Virtasen sanailuista puuttuu olennaisin: jos häviät vastustajalle 24 hyökkäyslevypalloa (ja menetät itse siihen päälle vielä yli 20 kertaa), voitosta on ihan hirveän vaikea taistella. Sama on toistunut pelistä toiseen.
Tästä olen ihan samaa mieltä. Pelaajavalinnat ovat valmennuksen vastuulla ja varsinkin kun kyse on nuorehkoista pelaajista niin myös valmennuksen toiminnalla pitkän leirityksen aikana pelaajien suoriutumiseen voidaan merkittävästi vaikuttaa.sanoin tätä jo ennen kisoja ja sanon sen myös nyt.. olen todella pettynyt Virtasen pelaajavalintoihin. Mun mielestä jos joihinkin kisoihin mennään niin sinne mennään voittamaan. Nyt tää reissu näyttää sille et täällä haetaan vaan kokemusta ens vuodelle mikä on mun mielestä todella väärin. 05-ikäluokka ei ole näin heikko mille tämä joukkue on sen saanut näyttämään. Nää saatto olla osalle 05 ikäsistä viiminen mahdollisuus päästä pelaamaan maajoukkueotteluita koskaan, mutta ei ”kun pitää hakea kokemusta ensi vuoden kotikisoja varten”. Ilman niitä kisoja Suomessa ei tällä rosterilla olisi edes ensi vuodeksi a divisioona paikkaa. En hauku, mutta pettynyt valmennukseen olen ja syvästi.
Keiden 05-synteiden pelaajien olisi mielestäsi pitänyt mahtua joukkueeseen?sanoin tätä jo ennen kisoja ja sanon sen myös nyt.. olen todella pettynyt Virtasen pelaajavalintoihin. Mun mielestä jos joihinkin kisoihin mennään niin sinne mennään voittamaan. Nyt tää reissu näyttää sille et täällä haetaan vaan kokemusta ens vuodelle mikä on mun mielestä todella väärin. 05-ikäluokka ei ole näin heikko mille tämä joukkue on sen saanut näyttämään. Nää saatto olla osalle 05 ikäsistä viiminen mahdollisuus päästä pelaamaan maajoukkueotteluita koskaan, mutta ei ”kun pitää hakea kokemusta ensi vuoden kotikisoja varten”. Ilman niitä kisoja Suomessa ei tällä rosterilla olisi edes ensi vuodeksi a divisioona paikkaa. En hauku, mutta pettynyt valmennukseen olen ja syvästi.
Montonen, Madzou ja Lindberg oli listauksissa mukana, mutta olikohan loukkia tms? Joka tapauksessa, en usko että heistä yksi tai kaksi olisi laivaa vielä kääntänyt, kaikki kolme ehkä himpun verran - mutta ketkä he olisivat korvanneet? Muistaakseni Montonen on aika hyvä heittäjä, että siinä mielessä toki hänet olisi tässä jengissä mielellään nähnyt.sanoin tätä jo ennen kisoja ja sanon sen myös nyt.. olen todella pettynyt Virtasen pelaajavalintoihin. Mun mielestä jos joihinkin kisoihin mennään niin sinne mennään voittamaan. Nyt tää reissu näyttää sille et täällä haetaan vaan kokemusta ens vuodelle mikä on mun mielestä todella väärin. 05-ikäluokka ei ole näin heikko mille tämä joukkue on sen saanut näyttämään. Nää saatto olla osalle 05 ikäsistä viiminen mahdollisuus päästä pelaamaan maajoukkueotteluita koskaan, mutta ei ”kun pitää hakea kokemusta ensi vuoden kotikisoja varten”. Ilman niitä kisoja Suomessa ei tällä rosterilla olisi edes ensi vuodeksi a divisioona paikkaa. En hauku, mutta pettynyt valmennukseen olen ja syvästi.
