Hienoa analyysiä ja asia, jota oikeasti alueen seurojen kannattaa pohtia.
Sponsorimarkkinan osalta kuvasta puuttuu kuitenkin yksi asia. Pääkaupunkiseutu poikkeaa siinä mielessä merkittävästi monesta muusta kaupungista, että vaikka täällä on paljon yrityksiä, monikaan niistä ei erityisesti halua profiloitua helsinkiläiseksi tai pääkaupunkiseutulaiseksi.
Jos tarkastelemme esimerkiksi suurempia yrityksiä, niin Talouselämän mukaan suurimmat 10 yritystä Suomessa (ja siten suurimmat potentiaaliset sponsorit) ovat Nokia, Neste Oil, SOK, Stora Enso, UPM-Kymmene, Kesko, Metso, Fortum, OP-Pohjola ja Sampo. Näiden kaikkien kotipaikka lienee Helsinki (Sammosta en ole varma), mutta Nokiaa lukuunottamatta en uskoisi pk-seudun urheilun olevan missään erityisasemassa yrityksen kannalta. Neste Oil lämpeää varmaan enemmän Porvoon ja Naantalin suuntaan, SOK ja Kesko haluavat lähinnä koko Suomen tason näkyvyyttä, Stora Enso ja UPM-Kymmene ovat kiinnostuneita tehdaspaikkakunnista kuten Imatra, Kouvola, Kemi jne., Metsolla on paikallista intressiä lähinnä Uudessakaupungissa ja Tampereella. Myöskään Fortumilla, OP-Pohjolalla tai Sammolla ei ole kysyntää paikalliselle näkyvyydelle.
Tietysti pk-seudun seurat tarjoavat myös laajempaa näkyvyyttä, mutta tällöin ne kilpailevat suoraan kaikkien muiden seurojen kanssa. Tässä yhteydessä myös yritysten vaatimukset ovat kovempia enkä ole ihan varma, riittävätkö seurojen nykyisten toimijoiden rahkeet yhteistyökuvioiden solmimiseen näiden isojen toimijoiden kanssa.
Summa summarum, pelkkään liikevaihtoon tuijottaminen ei tässä ole kovinkaan viisasta.
Tietysti pk-seudullakin on paikallisia yrityksiä, joiden kanssa yhteistyötä voisi tehdä. Ja on myös tehty, esim. ToPolla on ollut yhteistyötä joidenkin paikallisten ravintoloiden jne. kanssa. Nämä ovat niitä pieniä puroja, joista pienempien paikkakuntien seurat keräävät ison tulon, mutta tässä uskoisin haasteeksi palaavan tuon yleisön passiivisuuden ja markkina-alueen laajuuden.
Miksi parturiliikkeen, kukkakaupan tai ruokakaupan kannattaisi antaa rahaa esim. Hongalle, kun joukkueen toiminta-alueella on kuitenkin lukematon määrä kilpailijoita? Kuka siirtyy asioimaan Ison Omenan Citymarketista Tapiolan K-supermarkettiin sillä perusteella, että Tapiolan kauppias on ostanut mainostilaa Hongan pelipaidoista? Pienellä paikkakunnalla kisa on enemmän ketjujen välillä ja panostus voi kannattaa. Tai sitten seuran kannattajien pitää olla niin fanaattisia, että se riittää kulutustottumusten muuttamiseen. Voisin hyvin kuvitella HIFK:n kannattajien valitsevan ravintoloita sponsorisopimusten mukaan, mutta jotenkin en näe saman toteutuvan Hongan kohdalla.