Koripallo.com

Susijengi EM-kotikisoissa 2025

Mielestäni en kyllä trolli ole ja tietenkään isompia maita vastaan takapelaajina voi peluuttaa vaan Maxhunia, Seppälää ja Littleä.
Siitä huolimatta näkisin Andrelle käyttöä 1/2 paikalle heikompia maita vastaan kuten Iso Britanniaa, Ruotsia ja Montenegroa vastaan ja luulen, että pystyy tuomaan palloa noita maita vastaan.
Andre ja Sasu Salin todennäköisesti puolustaa ruotsin takapelaajia Larsonia, Håkanssonia ja Pantzaria.

Ja ei tuo Terry Tarpey vertaus myöskään ole tarpeeks hyvä kun toinen 4 vuotta vanhempi pelaaja, joka enimmäkseen pelaa 3 paikkaa ja tarvittaessa 2 paikkaa.
Muutenkin on mielenkiintoista että Tarpeysta lukee monessa paikkaa että on small forward/ guard ja Andre Gustavsonista vaikka, missä paikassa takapelaaja/ guard (point guard, shooting guard).
Onhan Ranskan joukkueessakin laadukkaampia takapelaajia kuin Suomella ja heilläkin viime vuoden olympialaisissa 4 pelaajaa, jotka pelasivat/ pystyivät pelaamaan 1 pelipaikkaa.

Itse olen edelleen sitä mieltä, että Andrea voi peluuttaa kolmella eri pelipaikalla eli pointtina tarvittaessa, guardina mikä hänen paras pelipaikka ja välillä myös 3 paikalla.

Andresta takapelaajana Susijengissä on yhtä paljon tällä hetkellä käyttöä mielestäni kuin vasta 18 vuotta vuotiaasta Adlerista, jolla ei ole tarpeeksi kokemusta ja jos Adler olisi kisoissa jäisi kisoista mielestäni pois valmiimpia, kokeneempia ja tällä hetkellä parempia pelaajia.

Ja ennen, kuin joku laittaa että onhan Muurinenkin saman ikäinen kuin Adler niin Muurinen on lupaavampi, ehkä suomen paras heitontorjuja, valmiimpi pelaaja ja antanut Susijengissä näytöt miksi mahtuu terveenä ollessaan kisajoukkueeseen.
Vähän vähennän nettisivujen lukemista ja teoriaa ja vähän enemmän oikeiden pelien seuraamista voisi auttaa. Kaikella rakkaudella.

Sen verran laitan omaa lusikkaa tähän soppaan, että kaudella 2022-23 Gustavson pelasi Richmondissa hetkittäin mielestäni jonkinlaista pointin roolia, vaikka yleisesti pelipaikka NCAA:ssa hänellä oli jonkinlainen combo-guard.

Tuossa Richmondin 22-23 joukkueessa hyökkäyspääntekemistä ohjasi usein itse asiassa joukkueen pisin pelaaja, 213 senttinen yhdysvaltalais-irlantilainen Neal Quinn. Tämä selittyy osin sillä, että Richmond pelasi nuo Gustavsonin vuodet valtaosin Princeton-hyökkäystä, jossa isoa roolia näyttelee leikkaukset sieltä täältä ja isojen pelaajien high-post operointi. Suurempi syy tuon vuoden tilanteeseen oli kuitenkin se, että joukkueen pelintekijänpaikkaa edelliset vuodet dominoinut Jacob Gilyard (nykyinen Nkamhouan joukkuekaveri) siirtyi elämässään edellisen kauden jälkeen eteenpäin ja joukkueella ei oikein ollut ketään kuka olisi voinut hänen saappaansa täyttää.

