Koripallo.com

Korisliigan tuomaritoiminta

En äkkiseltään löytänyt vastaavaa otsikkoa, jotta saa poistaa tai siirtää jos vastaava jo löytyy !!

Korisliigan tuomarit, nuo usein parjatut väsymättömät työn sankarit. Välillä tuomitaan hyvin, välillä ei mene ihan nappiin ja joskus on katastrofi-iltoja. Mitä mieltä olette korisliigan tuomaritoiminnan ns "isosta kuvasta". Tämä tuli vaan mieleen, eilisen lätkäottelun k-a-t-a-s-t-r-o-f-a-a-l-i-s-e-s-t-a tuomaritoiminnasta.

42

Vs: Korisliigan tuomaritoiminta

Heitän tähän toivomuksen, että topikin kirjoitukset pidetään asiallisen kriittisinä ja perusteltuina eikä mennä itkuporkulinjalle.

hamahakkimies sanoi:
Pitääkö huhu paikkansa, että tamperelaiset olivat maksaneet tuomareille Bisons-voitostaan?
Ei tarvinnut, kuten foorumilla hyvin tiedetään, tamperelais tuomarit aina Pyrintö-Bisons Pyrintö-Kataja matseissa. Huhun mukaan pyrintöä sympatisoivat tuomarit tunnistaa pakaraan tatuoiduista Pyrintö logosta ja #aina tekstistä.

Ei suuremmin voi haukkua tuomareita, tottakai tulee huonompia iltoja ja virhepuhalluksia, mutta kaikkineen linja on ei mitenkään älyttömästi ole kesken otteluita muuttunut ja mitään hirvittäviä paikkauspuhalluksiakaan ei ole ole tullut.
Damonille toki on ihan omat säännöt.

Heh, maksetut tuomarit ???

Mun mielesta tuomarilinja on välillä hakusessa siinä, että mistä saa tekun ja mistä ei! Välillä pelin aikana saa soittaa suutaan ja osoittaa mieltään ja jossakin kohtaa sitten mussuttamisesta ja mielenosoituksesta vihelletään teku.

Yleisesti ottaen kai kotijoukkue voittaa tuomarilinjassa, ellei sit tosiaan oo lahjotut tuomarit 8]

Mikä on hyvää on se, että viime kauden naurettavasta tekulinjasta on päästy suht hyvin eroon. Toisaalta taas Damoni saa hillua ja heilua, muttei dumareilta riitä kantti.

Ainut asia, mikä Korisliiga tuomareissa eniten sapettaa, on linjojen vaihtelu pelistä toiseen ja pelien sisällä. Matkaa on vielä Euroliiga-tuomarointiin eli "antaakaa poikien pelata". Liikaa vihelletään edelleen "hipaisuvirheitä".

42

Tekulinja, on se sitten suunsoittoa, protestointia tai floppaamista, on varmaan haastava. Se kun pitäisi olla sama kaikille kautta kauden. Voin kuvitella, että vähemmän kokemusta omaavalla tuomarilla voi kynnys olla aika korkealla viheltää noita kokeneille tai tunnetuille pelaajille. Tai valmentajille. Toisaalta joku enemmän kokemusta omaava saattaa ajatella ettei nyt laita tekua kun tuo on aina tuollainen. Kuitenkin se raja pitäisi olla aina kaikille sama. Haastava tehtävä. Nollatoleranssi ei minusta ole ratkaisu vaikka se olisi ehkä helpompi toteuttaa.

Linjan vaihtelua varmasti on ja sekin on haastava tuomarin kannalta. Miten suhtautua matsiin ennalta, onko selvä peli vai tasainen? Onko mukana "hankalia" pelaajia tai muita joukkueen jäseniä? Onko yleisön painetta? Onko matsissa panosta? Onko ottelun flow tasainen vai tapahtuuko jotain intensiteetin muutoksia kesken pelin? Se, joka näitä kaikkia osaa aina huomioida sopivasti onkin aika fakiiri. Kun tuomarikunnassa ei ammattilaisia ole, tulee ihan varmasti vaihtelua. Sen kanssa olisi vaan osattava elää. Toivon ja uskon, että tuota vaihtelua on lähinnä kauden mittaan, ei niinkään ottelun sisällä. Ainakin niissä matseissa, joita olen nähnyt, on mainittu iso kuva ollut koko lailla hanskassa.

