Vs: Korisliigan nykytila
Lothar sanoi:
Jos kaikkiin isoihin kapunkeihin soveltuvan kaupallisen konseptin innovointi olisi helppoa, se olisi varmaan jo tehty.
Minusta tässä on muna-kana ongelma. Isoissa kaupungeissa eli isoilla markkinoilla toimiminen vaatii ammattimaisempaa toimintaa kuin mitä koripallon parissa on perinteisesti nähty. Tämä tarkoittaa käytännössä ammattilaisista koostuvaa täysipäiväistä taustaorganisaatiota, joka hoitaa joukkueen asioita. Eli paljon isompaa budjettia. Kun ei ole rahaa, ei ole taustaorganisaatiota, eikä siten pystytä luomaan konsepteja, jotka olisivat kilpailukykyisiä isoilla markkinoilla.
Tätä kehää ei ole helppo murtaa. Muutama liigajoukkue tätä on yrittänyt, mutta tähän mennessä jokainen on yritys on päättynyt siihen, että rahat ovat loppuneet kesken. Siksi kysymys pitää olla pitkän aikavälin tavoitteesta, johon suuntaan liiton pitää Korisliiga kehittää. Pienten paikkakuntien seuroilla ei ole tätä intressiä, joten tämä vaatii vahvaa johtajuutta liiton suunnasta.
Miten tähän sitten mennään? Aloitetaan sillä, että määritellään, miltä tällainen ammattimainen koripallojoukkue oikeasti näyttää. Sitten sovitaan, milloin tämä taso halutaan saavuttaa. Todennäköisesti oikea aikahaarukka lienee jossain 2020-2025 haarukassa. Sitten vaan ryhdytään määrittämään askeleita, joiden kautta tavoite saavutetaan. Esim. 2015 joukkueilla oltava osa-aikainen manageri, 2017 täysiaikainen manageri, 2019 managerin lisäksi osa-aikainen markkinointipäällikkä, 2021 täysiaikaiset managerit ja markkinointipäälliköt, jne. Samanlaiset polut sitten kaikelle muulle tekemiselle ja nämä aina liigalisenssin ehtoihin.
Toisaalta pitää muistaa, että liitto saattaa päättää myös toisin. Liiton perustehtävähän ei ole luoda ammattilaissarjaa kilpailemaan markkinointieuroista muiden urheilulajien kanssa. Siksi voi hyvin olla, että valinta on se, että Korisliigan seurojen halutaan seuraavan enemmän HJK:n tietä eli että merkittävä osa budjetista tulee maailmalle lähtevien pelaajien siirtokorvauksista. Tällöin pidemmän aikavälin suunnitelman pitää tietysti näyttää hyvin erilaiselta, sillä avainasemassa pitää olla nuorten pelaajien kehittäminen eikä yritysyhteistyö.