Vs: Korisliigan nykytila
Minä mikään sisäpiiriläinen ole, en myöskään tiedä onko se siunaukseksi vai haitaksi. Mutta olen kyllä utelias tai pyrin selvittämään asioita laajasti. Ei paljoakaan tarvitse vaivaa nähdä tiedon saamiseksi, toki viitseliäisyyttä se vaatii.
Kostosta ja kyseenalaisista keinoista ei tarvinnut muuta kuin muutaman puhelun ottaa sinne sisäpiiriläisiin ja henkilökuntaan. Suosittelen samaa muillekin! Toinen todella positiivinen vaihtoehto olisi laaja avoimuus Liitonkin organisaatiossa. Miksi niiden päätöksenteko ei ole julkista? Eletään jo kolmatta vuosituhatta! En ymmärrä tuota salailun perinteen jatkamista.
Kun Liigaseurat olisivat esim Oy muodossa, siitä jo sinällään seuraisi melkoinen julkisuus niiden toiminnassa.
Julkisuus ja "sumplimisen" mahdolllisuuden säilyttämisen vuoksi useat seurat ovat kuitenkin valinneet tai haluavat säilyttää ry muodon. Sitä mukaa kun verottaja iskee kyntensä seurojen veromenettelyihin Ry muoto tuo mukanaan lisää henkilökohtaisia myös talousvastuita niiden hallinnon jäsenille, vähintäänkin samanlaisiksi kuin on yrityksenkin hallituksen jäsenillä.
Hattua jälleen nostan ainakin kolmelle taustayhtiölle: Deslax Oy, BC Nokia Näädät Oy ja KTP-Basket Oy. Niistä viimeinen ei vielä kait ole tehnyt yhtäkään tilinpäätöstä mutta varmaankin tekee kuluvana vuonna. Sama syy on varmaan Espoon United oy:llä. Sen kohdalla julkisuus on sitten yhtiön omassa harkinnassa, koska siellä toimintaa on usealla eri urheilumuodolla ja tuskin niiden tilinpäätöstietoja jaetaan lajeittain. Informatiivisuus siis julkisuudelle heikkenee tältä osin, mutta kertoo sen mihin volyymiin asiat sitten mahdollisesti voitaisiin piilottaa.
Sen sijaan Liitolla on myös oma Oy, nimittäin Pro Basket Oy, se ei kuitenkaan lainvastaisesti ole toimittanut tietojaan PRH:lle, joten ainakin minulla syntyy vankka epäilys "sylttytehtaasta", miksi niitä ei ole toimitettu varsinkin, koska jo aiemmin omat pääomat olivat negatiiviset.
Mikolta:
Mutta tuohon sääntöön. Minun mielestäni on huomattavasti loogisempaa että korisliigan pelaamisoikeudesta päätetään Koripalloliiton säännöillä kuin jollain työvoima- tai sosiaalipolitiikan
ehdoilla. Koripalloliitolla ei ole mitään mahdollisuutta aavistaa, miten nuo työvoimaviranomaisten säännöt muuttuvat jatkossa.
No eivät ne ole häävit mahdollisuudet tehdä päätöksiä Liiga seuroissakaan noilla liiton säännöillä. Merkittävät toiminnan osat Liigassa ovat ns. ammattimaista tai paremminkin yrityksiin verrattavan kaltaista ja sitä säätelevät siten ne laita ja säädökset.
- Valmentajat ovat työsuhteessa seuroihin ja siten työlainsäädännön ja muun yhteisöjä koskevan lainsäädännön alaisia.
- Pelaajat toimivat samalla tavalla.
- Varainhankinta ja siihen liittyvä samalla tavalla
- Tehtävät sopimukset seurojen sponsoreiden kanssa
- Fasiliteetit mm. salit jne sopimuspohjaisia ja kunnallisen päätöksenteon varassa
Eli vähintään n. 90 %:ia seurojen volyymista ja toiminasta on lainsäädännön alaista ja sen tulee toimia lain mukaisesti.
Nyt nähty menettely muodostaa Liigaseurojen kannalta suuren ns. "poliittisen" riskin, varsinkin silloin, ellei päättäjä halua kantaa seurauksia päätöksiensä kustannuksista tai lainmukaisuudesta sen seurauksista. Pyydän teitä kaikkia ajattelemaan sitä tilannetta, että teidän työpaikoillenne tulee käytäntö, jossa ulkoiset toimijat tulevat päättämään ketkä ovat työkavereitanne. Mihin se johtaa?
Kun Liitto päättä lisää regulaatiota käytettävään työvoimaan, johtaa se vääjäämättömästi lisääntyvään sumplimiseen. Miksi? Koska aina on joku lobbaaja tai ryhmä, joka katsoo, että juuri minun seurani, lapseni, tai kaverin hyötyy hieman tällaisesta säännöstä.
Seurojen sisäpiiriläiset ovat lisäksi minulle kertoneet, että he eivät ole peloissaan kilpailusta, he jo elävät siinä sisällä.
Nyt tehty päätös tulee kahdella tavalla "pakkonostamaan" kustannuksia Liigassa.
Ensiksikin kotimaisten pelaajien palkkakustannukset nousevat pienemmän kilpailun vuoksi.
Toiseksi, non home grow pelaajia pyritään korvaamaan ulkomaisista seuroista kotimaahan palaavien pelaajien rekrytoinnilla. Heille maksettavat palkat ovat merkittävästi korkeammat kuin yleinen kotimaisten taso tällä hetkellä. Sama koskee myös ns. kaksoiskansalaisia.
Joku home grow sääntö sinällään on penuts tässä asiassa. Olisi paljon parempi kun Liitto pitäisi sormensa kokonaan irti Liigan asioista. Jos se sitten haluaisi olla kuitenkin mukana niin silloin siihenkin löytyy varmasti jopa hyväkin muoto yhdessä neuvotellen, ei määräämällä. Ei voi olla niin, että Liitto vain määräilee ja heittelee ilman tarveharkintaa ja vaikuttavuus arviota päätöksiään, vieläpä näitä argumentteja julkaisematta. Tulee mieleen luonnosta vertaus käkeen ja sen pesintään sekä vanha Uusimaalainen kansanviisaus:" Hyvin menee kun ei mihinkään vertaa".
Olen samaa mieltä Mikon kanssa, aikaisemmat menettelyt ovat sieltä ketunkolon takapäästä mutta minun ratkaisu sen sijaan on täysi vapaus seuroille rekrytoida ketä haluaa.
Myöskään en ymmärrä sitä osoitettua ja jatkuvaa SUURTA EPÄLUOTTAMUSTA Liigaa ja sen seuroja kohtaan, etteivät he olisi myös tuon tarkkaan määritellyn " Suomikoriksen " edun puolella.
Toinen asia on myös se, että jos nämä päättäjät ovat niin hyviä, uskon, että he ihan sivusta vain määräämällä parantavat ongelmat suit sait, niin täytyy heillä olla todella hyvät mahdollisuudet tämän päivän rekry markkinoilla. Ei muuta kuin tiedot Monsteriin, että on kokenut ja kiinnostunut liiga seurojen johtamisesta, aluksi vaikka ihan ruoka palkalla ja vasta myöhemmin valmius sijoittaa siihen omaakin rahaa.