Itse en olisi kovin yllättynyt, jos Gustavson pelaisi ensi kesänä joitain minuutteja siellä täällä hieman tuon vuoden 22-23 tapaisessa roolissa. Ja olen toki samaa mieltä siitä, että pelkkä pallonylöstuonti ei tee kenestäkään automaattisesti pointtia, mutta kuka vaikkapa tuossa Richmondin joukkueessa oli se varsinainen ja pääasiallinen pointti ja millä perusteella?
periaatteessa tuo combo guard nimitys sopii hyvin juuri silloin, kun joukkueen pelitaktiikkaa on sellainen, ettei siinä selkeästi ole pointtia tai vaikkapa shooting guardia tai edes kolmosta, vaan peli nojaa enemmän kokonaisuuteen ja oikea-aikaisiin leikkauksiin ja liikkeeseen. Tuollaisessa roolissa Gustavson on omiaan. Mutta susijegissä pointti on kuitenkin aika perinteinen pointti - kuten muukin roolitus. Ja perinteistä pointtia Gustavsonilta ei saa väännettyä. Tai toki väkisin voi yrittää, mutta ei siinä järkeä ole. Sen sijaan tuo leikkaustaito on sellainen, jota ei samalla tasolla keltään suomalaiselta löydy ja siksi mielestäni Gustavsonia tulisi nimenomaan hyödyntää tuon poikkeuksellisen vahvuutensa kannalta - joko kakkosena tai kolmosena kokonaisuudesta riippuen.

periaatteessa tuo combo guard nimitys sopii hyvin juuri silloin, kun joukkueen pelitaktiikkaa on sellainen, ettei siinä selkeästi ole pointtia tai vaikkapa shooting guardia tai edes kolmosta, vaan peli nojaa enemmän kokonaisuuteen ja oikea-aikaisiin leikkauksiin ja liikkeeseen. Tuollaisessa roolissa Gustavson on omiaan. Mutta susijegissä pointti on kuitenkin aika perinteinen pointti - kuten muukin roolitus. Ja perinteistä pointtia Gustavsonilta ei saa väännettyä. Tai toki väkisin voi yrittää, mutta ei siinä järkeä ole. Sen sijaan tuo leikkaustaito on sellainen, jota ei samalla tasolla keltään suomalaiselta löydy ja siksi mielestäni Gustavsonia tulisi nimenomaan hyödyntää tuon poikkeuksellisen vahvuutensa kannalta - joko kakkosena tai kolmosena kokonaisuudesta riippuen.
Korjataan nyt sitten ettei ole point guard käsi pystyyn virheen merkiksi.
Combo guard kumminkin on 2 ja 3 paikan lisäksi.

Voidaan kyllä puolestani unohtaa tämä Andre Gustavson ja hänen potentiaali pelintekijänä, mutta sen verran lisäisin tähän, että Richmondilla oli kyllä aiemmilla kausillaan suhteellisen perinteinen pelintekijä - mainittu Jacob Gilyard - tuossa Princeton-myllyssä.

Kautena 2022-23 heidän pääasiallinen pelintekijänsä oli kaiketi freshman Jason Nelson, mutta hänen tekemisensä oli sen verran epävakaata, että Gustavsonkin jotkin minuutit jonkintapaisessa pelintekijän ruudussa menivät. Tämä ei tietenkään ollut huonon kauden pelanneen joukkueen etu eikä Gustavsonille luontaista.

Täytyy se vielä sanoa, että tuo Gustavsonin rooli tuolla samaisella kaudella täytyy olla muutenkin yksi eriskummallisempia, mitä NCAA:n historiasta tiedän. Mies oli aina ruokapöydässä, mutta ei juuri koskaan syönyt. Toisin sanoen USG% oli isoilla minuuteilla todella pieni -- alle kymmenen -- vaikka hänellä oli joukkueen paras heittoprosentti (TS%).