Kyllä sieltä löytyy kun vähän etsii.. esimerkiksi surkeisiin kolkkiprosentteihin löytyisi u19 sm sarjasta helpotustaMontonen, Madzou ja Lindberg oli listauksissa mukana, mutta olikohan loukkia tms? Joka tapauksessa, en usko että heistä yksi tai kaksi olisi laivaa vielä kääntänyt, kaikki kolme ehkä himpun verran - mutta ketkä he olisivat korvanneet? Muistaakseni Montonen on aika hyvä heittäjä, että siinä mielessä toki hänet olisi tässä jengissä mielellään nähnyt.
En löydä ainakaan 19-vuotiaiden SM-sarjasta tilastoja nopeasti vilkaisemalla sellaisia dominoivia 05-ikäluokan pelaajia, joiden olisi ehdottomasti pitänyt olla jengissä mukana.
Kyllä sieltä löytyy kun vähän etsii.. esimerkiksi surkeisiin kolkkiprosentteihin löytyisi u19 sm sarjasta helpotusta
Se, jos onnistuu Suomen heikkotasoisessa U19 SM-sarjassa ei kyllä korreloi yhtään siihen, että onnistuisi vastaavassa tempussa Euroopan parhaita vastaan. 05-ikäluokka Suomessa on poikkeuksellisen suppea ja heikko. Jo kisoissa mukana olevat 05-syntyneet ovat osoittaneet, että tämä taso on heille valitettavasti liian kova.Kyllä sieltä löytyy kun vähän etsii.. esimerkiksi surkeisiin kolkkiprosentteihin löytyisi u19 sm sarjasta helpotusta
Kuten yllä muut jo kommentoivatkin, on eri asia onnistua kansallisessa junnuliigassa kuin kv-peleissä. Tarkentaisin, että pitäisi olla muutkin pelilliset ominaisuudet riittävän korkealla tasolla - alkaen fyysisestä koosta… alle 180-senttisen tulee omata tässä vaiheessa jo poikkeuksellisia muita fyysisiä ominaisuuksia, lähinnä voimaa, kimmoisuuta ja nopeutta Abbeyn tapaan, jotta pärjäisi.Kyllä sieltä löytyy kun vähän etsii.. esimerkiksi surkeisiin kolkkiprosentteihin löytyisi u19 sm sarjasta helpotusta
Jos (nykyiset) pelaajat eivät osaa heittää edes U19 SM-sarjassa, niin miksi he pystyisivät siihen kansainvälisellä tasolla? Aivan samoin voi sanoa, että ajaminen voi kyllä onnistua kotimaisissa sarjoissa, mutta kaikki muuttuu kansainvälisissä peleissä. Joukkue vaan tarvitsee erilaisia vaihtoehtoja eikä pelkkää heittämistä tai ajamista.Se, jos onnistuu Suomen heikkotasoisessa U19 SM-sarjassa ei kyllä korreloi yhtään siihen, että onnistuisi vastaavassa tempussa Euroopan parhaita vastaan. 05-ikäluokka Suomessa on poikkeuksellisen suppea ja heikko. Jo kisoissa mukana olevat 05-syntyneet ovat osoittaneet, että tämä taso on heille valitettavasti liian kova.
Eivät nyt kisoissa mukana olleet 06 ikäluokan pelaajat ole myöskään dominoineet U19-junnusarjoissa. Siinä mielessä vaatimustasona pitäisi yhtä lailla olla dominointi U19 sarjassa sekä 05 että 06 ei siis pelkästään 05-pelaajilla. Tämä on kuitenkin 05-06 maajoukkue.En löydä ainakaan 19-vuotiaiden SM-sarjasta tilastoja nopeasti vilkaisemalla sellaisia dominoivia 05-ikäluokan pelaajia, joiden olisi ehdottomasti pitänyt olla jengissä mukana.