Ja kovin usein unohdetaan se, että tuomarit kentällä tuntevat säännöt ja niiden tulkinnat parhaiten. Kirkkaasti suurin osa valituksesta johtuu siitä, ettei tiedetä tuomarin toimineen juurikin niin kuin on ohjeistettu.

42 sanoi:
Kirkkaasti suurin osa valituksesta johtuu siitä, ettei tiedetä tuomarin toimineen juurikin niin kuin on ohjeistettu.

Katsojien valituksen osalta tuo on validi pointti, mutta pelaajien ja valmentajien valituksen osalta ei. Kyllä pelaajille ja valmentajille pitäisi viestiä noudatettava tuomarilinja niin, että he myös tietävät sen. Miten ihmeessä pelaajat osaisivat välttää virheitä ja rikkeitä, jos he eivät tiedä, mikä tulkitaan virheeksi ja mikä ei.

Kun joskus aikanaan itse kävin tuomarikurssin eräässä toisessa lajissa, kouluttaja sanoi, että tuomari on onnistunut matsissa, jos kukaan ei edes huomaa hänen läsnäoloaan. Eikä hän suinkaan tarkoittanut sitä, että jos ei vihellä mitään. Vaan sitä, että ratkaisut ovat oikeita. Ja pahinta on, jos tuomari hakee jotain roolia. Valitettavasti näyttää siltä, että koriksessa riittää noita roolinhakijoita. Jossain vaiheessa matsia on vaan ihan pakko tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka aivan varmasti herättävät ihmetystä. Miksi, oi miksi?

Aivan ulkopuolisena tätä asiaa pohtiessa tulee sellainen seikka mieleen että mestaruussarjatasolle päässyt koripallonpelaaja on siihen mennessä pelannut jo vähintään 500 korismatsia. Nykyään myös enemmissä määrin kansainvälisiä otteluita turnausten ja MJ-toiminnan puitteissa. Monet juniorit käyvät seuroissaan myös ainakin tuomarikoulutuksen perustason.

Niinpä väittäisin että mikään tuomaritoimintaan liittyvä ei ikinä tule pelaajille tai valmentajille yllätyksenä. Jos katsojat ovat jostain eri mieltä niin saavat rauhassa olla. Heidän kokemuksensa koripallosta ei kerta kaikkiaan riitä tuomaritoiminnan arvostelemiseen. On toisaalta totta että monesti Suomessa erotuomareiden kokemus ja näkemys ei ole pelaajien kanssa samaa luokkaa. Kukaan heistä ei taida tehdä tuomarointia työkseen?

Tuomareiden "roolin ottamisesta" on myös aika turha puhua. Heillähän on selkeä rooli - ihan säännöissä määrätty! Pelin kiihkeässä tuoksinassa katsojat ja joskus pelaajatkin ylireagoivat näihin tapauksiin. Totta on että valitettavan usein jollekulle tuomarille sattuu tavallista huonompi ilta. Pahinta mitä tuomari voi tällaisessa tilanteessa tehdä on ryhtyä kompensoimaan tekemiään virheitä. Se johtaa joskus kaoottisiin tilanteisiin joista valmentajat saavat sitten aihetta lehdistötilaisuuksissa avautua.

Olen nähnyt katsomosta ja toimitsijapöydästä käsin muutamia satoja koripallo-otteluita. En muista ainuttakaan joka olisi ratkennut huonoihin tuomareihin. Olen kyllä nähnyt huonoja tuomioita mutta ne onneksi tapaavat jakautua aikalailla tasaisesti.

Vielä täytyy sanoa että melkeinpä vastenmielisin ilmiö urheilussa johon olen törmännyt on joillakin korisliigapaikkakunnilla harrastettu törkeä tuomareille huuteleminen. Suunnatonta myötähäpeää olen joskus kokenut kun ääliöt jotka selvästi eivät edes tunne koripallon perusasioita, ottavat pilkkahuutojensa kohteeksi jonkun erotuomareista ja jatkavat tätä koko matsin ajan. Vaikka olen rauhallinen ja suhteellisen pienikokoinen henkilö, tekisi kyllä joskus mennä niistämään tällaisten huutelijoiden nenät. Tuomareilla saisi olla joka matsissa oma turvamies mukana koska paikalliset järkkärit eivät tietenkään koskaan poista näitä kotiseuran kulmakiviä katsomosta. Joku kommentti tuomareille silloin tällöin sallittakoon, mutta systemaattinen koko matsin kestävä v...ttuilu on jo ulkopuolisellekin liikaa!

