tuskaa.

Asiassa olet oikeassa, mutta tapa jolla sen teet on..........

PS. Minulla ei todella ole mitään tekemistä kyseisen seuran kanssa - pikemminkin päinvastoin - mutta tälläinen julkinen syyllistäminen yhden tapauksen perusteella ja kun motiivikin on noin ilmeinen, saa minut vihaiseksi. Ugh! Olen puhunut ja nyt vaikenen, jos "Hantta" haluat jatkaa, ole kiltti ja tee se yleisesti kiroilun pois kitkemisestä.

Viesti oli varmasti vaan esimerkki siitä miten kentällä puhutaan...nii että en ole samaa mieltä. tarkoitus oli ehkä vaan kysyä mielipiteitä siitä kuka puuttuu kiroiluun ei siihen kuka sitä nyt on tehnyt.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.