Ajattelin muutaman sanasen kirjoittaa Yao Mingistä, kun tuossa peliä katsellessa tuli mieleen. Tältä kaudelta olen nähnyt nyt 5 peliä, eli melkein kaikki. Yao on mielestäni kehittynyt todella paljon viime ja toissa kaudesta. Pehmeys on kadonnut lähes kokonaan ja Yao uskaltaa mennä tilanteisiin nyt paljon kovempaa ja aggressiivisemmin. Edelleenkään levyjä ei tule niin paljon kuin voisi olettaa, mutta onhan hän kuitenkin ollut Houstonin paras levypallomies neljässä pelissä kuudesta, joten ei sekään niin huonosti ole. Pisteitä taas on tullut hyvin, kolmessa ottelussa paras pistemies Rocketseilta.
Itse Yaon pelaamisesta sitten. Jotenkin tuntuu, että täällä kp.comissa harva osaa arvostaa Yaon pelaamista. En tiedä johtuuko se sitten siitä, että pelejä ei ole katsottu ja johtopäätökset vedetty pelkästään tilastoista. Mutta Yaon liikkuminen kentällä on hyvää, hän auttaa joukkuettaan todella paljon. Puolustuksessa liikkuu välillä ulos postista, tulee avuksi kun screenillä pelataan oma puolustaja ulos. Yaon "oma" mies ei yleensä kovin paljoa palloa saa, ei ainakaan helposti sitä saa koriin, koska Yao puolustaa omaa miestään aika hyvin. Sen sijaan virhevaikeudet tulevat yleensä tilanteista, joissa takamies/laitahyökkääjä ajaa korille ja Yao saa virheen yrittäessään torjua heittoa (Yaon suurin heikkous onkin armottoman hitaat kädet, jotka liikkuvat yleensä liian hitaasti ja osuvat käteen eikä palloon).
Myöskin hyökkäyksessä Yao liikkuu hyvin. Hän luo paljon painetta vastustajalle, mikä tekee centterin työn vaikeaksi ja työlääksi, mutta avaa myös paikkoja tuplauksen takia muille pelaajille enemmän. Otetaan esimerkkinä vaikkapa Miami peli: Yao teki ottelussa 24p, Mourning oli välillä pahoissa vaikeuksissa Yaon liikkeiden vuoksi. Ja kun loppupelistä Alonzo alkoi ottaa Yaoa kovempaa ja apujakin tuli muilta, niin palloa ei enää pelattukaan Yaon kautta.(harmi vaan Yaon loistavan pelin vuoksi, mutta tuossa pelissä tuli turpaan). Houston pelaa nykyään paljon enemmän palloa Yaon kautta entä aikaisemmilla kausilla, joten vastuu ja luottamuskin ovat lisääntyneet kehittymisen myötä.
Asia jonka olen pannut merkille pelejä seuratessa : Yaolle annetaan edelleenkin aika helposti virheitä. Esimerkiksi Netsejä vastaan Jackson pelasi koko pelin ajan sikaa Yaota vastaan, töni, työnsi ja painosti. Tämä on tietysti ihan normaalia centtereillä, mutta kuinkas kävikään kun Yao teki hiukankaan samaa takaisin? Offensive foul heti, pienestä mitättömästä tönäisystä takaisin, kun ensin Jackson oli töninyt häntä melkein koko hyökkäyksen ajan paljon pahemmin. Yao on alkanut liikkumaan enemmän korin alla ja hakee aktiivisemmin itseään vapaaksi ja usein pallo pelataankin hänelle ja hyvänä heittäjänä Yao laittaa pallon usein koriin. Nets oli ajoittain vaikeuksissa Yaon kanssa ja häntä rikottiinkin jonkun verran heitoissa. Tämä ei ole kuitenkaan viisasta, koska Yao heittää vaparit tarkasti sisään.
Valitettavasti Houston on hävinnyt 4 peliä, heiltä loppuvat korintekijät kun Yao istuu penkillä virhevaikeuksien vuoksi (Mutombo on tietysti edelleen hyvä puolustaja, mutta hyökkäyspäässä hänestä ei enää ole vastustajan pelotteeksi) ja T-mac ei ole pelannut tai ollut täydessä kunnossa. Toivotaan kuitenkin että Yao ja T-mac saavat yhteispelin toimimaan täysillä ja voittojakin alkaa tulla. Eikä muidenkaan pelaajien onnistuminen korinteossa olisi pahitteeksi.
Menipä aika tarinoimiseksi, mutta laitetaan se vähien yöunien piikkiin.
Kaiken kaikkiaan itse olen sitä mieltä, että Yao on tämän hetken paras centteri, vaikka tilastot saisivatkin olla kovemmat. Mutta se näkymätön työ on myöskin otettava huomioon.