Yokohama B-Corsairsin päävalmentajaksi siirtyvä Lassi Tuovi valmistautuu ensin Suomen miesten koripallon A-maajoukkueen olympiakarsintoihin. Tuovi avaa suomalaisten koripallovalmentajien osakkeen räjähdysmäisen nousun taustoja ja loukkaantuneena olevan NBA-supertähti Lauri Markkasen hienoa tekoa.
www.apu.fi
Onnea Tuoville uudesta sopimuksesta ja päävalmentajuudesta. Japani lienee yksi harvoista maista, joissa perinteisemmän mallinen suomalainen luonteenlaatu saattaa olla jopa jonkinlainen luontainen vahvuus:
Tutkijat kartoittivat japanilaisten mielikuvia Pohjoismaista laajalla kyselytutkimuksella.
www.aalto.fi
Tai tiedä häntä. Mutta ainakin Tuovin pystyn kyllä kuvittelemaan istuvan japanilaiseen kulttuuriin suhteellisen hyvin, vaikka ei tuo hyppäys varmaan helppo tulekaan olemaan. Kuvittelisin, että energiaa tulee tuhrautumaan aika paljon kaikennäköiseen koripallon ulkopuoliseen säätämiseen tai muihin epäolennaisuuksiin. Varmasti hienoja ja mielenkiintoisia kokemuksia sinällään, mutta en välittömästi näe, että miten tämä Yokohaman pesti palvelee maajoukkuettamme tai edes Tuovin omaa ammattitaitoa pitkällä aikavälillä.
On turha väittää, että 13-tunnin lento ja kuuden tunnin aikaero eivät vaikuta kykyyn vaikuttaa toimia Suomen maajoukueen päävalmentajana.
APU-lehdellä on ollut ihan mukavia koripallojuttuja, mutta kyllä heidän kynänsä saisi aika paljon terävämpi olla, jos minulta kysytään. Tuo Tuovi-juttu on esimerkiksi turboahdettu Tuovin ja muutenkin Suomi-koripallon iänikuisilla latteuksilla:
– Olin otettu, että heillä oli jo paljon tietoa siitä, mitä olin tehnyt.
Ilmeisesti Suomi-koripallossa taustatyön tekeminen ammattimaisesti on edelleenkin yllättävää.
– Se, että suomalaiset valmentajat ovat tilanteessa, jossa suomalaisia valmentajia rekrytoidaan tällaisessa lajissa huipputehtäviin, täytyy nipistää nöyrästi itseään.
Nöyrästi nipistäminen! Saataisiinko siitä Suomi-koripalloon uusi strategiaslogan?
Sen, minkä olen oppinut Dettmannilta on, että kun puhelin soi, ei kannata höpötellä – vaan täytyy olla tärkeää asiaa. Silloin kun jotain tapahtuu ja joku pelaaja tai valmentaja soittaa, silloin vastataan.
Mitä?
– Olen todella innoissani tästä ryhmästä. Tulokset ovat sitten niitä, mitkä nyt ansaitsemme. On myös muistettava, että maajoukkueessa on siirtymävaihe käynnissä.
...
Pahoittelut negatiivissävytteisestä viestistä, eniten itseäni ärsytti jälleen kerran puolivillaisesti tehty koripalloaiheinen juttu, ei niinkään Tuovin unettavat kommentit.
Vilpittömästi onnea uuteen tehtävään Japaniin.