Vs: Salon Vilpas 2012-2013
Tässäpä hieman Eeron mietteitä kansalaisille luettavaksi.
Vilpas Vikings julkaisi juhannuksen kynnyksellä uuden pelaajasopimuksen Torpan Pojista Saloon siirtyvän Eero Lehtisen kanssa. Eero Lehtinen on nuoresta iästään huolimatta ollut koripalloa seuraaville katsojille tuttu näky liigakentillä jo useamman vuoden ajan. Topon kasvatti aloitti pääsarjatasolla kuitenkin Vantaan Pussihukissa, mutta on viime vuodet pelannut kasvattajaseuransa pelipaidassa hyvällä menestyksellä. Viimeisimpänä saavutuksena on kaulaan pujotettu pronssimitali Topon voitettua Tampereen Pyrinnön korisliigan kevään kovatasoisten pudotuspelien pronssimatsissa. Päättyneen kauden Eero pelasi Topossa mukavilla 5 pisteen ja 2,9 levypallon tehoilla. Annetaan uuden viikingin kuitenkin itse kertoa tarkemmin pääkaupunkiseudun koripallopiireissä vietetyistä vuosista. Aluksi tietysti perinteiset ”mitä kuuluu”-kysymykset.
Tervetuloa Saloon ja Vilpas Vikingsiin. Mitä kuuluu?
- Kiitos paljon! Hyvillä ja odottavilla fiiliksillä tässä mennään kohti tulevaa kautta!
Mitä kuuluu kesän suunnitelmiisi ennen ensimmäisen harjoitusmatsin ylösheittoa?
- Kesään kuuluu oikein hyvää, paljon treenaamista ja sopivasti lomailua. Tarkoitus olisi heinäkuussa lyhyt virkistävä lomareissu tehdä jonnekin päin maailmaa, muuten kesä sujuu treenaamisen merkeissä elokuuhun asti pääsääntöisesti täällä Helsingissä, jonka jälkeen Saloon muuttaminen onkin sitten jo edessä.
Olet pelannut ennen Vilppaaseen tuloa koripallon pääsarjaa Pussihukissa ja Torpan Pojissa. Miltä tuntuu siirtyä pääkaupunkiseudun ulkopuolelle pelaamaan korista uudelle ja pienemmälle paikkakunnalle?
- On jo jonkin aikaa ollut sellainen fiilis, että tekisi mieli lähteä katselemaan uusia maisemia, joten innolla odotan maisemanvaihtoa. Ja jos nyt kauhea ikävä Helsinkiin iskee, niin nopeastihan sinne pääsee Salosta piipahtamaan tarpeen vaatiessa.
Olit päättyneellä kaudella Topossa voittamassa korisliigan pronssimitaleita. Miltä pronssi maistui?
- Kausi oli aikamoista vuoristorataa ja vastoinkäymisiä oli kentällä ja kentän ulkopuolellakin. Vaikka kausi pronssinen mitali kaulassa päättyikin, niin silti se oli ainakin minulle jonkinasteinen pettymys, koska sillä pelaajamateriaalilla meillä olisi ollut mahdollisuudet parempaankin.
Viime kaudella peli sujui osaltasi Topossa mukavilla tehoilla. Mitkä ovat mietteesi viime kaudesta oman pelisi osalta?
- Aika kahtiajakoiset fiilikset jäi menneestä kaudesta. Ajoittain peli kulki hyvin ja varsinkin puolustuspäässä vastuuta tuli paljonkin, mutta sitten loppukautta kohden oma rooli joukkueessa jäi melko olemattomaksi, joka oli henkilökohtaisesti pettymys. Toisaalta nyt kauden jälkeen on entistä kovempi motivaatio treenaamiseen, joten toivottavasti sitä kautta tuleva kausi Salossa onnistuisi paremmin.
Lehtisen menestystarinaan kuuluu koripallon lisäksi muutakin. Eero on hallitseva sökön Suomen Mestari. Voitto irtosi näyttävästi vuosi sitten kesällä järjestetyssä pokeriturnauksessa. ”Ekku” on kokenut myös Saloon matkustaessaan perinteisen, erityisesti koripallopiireihin liittyvän, matkustamisesta aiheutuvan kutistumisen. Vai onko?
Lempinimesi on ainakin Topon pelaajaesittelyn mukaan Ekku. Onko tämän nimen taustalla jotain kiehtovaa tarinaa?