En vieläkään esitä Gustavsonia Suomen maajoukkueemme pointiksi, mutta haastaisin kyllä vähän tuota ajatusta siitä, että Suomen pointin rooli tai muukaan roolitus on tai on ollut viime vuosina kovin perinteistä. En ainakaan itse tiedä kovin montaa muuta maajoukkuetta, jossa nelos- tai vitospaikan pelaajat tuovat palloa usein etukentälle ja aloittavat hyökkäyksiä (Nkamhoua, Madsen, Markkanen, Jantunen ainakin ovat näin tehneet). Eikä siinä mitään, nykyisiä Suomen pelinrakentajia pitääkin piilottaa mielestäni mahdollisimman paljon (Maxhunia erityisesti puolustus-- ja Littleä erityisesti hyökkäyspäässä).

Ekat mitä on merkattu on tässä, mutta mulla on enemmän kuin vahva epäilys, että on paljon muitakin pelejä.

1745589316783.png

Ylläpito

Ylläpidon jäsen

Susijengin EM-kisaottelut Tampereella 27.8.-3.9.2025​

ke 27.8. klo 20:30 SWE – FIN
pe 29.8. klo 20:30 FIN – GBR
la 30.8. klo 20:30 MNE – FIN
ma 1.9. klo 20:30 FIN – LTU
ke 3.9. klo 20:30 FIN – GER

Mun mielestä joukkueessa ovat varmoja Markkanen,Madsen, Jantunen, Olli, Maxhuni, Valtonen ja Salin. 7 pelajaa. Lähes varmoja Little ja Muurinen. Yhteensä 9 pelaajaa. Pitkä pää on sillä valmis. Tarvitaan lisäksi 1-3 paikan pelaajia, erityisesti 1-2 paikan pelaajia. Mun listassa näille kolmelle paikalle ovat tyrkyllä Grandison,Gustavson, Seppälä, Kantonen, Nikkarinen ja Kivimäki. Jos mä olisin koutsi.
, niin ottaisin yhden peruspointin (joko Nikkarinen/Kivimäki/Seppälä ja näistä ehkä Seppälän), ottaisin Kantosen (monipuolisuus) ja sitten joko Grandisonin tai Gustavsonin. Pointti on se Suomen heikko kohta ja siinä esimerkiksi Kantosen mahdollisuus toimia tarvittaessa neljäntenä pointtina on tärkeä ( jos kaikilla muilla on huono hetki, niin kuin jossain vaiheessa varmasti käy).

Mun mielestä joukkueessa ovat varmoja Markkanen,Madsen, Jantunen, Olli, Maxhuni, Valtonen ja Salin. 7 pelajaa. Lähes varmoja Little ja Muurinen. Yhteensä 9 pelaajaa. Pitkä pää on sillä valmis. Tarvitaan lisäksi 1-3 paikan pelaajia, erityisesti 1-2 paikan pelaajia. Mun listassa näille kolmelle paikalle ovat tyrkyllä Grandison,Gustavson, Seppälä, Kantonen, Nikkarinen ja Kivimäki. Jos mä olisin koutsi.
, niin ottaisin yhden peruspointin (joko Nikkarinen/Kivimäki/Seppälä ja näistä ehkä Seppälän), ottaisin Kantosen (monipuolisuus) ja sitten joko Grandisonin tai Gustavsonin. Pointti on se Suomen heikko kohta ja siinä esimerkiksi Kantosen mahdollisuus toimia tarvittaessa neljäntenä pointtina on tärkeä ( jos kaikilla muilla on huono hetki, niin kuin jossain vaiheessa varmasti käy).
Ihan hyvä lista, mutta Madsenin laittaisin vielä lähes varmaksi syynä heikko kausi Espanjassa ja ailahteleva pelaaja maajoukkueessa. Gustavsonin laittaisin varmaksi, koska sopii moneen eri rooliin.

Valitettavasti Little on menetetty tapaus. En usko mahtuvan joukkueeseen, ainakaan pelillisillä ansioilla. Meillä on merkittävä ongelma ykköspaikalle. Saataisiinko vielä kansalaisuus jollekin Euroliiga jenkille.

