Voi tätä osan keskustelijoiden tasoa - milloin otetaan itse koulutus/työelämä keskusteluun mukaan, mutta parin viestin päästä ei sitten enää osata rinnastaan kuin mikrotasolla. Sen jälkeen halutaan faktatietoa pelaajan ja seuran välisestä sopimuksesta, jotta oma kuplassa syntynyttä mielipidettä voitaisiin edes hieman haastaa. Sopimus on pelaajan ja seuran välinen dokumentti, en minä voi ottaa siitä kuvaa ja linkata sitä tänne "olkaa hyvä"-tyyliin .Itse olen pyrkinyt tätä Hongan sopimuslisäyksen casea perustelemaan spekuloimalla ajatuksia, joita olen itse miettinyt, kun olen näiltä neljältä ihmiseltä asiasta kuullut. Mielestäni en mitään muuta ole käynyt läpi kuin perusteluja ja taustoja, miksi tällainen sopimus saattaa olla olemassa. Vastuu on sitten lukijalla (haluaako) ymmärtääkö ne. Ei kenelläkään näistä ihmisistä myöskään ole ollut Hongan sopimuspaperia takataskussaan, jolla he olisivat minulle sitä perusteelleet. Oman status quon haastaminen on välillä hyvin tervettä ja kehittävää. Myös tällöin huomaa ympäristön kehityksen paljon paremmin, jolloin saattaa voida huomata myös koripalloilevan Suomen uudet muutokset ja uudet kehityssuunnat. Romanttinen ajatus HBA:n puhtoisuudesta sekä muiden seurojen täydellisestä halusta tehdä yhteistyötä HBA:n kanssa ei vain valitettavasti ole nykypäivää, kun on huomattu omien tähtikasvattien lähtevän seurasta. Tai kun on huomattu HBA:n miesten kesätreeniringin olevan 35 lupaavinta suomalaista kahdesta ikäluokasta. Tällöin näillä massoilla vain ei jää muille pelaajia, joten jotenkin on reagoitava.
Ps. Päätin jo eilen, että kypsänä ihmisenä en vastaa enää tähän aiheeseen, mutta olen nähtävästi aamun lapsi. Nyt muihin aiheisiin veikkaan kanssa Lindaa tai jopa Anissaa Pekan uudeksi pelaajasopimukseksi. Onkohan Pekalla HBA:n siirtymiseen kielto sopparissa