Vs: Salon Vilpas 2009-10
Kyllähän Vilppaalla on ollut noita kovia jenkkejä useitakin, mutta Faisal Abraham oli kyllä niin suvereeni, että ihmettelen jos ei tätä äänestystä voita ylivoimaisesti.
Itse nostan kolme nimeä listalta ylitse muiden: Faisal, Cameron ja Kisner. Kisneriä en sen takia äänestänyt, koska kylmä fakta on se, että Vilpas putosi sillä kaudella. Kisner seisoi päällään koko kauden ja oli kieltämättä epäreilussa tilanteessa ainakin alkukaudesta. Tukea ei muulta joukkueelta pahemmin tullut. Kisner oli kyllä vallaton kaveri: teki ihan mitä huvitti, saattoi vetää kolmosen suurin piirtein olleessaan yksinläpi. Mieletön pelisilmä ja luovuus! Verkkaisen oloinen kaveri, joka kuitenkin veti ihan kenen tahana naamaan kolmosia ja kovalla prosentilla. Jos olisi Vilppaan pelastanut putoamiselta, niin olisi listallani kakkosena.
Kakkosena on Chris Cameron. Oli aikamoinen shokkiuutinen, kun silloin aikoinaan lehdessä oli juttu, että Chris on pahasti loukkantunut. Jo silloin ensireaktioni oli kuitenkin: onneksi ei Abraham! Cameron on mielestäni ylivoimaisesti viihdyttävin pelaaja, joka Vilppaassa on ollut. Cameron oli melkoinen atleetti, kova pomppu, yksi jäätävimmistä hypäreistä varmaan ikinä Suomen kentillä! Uskomatonta, että Cameronin ja Abrahamin aikoina Vilpas ei kuitenkaan menestynyt oikeastaan yhtään. Siihen aikoihin jenkkien rooli oli mielestäni vieläkin isompi kuin nykyään, joten ihmetellä täytyy. Cameron ratkoi myös Kisnerin tapaan otteluita joskus yksin.
Mielestäni Faisal ei ole vain Vilppaan kaikkien aikojen pelaaja. Nostan Faisalin jopa parhaaksi ja dominoivimmaksi pelaajaksi, jonka olen ITSE Suomen kentillä nähnyt. Ainoastaan tulee nimet Anthony Cade, Lonnie Cooper ja Obie Trotter mieleen, jotka ovat olleet omille joukkueilleen niin selkeästi kaikki kaikessa kuin Faisal Vilppaalle oli. Sen ajan kun Faisal Suomessa pelasi, niin yhtäkään pelaajaa ei tästä maasta löytynyt, jota Faisal ei olisi "nollannut". Abraham dominoi korinalustoja jo pelkällä olemuksellaan. Ehkä joku Jerald Fields on ainoa lähivuosien jenkki, joka on päässyt edes lähelle sitä dominointia, jota Abraham esitti. Ja ne Abrahamin blokit!! Huh huh, vieläkin vetää kylmät väreet kun niitä muistelee. TV-matsissa Vilpas-Karkkila, Karkkilan silloinen jenkki Michael Jackson (joka loisti aikoinaan myös Vilppaassa) ajoi ottelun loppuhetkillä korinalle ja yritti nostaa layuppia. Abraham blokkasi pallon valehtelematta puoleen kenttään. Abraham oli nöyrä, ei koskaan mussuttanut tuomareille, ei pelannut oikeastaan koskaan huonosti, eli suoritusvarmuus oli mieletön.
Siinä siis oma top kolmoseni. Faisal tämän äänestyksen vie, tai ainakaan minun mielestäni tässä ei pitäisi olla mitään epäselvyyttä.