Valitettavasti Little on menetetty tapaus. En usko mahtuvan joukkueeseen, ainakaan pelillisillä ansioilla. Meillä on merkittävä ongelma ykköspaikalle. Saataisiinko vielä kansalaisuus jollekin Euroliiga jenkille.
Ei ehkä kannata mun mielestä käyttää edes Euroliiga takureihin. Jos se Iisalo sais jonkun Memphisin takamiehen suomalaiseksi ois hyvä, Markkanen saisi houkuteltua ex joukkueesta tai nykyisestä takapelaajan suomalaiseksi tai Muurinen saisi houkuteltua aikaisessa vaiheessa lupaavan jenkki takurin suomalaiseksi.
Kaikista ideaalisin ja unelma olisi jotenkin saada Garland tai Morant suomalaiseksi mitä en usko tapahtuvan.

Eli hyvää ostojenkkiä kannattaa odottaa mielummin, kun hädissään otetaan joku Euroliiga takuri joka ei muuta suomen peliä kumminkaan tarpeeksi.

Alkaa olla jo aika väsynyttä nämä ehdotukset jenkkitakureista. Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset että se ei Suomen laissa vain ole mahdollista. Ja todella hyvä niin menemättä sen tarkemmin Suomen maahanmuuttopolitiikkaan.

Piti tämäkin päivä kokea ja nähdä ja aprillipäivästäkin jo aikaa tovi.
Täällä siis haaveillaan ulkomaalaisista pelaajista Suomen maajoukkueeseen, olenko nyt ymmärtänyt ihan oikein?
Tätäkö te todella haluatte, että meno kuin jollakin itäblokin maan jääkiekkomaajoukkueella, joka puolillaan muun maan kansalaisia esim. tässä tapauksessa jenkkejä, tai kanadalaisia.
Alkaa mennä jo aikalailla säälittäväksi touhuksi, jos ei maajoukkue oman maansa kansalaisilla pärjää, niin sitten aletaan "ostamaan" pelaajia, pätee ihan mihin tahansa lajiin.

TS1

Ottamatta kantaa tämän hetken tasoon tai mihinkään muuhun, mutta kaveri on vasta 20-vuotias ja puhutaan menetettynä tapauksena... Voi luoja välillä tätä ajatuksen tasoa.

Ottamatta kantaa tämän hetken tasoon tai mihinkään muuhun, mutta kaveri on vasta 20-vuotias ja puhutaan menetettynä tapauksena... Voi luoja välillä tätä ajatuksen tasoa.
Samaa mieltä Littlestä, että kaveri vasta 20 ja kirjoittelut ovat luokkaa ura on ohi. Uskon, että vastuun myötä kasvaa ihan Ok pelaaja, mutta NBA haaveet voidaan jättää kuitenkin jo muille pelaajille

Parin viikon päästä 21. Aikuinen mies keskellä parasta ammattiurheilijan ikää.

Ei Little ole "menetetty tapaus" – vielä on paljon aikaa pelailla koripalloa. Mutta ei hänellä nyt hyvänen aika voi olla näillä näytöillä mitään automaattista kausikorttia maajoukkueeseen.

Parin viikon päästä 21. Aikuinen mies keskellä parasta ammattiurheilijan ikää.

Ei Little ole "menetetty tapaus" – vielä on paljon aikaa pelailla koripalloa. Mutta ei hänellä nyt hyvänen aika voi olla näillä näytöillä mitään automaattista kausikorttia maajoukkueeseen.
Jos näin on, niin nimet on lyöty lukkoon jo aikapäiviä sitten ja kauden aikana tapahtuvilla näytöillä ei ole mitään virkaa. Ymmärrän toki, että pelaaja, josta on puhuttu tulevan seuraava NBA pelaaja, niin pitäisi olla automaattinen pääsy maajoukkueseen ja valmennuksellakin on tietyt paineet olla ottamatta kaveria mukaan, mutta mielestäni realiteetit taidon suhteen ovat tällä hetkellä Miro Littleä vastaan ja useampi pelintekijä menee hänen ohi. niin taidollisesti, kuin peliälyltään.

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.