gage sanoi:
Aivan ulkopuolisena tätä asiaa pohtiessa tulee sellainen seikka mieleen että mestaruussarjatasolle päässyt koripallonpelaaja on siihen mennessä pelannut jo vähintään 500 korismatsia. Nykyään myös enemmissä määrin kansainvälisiä otteluita turnausten ja MJ-toiminnan puitteissa. Monet juniorit käyvät seuroissaan myös ainakin tuomarikoulutuksen perustason.

Niinpä väittäisin että mikään tuomaritoimintaan liittyvä ei ikinä tule pelaajille tai valmentajille yllätyksenä. Jos katsojat ovat jostain eri mieltä niin saavat rauhassa olla. Heidän kokemuksensa koripallosta ei kerta kaikkiaan riitä tuomaritoiminnan arvostelemiseen. On toisaalta totta että monesti Suomessa erotuomareiden kokemus ja näkemys ei ole pelaajien kanssa samaa luokkaa. Kukaan heistä ei taida tehdä tuomarointia työkseen?

Tuomareiden "roolin ottamisesta" on myös aika turha puhua. Heillähän on selkeä rooli - ihan säännöissä määrätty! Pelin kiihkeässä tuoksinassa katsojat ja joskus pelaajatkin ylireagoivat näihin tapauksiin. Totta on että valitettavan usein jollekulle tuomarille sattuu tavallista huonompi ilta. Pahinta mitä tuomari voi tällaisessa tilanteessa tehdä on ryhtyä kompensoimaan tekemiään virheitä. Se johtaa joskus kaoottisiin tilanteisiin joista valmentajat saavat sitten aihetta lehdistötilaisuuksissa avautua.

Olen nähnyt katsomosta ja toimitsijapöydästä käsin muutamia satoja koripallo-otteluita. En muista ainuttakaan joka olisi ratkennut huonoihin tuomareihin. Olen kyllä nähnyt huonoja tuomioita mutta ne onneksi tapaavat jakautua aikalailla tasaisesti.

Vielä täytyy sanoa että melkeinpä vastenmielisin ilmiö urheilussa johon olen törmännyt on joillakin korisliigapaikkakunnilla harrastettu törkeä tuomareille huuteleminen. Suunnatonta myötähäpeää olen joskus kokenut kun ääliöt jotka selvästi eivät edes tunne koripallon perusasioita, ottavat pilkkahuutojensa kohteeksi jonkun erotuomareista ja jatkavat tätä koko matsin ajan. Vaikka olen rauhallinen ja suhteellisen pienikokoinen henkilö, tekisi kyllä joskus mennä niistämään tällaisten huutelijoiden nenät. Tuomareilla saisi olla joka matsissa oma turvamies mukana koska paikalliset järkkärit eivät tietenkään koskaan poista näitä kotiseuran kulmakiviä katsomosta. Joku kommentti tuomareille silloin tällöin sallittakoon, mutta systemaattinen koko matsin kestävä v...ttuilu on jo ulkopuolisellekin liikaa!

Siinä yksi vittuuntunut tuomari? :D

Kyllä ne järkkärit poistaa myös kotiyleisön väkeä, jos tuomari niin käskee. Outoa jos et tiennyt sitä, vaikka olet nähnyt "satoja koripallo-otteluita". Ja totta kai kotiyleisö protestoi tuomareille, sekin kuuluu asiaan. Et taidakaan sinäkään olla sen viisaampi kuin nämä "huutelijatkaan"?

Kotkan poika ilman siipii sanoi:
Siinä yksi vittuuntunut tuomari? :D

Kyllä ne järkkärit poistaa myös kotiyleisön väkeä, jos tuomari niin käskee. Outoa jos et tiennyt sitä, vaikka olet nähnyt "satoja koripallo-otteluita". Ja totta kai kotiyleisö protestoi tuomareille, sekin kuuluu asiaan. Et taidakaan sinäkään olla sen viisaampi kuin nämä "huutelijatkaan"?
Ehheh, en tosiaan ole tuomari. Suunnilleen viimeisiä hommia mihin ryhtyisin.

