- Viestejä
- 628
Vs: Korisliigan nykytila
Ei täydellisiä sääntöjä saada aikaan mutta joka kerta. kun löytyy porsaanreikä, olisi se tukittava tai vähintään lisätä tukittavien listaan.
Ymmärtääkseni lautakunta painotti, että kurinpitotoimien aiheena olevasta käytöksestä pitäisi raportoida teon kuvausta eikä pelkästään tuomarin tulkinta siitä ("oli epäurheilijamaista").
Esimerkiksi tuomari olisi voinut raporttiin kirjoittaa: "Valmentaja A kritisoi pelin aikana toistuvasti tuomarien tuomioita vastaan ja teki sen kansainvälisesti alatyylisinä pidettyjä käsimerkkejä heilutellen." Saatuaan ensimmäisen teknisen virheen A ei rauhoittunut vaan tuijotti uhkaavan oloisesti tuomaria silmiin ja vaati käymään Specksaversilla ennen seuraavaa peliä ja pyytämän optikkoa tilalleen."
Ja säännöissä pitäisi ehdottaa vihaisille valmentajille valmiita toimintamalleja, millä pääsee ulosheitetyksi. Eli kuvata säännöissä selkeästi millainen käyttäytyminen on kiellettyä. Sitten tuomari raportissaan väittää juuri sellaista tapahtuneen. Ja A väittää, ettei tapahtunut eikä A:n kutsumat todistajan muista havainneensa juuri sen laatuista tapahtuneen.
Lautakunta ei esittänyt ehdotuksia, vaatimuksia tai toiveita kyseisen sääntöjenvastaisena pidettävän toiminnan tallentamisesta tai todistusaineiston keräämistä muuten kuin paremmin yksilöidyin lausunnoin.
Kyllä. Perusteltiin valmentaja A:n palanneen pelipaikalle, vaikka oli kielletty. Oli kielletty palaamasta enen pelin päättymistä. Palasi summerin soitua => oikeusturvalautakunnassa tuomittu oikeaksi ajankohdaksi eikä kelpaa ottelukiellon perusteeksi.42 sanoi:Pelisäännöt ovat FIBA:n heiniä ja niiden mukaan ottelu päättyy summeriin. Tässä tapauksessa rangaistusta antaessa sovellettiin ymmärtääkseni tätä sääntöä väärin ja siksi meni osittain metsään.
Niin pitäisi. Sääntöjen kirjoituksessa on aina ongelmana saada aikaan riittävän selkeät ja pitävät säännöt riittävän lyhyesti, jotta kaikki jaksaisivat ne myös lukea ja ymmärtää. FIBAlla on varmaan hyvä syy siihen, miksi peli päättyy summeriin. Näin ollen Suomessa voisi pelistä erotetun poistumiskielon ulottaa pelin loppumisen jälkeen, kunnes tuomarit pöytäkirjan allekirjoitettuaan ovat ehtineet poistua pelisalista.Näitä juttuja varmaan pitäisi olla tarkemmin kirjattu. Tosin nytkin tuomarin toimivalta ulottuu pöytäkirjan allekirjoitukseen asti. Jos sen jälkeen on tässä keississä tullut keskustelua niin se on hankalampi asia. Allekirjoitushetken sijoittumista tapahtumiin en päätöksestä huomannut. Ehkä näitä kaikkia mahdollisuuksia ei ole osattu ennakkoon haistella sääntöjä kirjoitettaessa? Niitä kuitenkin aina jää ja joku nokkansa nyrpistäjä pääsee valittamaan. Mielenkiintoinen on sekin kiistelty yksityiskohta miten tarkkaan epäkunnioittava (tms) käytös tai kieli on kirjattava. Tai edes määritelty. Tallentavat mikrofonit toimitsijapöydän läheisyyteen ja tuomareille itselleen? Ei kai nyt sentään.
Ei täydellisiä sääntöjä saada aikaan mutta joka kerta. kun löytyy porsaanreikä, olisi se tukittava tai vähintään lisätä tukittavien listaan.
Ymmärtääkseni lautakunta painotti, että kurinpitotoimien aiheena olevasta käytöksestä pitäisi raportoida teon kuvausta eikä pelkästään tuomarin tulkinta siitä ("oli epäurheilijamaista").
Esimerkiksi tuomari olisi voinut raporttiin kirjoittaa: "Valmentaja A kritisoi pelin aikana toistuvasti tuomarien tuomioita vastaan ja teki sen kansainvälisesti alatyylisinä pidettyjä käsimerkkejä heilutellen." Saatuaan ensimmäisen teknisen virheen A ei rauhoittunut vaan tuijotti uhkaavan oloisesti tuomaria silmiin ja vaati käymään Specksaversilla ennen seuraavaa peliä ja pyytämän optikkoa tilalleen."
Ja säännöissä pitäisi ehdottaa vihaisille valmentajille valmiita toimintamalleja, millä pääsee ulosheitetyksi. Eli kuvata säännöissä selkeästi millainen käyttäytyminen on kiellettyä. Sitten tuomari raportissaan väittää juuri sellaista tapahtuneen. Ja A väittää, ettei tapahtunut eikä A:n kutsumat todistajan muista havainneensa juuri sen laatuista tapahtuneen.
Lautakunta ei esittänyt ehdotuksia, vaatimuksia tai toiveita kyseisen sääntöjenvastaisena pidettävän toiminnan tallentamisesta tai todistusaineiston keräämistä muuten kuin paremmin yksilöidyin lausunnoin.