Vs: Korisliigan nykytila
Herbert sanoi:
Yhtä kaikki, ei vika ole ensisijaisesti olosuhteissa tai seurojen maineessa, vaan tämä on muna-kana ongelma. Laji on liian pieni pystyäkseen palkkaamaan kovia osaajia hoitamaan seurojen asioita ja samalla markkina on niin iso, että pärjätäkseen kilpailussa on pystyttävä täysin ammattimaiseen toimintaan.
Ymmärtääkseni Jokerit lähti kasvuun, kun muuten heikon organisaation taakse löytyi yksi mies, jolla oli visio ja keinot sen toteuttamiseen. Siksi olen edelleen surullinen Espoon Hongan kohtalosta, nähdäkseni siinä on tähän mennessä parhaalla tavalla yritetty rakentaa ammattimaista organisaatiota.
Ymmärtääkseni Harkimolla oli visio siitä miten ja millaisissa puitteissa Jokerit saadaan menestymään. Rahoituksen hän kasasi eräältä ranskalaistaustaiselta suvulta sekä myymällä aitioita etc... ja näin hän sai puitteet kaupalliselle urheiluseuralle ( = Hartwall Areena). ToPokin on käyttänyt kyseistä hallia finaaleissa mm. keväällä 1998 jolloin paikalla oli 6580 katsojaa
Ennätys Korisliigassa on 6.11.05 pelattu ToPo - Honka, jossa esiintyi mm. muuan Rodman. Paikalla oli 7420 katsojaa, paikkana koripallolle loistavasti soveltuva Helsingin Jäähalli
8]
Espoon Honka yritti valloittaa Eurooppaa suomalaisittain tyypillisessä koripallohallissa, Mankkaan jumppasalissa. Organisaation jätän kommentoimatta...
Konkretisoin muutamalla karkealla esimerkillä puitteiden merkitystä:
Case A: joukkue A pelaa jumppasalin sijasta finaalinsa jäähallissa. Paikalla 3500 katsojaa 1500 sijasta. 500 heistä kausareilla, seuran omaa porukkaa etc... Pääsylipuissa
ero: 2000 lippua X 20 € X 2 kotiottelua =
80.000 €
Muuna myyntinä: 2000 hlöä X 2 € X 2 ottelua =
8.000 €
Yhteensä lisämyyntiä kahdella ottelulla pelkästään näistä
88.000 €
Case B: seura B saa/hankkii uuden hallin, jonne mahtuu 3.500 katsojaa. Tämä houkuttelee panostamaan markkinointiin, puoliaikaohjelmaan, mahdollistaa paremman asiakaspalvelun/lisämyynnin etc...
Keskiarvo runkosarjassa kasvaa 300 katsojaa X 12 € X 22 ottelua =
+ 79.200 €
Lisämyynti kasvaa 2 €/katsoja X 1500 katsojaa X 22 = 66.000 €-26.400 € =
+39.600 €
Yhteensä pelkästään näistä
+118.800 €, jos kävisi vielä hirveä joulua ja pelaisi finaaleissa kahdesti täydellä tuvalla (case A) niin + 88.000 € =
206.800 €, jonka päälle 1/8 ja 1/4 -pelit, yritysasiakkaille ruokailupaketit etc....
Joukkueen budjetti esim. 500.000 € - siihen extraa n. 200.000 €. Mahdollistaisiko tämä ammattiorganisaation tai jotakin muuta positiivista
Kun puitteet olisivat kunnossa useammalla seuralla niin todennäköisyys tälle kasvaisi kuten mediahuomio ja sitä kautta myös sponssien mielenkiinto.
Miksiköhän yhden K:n marketissa kauppias painaa menttaliteetilla 24/7 ja silti ei rikastu, Cittareissa kauppiaalla vastuuhenkilöitä liuta ja rahaa tulee säkkikaupalla ;D
Kukakohan panostaisi rahaa koriksen "Cittariin/Hartwall Areenaan" ?
Yleisömääristä lisää:
http://www.basket.fi/uutiset/kaikki_uutiset/?x122462=75732