Satoja tarkoittaa yli viisisataa mutta ei ehkä ihan tuhatta.

Olen nähnyt joskus järkkäreiden poistavan katsojia katsomosta. Mutta en koskaan siitä syystä että he huutelevat törkeyksiä tuomareille. Näin nimenomaan korisliigan tasoisissa otteluissa. Olisi mukava nähdä joskus.

gage sanoi:
Ehheh, en tosiaan ole tuomari. Suunnilleen viimeisiä hommia mihin ryhtyisin.

Satoja tarkoittaa yli viisisataa mutta ei ehkä ihan tuhatta.

Olen nähnyt joskus järkkäreiden poistavan katsojia katsomosta. Mutta en koskaan siitä syystä että he huutelevat törkeyksiä tuomareille. Näin nimenomaan korisliigan tasoisissa otteluissa. Olisi mukava nähdä joskus.

Olisit ollut Kotkassa viime keväänä (?) kun Oso läks katsomosta. :D

Kotkan poika ilman siipii sanoi:
Olisit ollut Kotkassa viime keväänä (?) kun Oso läks katsomosta. :D
No enpä ollut. Osoa en tunne kun maineelta mutta legendaarinen koripallofani hän on jos joku enkä usko että hän olisi asiantuntemattomuuttaan huudellut päättömyyksiä. Jostain muusta syystä sitten? Viittasin ihan muihin tyyppeihin. Viimeksi olen tällaiseen törmännyt Kauhajoella.

gage sanoi:
En muista ainuttakaan joka olisi ratkennut huonoihin tuomareihin. Olen kyllä nähnyt huonoja tuomioita mutta ne onneksi tapaavat jakautua aikalailla tasaisesti.

Tämä on totta, ja tämä unohtuu monelta. Hulluinta on, kun peliä on jäljellä tyyliin 2 minuuttia ja 20 pistettä johtavan joukkueen valmentaja alkaa meltota tuomarille jostain tuomiosta. Toisaalta, ihan niin kuin kirjoitit, tuomareilla on säännöissä kirjattu rooli. Sitten kun joku tuomari alkaa livetä siitä, on täysin oikeutettua kritisoida häntä siitä. Ja sitä kyllä tapahtuu. Kaikki korista enemmän seuranneet tietävät sen.

gage sanoi:
Vielä täytyy sanoa että melkeinpä vastenmielisin ilmiö urheilussa johon olen törmännyt on joillakin korisliigapaikkakunnilla harrastettu törkeä tuomareille huuteleminen.

Tästä olen samaa mieltä. Tosin en kyllä yhtään ymmärrä, miksi yhdistät se juuri korisliigaan. Oletko koskaan käynyt katsomassa jääkiekkoa?

Tähän liittyen yhdessä matsissa tänään näin aika irvokkaan kohtauksen. Pelaaja kääntyi vaihtoon tullessaan kohti katsomoa ja kehoitti aika tiukkaan sävyyn läheistään lopettamaan huutelun. Se oli aika pysäyttävä juttu. Varsinkin, kun po. pelaaja oli juuri ennen vaihtoon tuloaan purnannut tuomarin tuomiosta, joka muuten meni täysin oikein. En viitsi kertoa missä matsissa, tai edes missä sarjassa, tämä tapahtui, ettei mene intimiteettisuojan loukkaukseksi. Sen verran voi sanoa, että OT tuo on, sillä Korisliigaahan ei tänään pelattu ;) Ja tuomareihin tuokaan matsi ei ratkennut, itse asiassa tuomarit olivat aika hyviä.

Tästä olen samaa mieltä. Tosin en kyllä yhtään ymmärrä, miksi yhdistät se juuri korisliigaan. Oletko koskaan käynyt katsomassa jääkiekkoa?

