Vs: Salon Vilpas 2012-2013
Korostan tähän alkuun, ettei kenellekään tule taas paha mieli: en syytä tässä nyt yhtään ketään, tuon vain ajatuksiani ilmoille.
Tänään olin huolissani kun menin katsomaan Korisliigan sarjataulukkoa illan kierroksen jälkeen. "Ei prkl, Forssa ja Lahti ovat enää voiton päässä meistä. Nyt näyttää pahalta..." Onneksi muistin kuitenkin usean Vilppaan fanin lohdulliset sanat tältä kaudelta (viimeksi seurahistorian pahimman häpäisyn jälkeen Loimaata vastaan), eli Vilppaan ei tarvitse huolehtia sarjapaikastaan. Ok, hyvä juttu. Kai Vilpaskin on jo muistanut ilmoittaa Koripalloliittoon, että me emme osallistu putoamistaisteluun?
Tilanne on nyt se ja suosittelen jokaisen Vilppaan fanin ja ennen kaikkea pelaajan tiedostavan tämän: tässä ollaan oikesti liipaisimella ja puheet playoff-paikasta eivät tällä hetkellä liikuta minua mitenkään. Minua kiinnostaa nyt vain se, mitä putoamisviivan läheisyydessä tapahtuu. Sarja on niin heikkotasoinen, että 8. seed lähtee varmaan historian alhaisimmalla voittoprosentilla ja kukaan ei sitä paikkaa ansaitsisi. Harmi, että urheilussa ei noudateta samaa systeemiä kuin joissakin kulttuuripalkinnoissa, joissa voidaan jättää kokonaan palkinto jakamatta, mikäli taso ei ole riittävän korkealla.
Yksi, mikä Vilppaalta puuttuu verrattuna jokaiseen muuhun Korisliigajengiin, on ns. statement-voitto. Tänään Forssa esimerkiksi voitti Loimaan. Mikä on Vilppaan statement-voitto? Aivan, sitä ei ole.
Vilpasta olisi hyvä verrata about samantasoisiin jengeihin, jotka ovat mielestäni Kouvot ja Lappeenranta. Näillä joukkueilla on 5 ja 4 voittoa enemmän kuin Vilppaalla. Onko Tupamäen eväät syöty? kotimaiset pettäneet? jenkit olleet heikkoja? Kaikki varmasti osittain pitävät paikkaansa, mutta haluan nostaa yhden kissan nyt pöydälle. Nimittäin Vilppaan kotimaiset.
En ehkä niin jyrkästi ajattele kuin Realisti, mutta tällä hetkellä Vilpas maksaa kotimaisilleen ilmeisesti liikaa suhteessa tuotokseen. Esim. Mikael Sandberg pelaa tällä hetkellä rehellisesti sanottuna sillä tasolla, että jos minä päättäisin joukkueen pelaajat, niin Sandberg maksaisi ensi kaudella oman lisenssinsäkin mikäli haluaisi jatkaa joukkueessa. Tuollaiselle veltolle ja haluttoman näköiselle pitkälle miehelle ei vaan yksinkertaisesti pitäisi maksaa mitään. Monet muutkin ovat olleet tällä kaudella alamaissa, mutta Sandberg ylivoimaisesti pahiten.
Kaikkea on Vilppaan osalta saanut hämmästellä kyllä vuosien varrella, mutta Loimaata vastaan tehdyt 2p yhdessä erässä olivat jo kyllä riman alitus kaikilla mittareilla. Kuvitellaanpa, että Vilpas olisi päättänyt jokaisen hyökkäyksensä puolesta kentästä heitettyyn kolmoseen. Takuuvarmasti ainakin yksi olisi uponnut erässä ja siitä olisi saanut jo sen 3p.. Olisi kiva nähdä millainen tuo erä oli.. Tai no, en tiedä haluaisinko sittenkään.
Nyt, mitä haluan loppukauden Vilppaalta nähdä, on kunnon henkiinjäämistaistelua. Nyt primääritarkoitus ei ole enää (pitkään aikaan ollut) se, päästäänkö pudotuspeleihin vaan nyt pelataan sarjapaikasta ja eloonjäämisestä. Se pitäisi näkyä nyt! Ehkä se näkyikin jo tänään Joensuussa, ainakin tiukka matsi oli. Nyt kuitenkin, voittoja pitää haalia. Minua ei kiinnosta, kuka tekee pisteet, minua ei kiinnosta tuleeko se millaisella anti-koripallolla tahansa. Alkukaudesta kiinnosti, koska odotukset olivat vähän jossain muualla. Tämä(kin) kausi kääntyi nyt sitten kuitenkin eloonjäämistaisteluksi ja sen takia on hienoa, että Korisliiga ei ole SM-liigan tavoin suljettu liiga. Niin kovasti kuin tämä nykyinen tilanne harmittaakin, niin näin sekaisin olevan joukkueen kuuluu pudota. Se on urheilun laki. Ellei kelkka käänny, Vilpas saa juuri sitä mitä se antsaitseekin tältä kaudelta.
PS: En toivo Vilppaan putoamista missään nimessä! En halua päästä sanomaan keväällä näitä kuuluisia "minähän sanoin jo silloin syksyllä -sanoja".