Erinomaista pohdintaa ja ainakin itseä ärsyttää se, että kun kisoissa ei pärjätä niin sitten vain kohautellaan olkapäitä ja todetaan, että "jäätiin fysiikassa jälkeen". Vuodesta toiseen samat selitykset, mutta asian eteen ei kuitenkaan tehdä mitään. Tai ehkä tehdään, mutta missään se ei ainakaan näy. Kaipaisin avoimempaa ja kriittistä keskustelua liiton toimesta, mutta sitä on turha odottaa. Kuten Rubin totesi, meillä on eri akatemioita, on juniorivalmennusverkostoa ja mitä vielä, mutta tulosta ei tule. Suomen nuorisomaajoukkueet leireilevät hirveitä määriä (ja liitto kerää näistä hyvät rahat) ja silti tulos ei ole yhtään sen parempi kuin vaikkapa 10 vuotta sitten. Pelaajia Euroopan huippusarjoihin meillä on noussut vähemmän ja joukkueiden menestys ei ole ainakaan yhtään sen parempaa. Ja itse pyrin näissä myös katsomaan aina tulosten taakse, eli se on totta kuten Lev Rubin totesi, että joka vuosi ei voi tulla menestyviä ikäluokkia, mutta joka vuosi PITÄISI pystyä kilpailemaan A-tasolla. Nyt esimerkiksi U18 oli useassa pelissä liian kovassa seurassa, samaa voi sanoa näistä U16 Ranskan harkkapeleistä sekä U15 Liettuan.MU20 pelasi itsensä sijalle 25 Euroopassa. Samaan aikaan Islanti hätyytteli A-kisoissa top-8 sijoitusta ja Tanska, joka ei osallistunut A tai B-kisoihin, voitti Pohjoismaiden mestaruuden näytöstyyliin Islannin nenän edestä.
MU18 pelaa jumbofinaalissa A-divisioonan kisoissa Tsekkiä vastaan. Kumpikaan joukkueista tuskin kuuluisi tasoltaan A-kisoihin. Joukkueessa ei ole ainoatakaan hyvää kaukoheittäjää. Ruotsi ja Tanska ovat sijoituksissa ja peliesityksissä edellä.
MU16 on saanut kokea todella rajuja turpasaunoja valmistavissa otteluissaan, etenkin nyt viime päivinä Ranskan joukkueita vastaan. Joukkueen A-kisat ovat vielä käymättä, mutta kovin suurella itseluottamuksella Suomen pojat tuskin peleihinsä lähtevät.
MU15 kävi ottamassa Liettuassa takkiin "jotain nelkyt". Tämä sama uutinen/tulos/taso tuntuu olevan käytännössä sama joka ikinen vuosi.
Toisaalta, Suomen nykyiset Rakkikoirat voittivat Azerbaidzanin (vai oliko se sittenkin Armenia?) opiskelijat näytöstyyliin, ottivat sitä ennen jonkinlaisen pienen turnausvoiton Liettuan ja Puolan opiskelijoiden nenän edestä, kaatoivat MM-joukkue Filippiinit ja tasasivat voitot Viron kolmos/nelosjengiä vastaan.
Pelaamme miesten MM-kisoissa yhtenä kahdestatoista Eurooppalaisesta maasta toisin kuin vaikkapa Turkki ja Kroatia. Susijengi on myös pärjännyt samantasoisesti (sijat 7-16) EM-kisoissa vuodesta 2011 alkaen. Hyvä Suomi!
Mutta. Kuinka pitkään saamme odottaa, että Suomen poikamaajoukkueet esiintyvät edes hieman sinnepäin kuin aikuismaajoukkueemme? Suomi on pieni maa ja en odota että näin tapahtuisi joka vuosi joka ikätasolla, mutta yhden ikäluokan voisi ehkä odottaa olevan vuosittain top-12 joukossa.
Koperin ihmeestä on jo kymmenen vuotta. Lauri Markkanen loisti suurelle suomalaiselle yleisölle kuusi vuotta sitten. Suomen kehuttu valmennuskoulutusjärjestelmä on pyörinyt jo kuka ties kuinka kauan. Kuuluisa ja itsetietoinen Henrik Dettmann on ollut YLE:n ja Helsingin Sanomien kolumnisti sekä nykyisin Suomen koripallon valmennusjohtaja. Suomessa on vaikka minkänimisiä koripalloakatemioita Olympiakomitea-valmentajineen, täyspäiväisiä ammattivalmentajia juniorijoukkueissa sekä kalliit kausimaksut monessa seurassa. Korisliigan taso nousee kuulemma vuosittain.
Mikä mättää? Vai mätänkö turhaan ja syyttä?