- Ekku- nimeen ei muistaakseni liity mitään erityistä tarinaa. Topossa minua sillä nimellä yleensä kutsuttiin, mutta muitakin lempinimiä on paljon ja Ekustakin on jos jonkinlaista variaatiota syntynyt matkan varrella.
Edellisen seurasi pelaajaesittelyn mukaan olet 193cm, mutta uuden seuran tiedotteessa sanotaan pituudeksesi191cm. Onko kohdallasi käynyt perinteinen kutistuminen matkalla uuteen seuraan?
- Itse asiassa olen jo jonkin aikaa ihmetellyt 191cm mittaa, joka on vainonnut minua Puhu- vuosista saakka. Oikea mitta on siis tuo 193cm, eikä siitä montaa milliä edes karise pois ajaessa moottoritietä Saloon!
Kumpi on tavoitteesi tulevan kauden pelimatkoilla 1) Riistää pikkurahat pelikavereiden taskusta vai 2) kertoa sökövinkkejä niille, jotka jaksavat kuunnella?
- Ei nyt varsinaisesti kumpikaan, vaikka kyllä halukkaiden kanssa ihan mielellään pokerista keskustelenkin. Ja toisaalta jos joku välttämättä haluaa haastaa sökö- tai muuhun pokerimatsiin, niin erittäin harvoin siitä tarjouksesta kieltäydyn.
Vaikka syksyllä käynnistyvään korisliigaan on aikaa vielä monta kuukautta, on kuitenkin aika kääntää katseet jo tulevaan. Kokeneella takamiehellä olisi ollut korisliigassa muitakin ottajia, mutta vaakakuppi kääntyi kuitenkin lopulta Salon suuntaan. Vilppaalla ja seuran faneilla on varmasti omat odotuksensa uutta taistelijaansa kohtaan. Viikinkien päävalmentaja Mikko Tupamäki kehuu estoitta Eeroa fiksuksi, monipuoliseksi ja urheilulliseksi pelaajaksi, jolle myös puolustustyö maistuu. Eero onkin tunnettu erityisesti puolustustaidoistaan, mutta uudessa seurassa on myös aiempaa enemmän luvassa vastuuta myös hyökkäyskorilla. Mitäpä Eero itse tuumaa tulevasta haasteesta.
Oletko jo liittynyt mukaan joukkueen harjoituksiin? Mitkä ovat ensivaikutelmasi uudesta seurasta ja joukkuekavereista?
- Olen ollut muutamissa harjoituksissa nyt alkukesästä joukkueen mukana ja hyvät fiilikset on jäänyt sekä itse harjoituksista että joukkuekavereista. Treenataan kovaa ja vain kehittyminen mielessä, mutta silti ilmapiirissä on myös sopivasti huumoria. Treeniolosuhteet ovat myös Salossa loistavat, mikä on selkeä etu ja mahdollistaa monipuolisen harjoittelun.
Oliko valintasi ensi kauden joukkueeksi helppo vai miten kuvailisit valintaprosessia omalta kohdaltasi?
- Loppujen lopuksi valinta oli varsin helppo, vaikka mielenkiintoisia vaihtoehtoja oli muutama muukin. Kokonaisuutena Vilppaan paketti tuntui minulle sopivimmalta jo alusta alkaen. Tuo tunne voimistui valintaprosessin edetessä ja keskusteltuani eri tahojen kanssa paljon uskon, että Saloon tuleminen oli minulle oikein hyvä ratkaisu.
Vilppaan tiedotteessa joukkueen päävalmentaja Mikko Tupamäki kuvailee sinua seuraavasti:” Eero on fiksu ja urheilullinen pelaaja, jolle myös puolustustyö maistuu”. Onko Tupamäen sanoihin helppo yhtyä?
- Eiköhän Mikon kuvaus ole aika osuva. Monipuolisuus on ehkä se mun vahvin ase, vaikka vastapainona siihen on sitten se, ettei ole mitenkään erityisen loistava missään. Toisin sanoen koen olevani vielä varsin raakile pelaajana ja potentiaaliasia kehitysalueita on aika paljon.
Tupamäki on tarjoamassa sinulle myös hyökkäyksessä suurempaa roolia. Miltä tämä kuulostaa?
- Hyvältähän se kuulostaa ja suurin kehittymismahdollisuus minun kohdallani on nimenomaan hyökkäyspään pelaamisessa. Toisaalta rooli ei ole mikään automaatio, vaan se on ansaittava ja sitä varten tässä töitä tehdäänkin, jotta isomman roolin hyökkäyksessä pystyisi lunastamaan.