[/quote]
Olen kyllä käynyt, ja jalkapalloa myös ja joskus pesäpalloakin. Muutaman lentopallomatsinkin ja jokusen jefua. Olet kyllä oikeassa siinä ettei tämä mitenkään koripallon oma ongelma ole muttakun tämä keskustelu sattuu koskemaan koripalloa :). Summasummarum yritin esittää että pelaajat ja valmentajat ovat keskivertokatsojaa merkittävästi paremmin selvillä tuomaritoiminnasta ja -linjasta. Ja kyllä tämä oletettavasti koskee muitakin palloilulajeja kuin koripalloa. Ja nämä pahimmat huutelijat eivät ole tiedoiltaan lähelläkään keskivertokatsojaa, edes.

jänö sanoi:
Kun joskus aikanaan itse kävin tuomarikurssin eräässä toisessa lajissa, kouluttaja sanoi, että tuomari on onnistunut matsissa, jos kukaan ei edes huomaa hänen läsnäoloaan. Eikä hän suinkaan tarkoittanut sitä, että jos ei vihellä mitään. Vaan sitä, että ratkaisut ovat oikeita. Ja pahinta on, jos tuomari hakee jotain roolia. Valitettavasti näyttää siltä, että koriksessa riittää noita roolinhakijoita. Jossain vaiheessa matsia on vaan ihan pakko tehdä sellaisia ratkaisuja, jotka aivan varmasti herättävät ihmetystä. Miksi, oi miksi?

Huomaamattomuus toki ihannetila, mutta usein käytännössä vaikea toteuttaa. Nimittäin pelin sisällä on yleensä menossa toinen psyykkinen peli jossa valmentajat, pelaajat ja katsojat yrittävät ohjailla tuomaria välillä mukavia jutellen, välillä keppiä heiluttaen.

Tuomarin kanssa saatetaan välillä jutella mukavia ennen peliä, lehdistötilaisuudessa kaadetaan saavillinen kuraattori päälle ja sitten taas sovitellaan...

Tai toisena esimerkkinä seuratkaapa joskus kuinka rannikko yrittää yleensä koko pelin ajan ohjailla tuomareita isällisellä tyylillänsä.

Tuomarin kanssa saatetaan välillä jutella mukavia ennen peliä, lehdistötilaisuudessa kaadetaan saavillinen kuraattori päälle ja sitten taas sovitellaan...

Tai toisena esimerkkinä seuratkaapa joskus kuinka rannikko yrittää yleensä koko pelin ajan ohjailla tuomareita isällisellä tyylillänsä.
Missään ei kielletä pelaajia juttelemasta tuomareiden kanssa tai päinvastoin. Säännöissä mainitaan "halveksiva" tapa puhutella tuomaria mikä on kuitenkin kai jossain määrin subjektiivinen käsite? Jossain vaiheessa oli vallalla puristinen käsitys tästä halveksunnasta, esim. käsien levittely tuomion jälkeen luettiin sellaiseksi. Nyt näyttäisi siltä että tämä on väljentynyt?

Rannikko on muistaakseni Katajan kapteeni? Kapteenilla on oikeus puhutella tuomareita jos jonkinlaisissa asioissa, ei kuitenkaan halveksivaan sävyyn

Minkälainen linjaus tuomareilla on tuosta vapaalla kädellä huitomisesta? Nyt kun kattoo Kataja-Pyrintö peliä, niin hidastuksista näkyy DW:n melkoinen huitominen... Ivey oli muistaakseni myös melkoinen soutaja.

vmp

Mammutti sanoi:
Minkälainen linjaus tuomareilla on tuosta vapaalla kädellä huitomisesta? Nyt kun kattoo Kataja-Pyrintö peliä, niin hidastuksista näkyy DW:n melkoinen huitominen... Ivey oli muistaakseni myös melkoinen soutaja.
DW:tä ei kannata ottaa malliesimerkiksi, koska hänellä on ikänsä ja pitkän kokemuksensa johdosta omat säännöt. Pallon kannattamiseen ja vapaan käden käyttöön liittyvät säännöt eivät koske häntä. Eilisessä tv-pelissä oli muuten oli melko kova tuomarivirhe kohdassa 29:32. Tilanne oli 69-63, Mike Morrison ensin käveli, sitten teki kaksoiskuljetuksen ja tuomio oli jatkotilanteesta Petri Heinosen virhe. Morrisonin vapaaheiton jälkeen tilanne oli 70-63. Sattui onneksi kolmannella jaksolla, eli aikaa olisi Pyrinnöllä kyllä vielä ollut tilanne kääntää. Pidän käsittämättömänä, ettei kukaan kolmesta tuomarista tilannetta pystynyt näkemään oikein.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.