Suomella on nyt uusi päävalmentaja ja se näkyy valmennushenkilökunnan kokoonpanossa, pelaajakokoonpanossa ja Suomen pelitavassa. Suomen menestys on nyt suurelta osin Tuovin vastuulla. Mikäli Suomi häviää tässä karsintaikkunassa molemmat pelit paljastaisi se Tuovin olevan huono valmentaja. Toisaalta, jos Suomi voittaa molemmat pelit on päävalmentaja tehnyt oikeita valintoja ja Dettman on tehnyt oikean valinnan seuraajakseen.
Nyt olisi etukäteissuolauksen aika eli esitän kritiikkiä päävalmentaja Tuovista. En pidä hänestä! Hän on minun mielestäni väärä valinta tuohon päävalmentajan hommaan. Hän on toki hyvin ansioitunut valmentaja sekä maajoukkue- että seuratasolla.
Maajoukkueen kokoonpanossa ei ole puolustuspelaamisen asiantuntijaa. Tämä näkyi aivan karmealla tavalla Ruotsi-ottelussa Globenissa. Tuovi ei kunnioita puolustuspelaamista. Se näkyy pelaajavalinnoissa ja puolustustaktiikassa.
Tuovi ei kuuntele Hannoa! Tuovi ei kunnioita pituutta. Sanonnan mukaan "you cannot teach tall". Dettmannin aikana kokoonpanossa oli aina 5kpl selvästi yli 2 metriä pitkää pelaajaa. Vrt. vaikka kotikisojen kokoonpanoa tämän päivän kokoonpanoon.
Veikkaan että Suomi voittaa Ruotsin. Kroatialle häviäminen saattaisi olla jopa pettymys, koska ilmeisesti Kroatia ei saanutkaan NBA:sta kovin paljon apuja näihin peleihin. Yhdessä jutussa mainittiin vain Bojan Bogdanovic ja Ivica Zubac. Oletan että he ovat heidän ainoat NBA vahvistuksensa. Euroopasta Kroatia toki saa kasan hyviä pelaajia.
Talvella oletin ettei Suomi voi voittaa Krotiaa jos heidän kaikki NBA-pelaajansa pelaisivat. Nyt Krotian pelatessa kotipelissään Suomea vastaan odotan tasaista ottelua, mutta olen hieman pettynyt jos Suomi ei Kroatiaa voita. Eli toisin sanoen voitto Ruotsista, mutta häviö Kroatialle ei välttämättä olisikaan plus merkkinen saldo Tuoville ja hänen valmentajaryhmälleen. Häviöt molemmista peleistä olisi kyllä täysi katastrofi.
Veikkauksen pitkävedon vedonlyöntikertoimet antavat suuntaa voimasuhteille:
Suomi (1,25) - (3,55) Ruotsi
Slovenia (1,16) - (4,50) Kroatia
Onhan se vähän pelottavaa puolustuksessa jos vastustajalla on joku iso taitava mörkö korinaluspelaajana ja Markkanen tai Madsen joutuisi heti alussa virhevaikeuksiin. Tuukka Kotti on vanha, mutta luulen että Kotista olisi ollut vielä hyötyä joukkueelle.