Oletko jo keskustellut päävalmentajan kanssa tarkemmin tulevasta roolistasi joukkueessa?
- Alustavasti jonkin verran, mutta eiköhän se muotoudu sitten tarkemmin elo- syyskuussa, kun päästään koko joukkueen kanssa treenaamaan yhdessä päivittäin.
Mitä odotat tulevalta kaudelta Salossa?
- Henkilökohtaisesti odotan ja toivon ehjää kautta ja sitä että pystyn kehittymään huomattavasti paremmaksi pelaajaksi myös hyökkäyspäässä. Kaikki lähtee siitä että pystyisi terveenä harjoittelemaan laadukkaasti, sen jälkeen tuloksia varmastikin alkaa näkyä. Ensituntuma joukkueesta on hyvä ja uskon, että jos joukkue oikein hyvin hitsautuu yhteen ja roolit sopivat kohdilleen, niin mahdollisuudet voi olla hyvin pitkällekin.
Mikä on se ominaisuus tai juttu, jonka haluat tuoda mukanasi joukkueelle?
- Ehkä ensisijaisesti kovaa työmoraalia ja tietynlaista johtajuuttakin. Joukkueena onnistuminen lähtee kuitenkin työnteon kautta ja yritän joka päivä harjoituksissa omalla toiminnallani nostaa vaatimustason kanssapelaajillekin riittävän korkealle, jotta kehitystä tapahtuisi ja voitaisiin joukkueena nousta mahdollisimman lähelle sitä tasoa mikä potentiaalisesti on mahdollista.
Hyökkäys vai puolustus?
- Aikaisemmin olisin sanonut puolustus, mutta nyt molemmat ovat yhtä tärkeitä.
Mitkä ovat tavoitteesi koripalloilijana?
- Tällä hetkellä tavoitteeni on kehittyä mahdollisimman lähelle omia potentiaalejani koripalloilijana. Sitä mihin se sitten riittää on vaikea arvioida, mutta paljon on kehityttävää ja sitä kautta myös paljon mahdollisuuksia.
Vilpas julkisti myös uuden logonsa viimeisimmässä tiedotustilaisuudessaan vajaa viikko sitten. Legendaarinen ja osin jopa hellyyttävä Jani Hiltusen 11 vuotta sitten seuralle suunnittelema ja toteuttama logo päivitettiin ehkäpä nykypäivään hieman paremmin soveltuvaksi. Annetaan Eeronkin sanoa tähän asiaan oma mielipiteensä.
- Onhan tuo entinen todella nostalginen, mutta ehkä on päivittämisen aika ja mielestäni uusi logo on onnistunut.
Eero on kohtuullisen pitkän pelaajauransa aikana ehtinyt pelata myös lukuisia kertoja hienossa Salohallissa, tosin tähän asti aina vastustajan riveissä. Onko Eerolle vuosien saatossa jäänyt jotain hyviä tai huonoja muistoja Salohallista ja sen kotiyleisöstä?
- Ei ehkä mitään erityistä muistoa tietyn pelin suhteen, mutta Salohalli on aina ollut vaikea paikka vierasjoukkueelle pelata. Korit ovat haastavat ja pelit ovat yleensä varsin vähäkorisia ja yleisö kannustaa hyvin omiaan. Monia tiukkoja pelejä siellä on tullut pelattua ja pahasti turpaankin on useamman kerran otettu.
Tappioita on siis vuosien saatossa koettu puolin ja toisin. Toivotaan tulevalle kaudelle Eerolle ja Vilppaalle runsaasti voittoja erityisesti Salohallissa. Ja lopuksi Eeron terveiset uuden joukkueensa faneille ja katsojille.
- Ei muuta kuin jatkakaa kannustamista samaan malliin kuin ennenkin. Salossa on yksi sarjan parhaista ellei paras kotiyleisö ja odotan innolla, että pääsen pelaamaan fanien edessä hienossa ilmapiirissä!
Tässä oli siis Eero Lehtisen kesäkuulumiset tällä erää. Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan syksyn alkua ja Eeron otteita Vilppaan pelipaidassa numero 20. Lisää Vilpas Vikingsin pelaajahaastatteluja on luvassa vielä kesän aikana pitkää pelitaukoa piristämään.