Anteeksi, kun vastaan tähän vaikka tämä kysymys osoitettiin Kallikselle. Minun mielestäni kysymys on niin loistava, että ansaitsee vähintään yhden vastauksen.Olisi myös hirveän kiva kuulla, että mihin suuntaan Suomen pitäisi mielestäsi muuttaa hyökkäyspelaamista? Mitä pitäisi muuttaa tuon ryhmän hyökkäyspelaamisessa? Mitä nyt tehdään väärin?
Suomen hyökkäämistä pitäisi minun mielestä kehittää nopeampaan suuntaan. Suomen hyökkäyksessä tehdään tällä hetkellä turhia asioita, jotka aiheuttavat viivettä mikä on haitallista. Pitäisi oivaltaa, että syöttämisestä ei saa koripallossa lisäpisteitä. Syöttää toki saa, mutta siihen olisi hyvä olla olemassa aina hyvä syy.
Settipelit aiheuttavat helposti myös lisäviivettä. Seteissä toinen pelajaa joutuu odottamaan paikoillaan toista. Skriinin tekijä joutuu jo sääntöjen puolesta seisomaan paikoillaan.
Heittäminen on liian hidasta. Se johtuu osin opetetusta heittotekniikassa, johon sisällytetty tarpeettomia liikesarjoja. Heittotekniikassa on optimoimisen varaa.
Syöttäminen ei ole laadukasta. Palloa roiskitaan yhdellä kädelle mihin sattuu. Lapiosyötöt on perusteltu, jos muuten ei syöttölinja aukea. Kahdella kädellä saa tarkemman ja lujemman syötön. Syötön vastaanottajakin voi pyytää syötön väärälle korkeudelle ja asettaa jalkansa valmiiksi epäedulliseen asemaan mikä hidastaa heittämisen nopeutta.
Kuinka paljon pelaajien aivoja kuormitetaan harjoituksissa? Miten pelaajan aivot voivat toimia terävästi väsyneenä tositilanteessa, jos treeneissä ei koriksen lomassa suoriteta päässälaskuja?
Mielipiteitä on monia. Useammalla ihmisellä on useita omasta mielestään hyviä kehitysideoita. Nykysysteemi todennäköisesti perustuu Petersenin 50-vuotta sitten kiveen hakatuille periaatteille. Niistä tulisi minun mielestä jonkin verran joustaa, jotta Suomen hyökkäyspeli voisi kehittyä. Tekijöitä ei minun mielestä tarvitse vaihtaa kunhan se nuuskan ja purutupakan käyttö jätetään maajoukkuetoiminnan ulkopuolelle (tyylitajun takia).
Viimeksi muokattu: