Itse en kyllä näitä Grandisona yms puolijenkkejä maajoukkueeseen ottaisi. Jostain kumman syystä näitä alkaa ilmestymään aina kun arvokisat lähenevät . En yllättyisi vaikka nyt MM-paikan myötä näitä Suomen passin yms siteitä omaavia alkaisi ilmestyä enemmänkin.
Toki jos olisivat sitoutuneet kunnolla aiemmin maajoukkuetoimintaan ja leirityksiin ja ansaitsisivat paikkansa sitä kautta niin asia eri, mutta jos ei ole asunut päivääkään Suomessa ja käynyt vain muutaman kerran visiitillä elämänsä aikana (ja ainoa side Suomeen on täällä teini-ikäisenä viimeksi asunut suomalainen äiti), niin ei kiitos. Annetaan tuo paikka mieluiten jollekin täällä kasvaneelle ja asuneelle pelurille.
Mä ottaisin Grandisonin Suomen maajoukkueeseen, koska tuolla on melkein joka joukkueella paljon pahempia tapauksia. Tässä yksi pahimmista:
Former Croatian national team player Mario Kasun shared an interesting piece of information about Lorenzo Brown in the Inkubator podcast.
basketnews.com
Lisäksi jokaista tapausta pitäisi katsoa yksilönä eikä yleistää, että haluaako oikeasti ja aidosti pelata Suomelle. Mulle jäi ihan vilpitön kuva tosta Grandisonin haastattelusta. Totta kai se varmastikkin edistäisi Grandisonin uraa että pelaisi Suomen maajoukkueessa, että tulisi näkyvyyttä enemmän jos Grandisonista Euroopassa pelaava pelaaja tulee niin kuin voisi olettaa.
Grandisonin on voinut olla vaikea näyttää mihin pystyy Suomen maajoukkueen kesän leirityksissä kun on ollut koko aikuiselämänsä siellä Pohjois-Amerikan NCAA:ssa. Ehkä muutama vuosi sitten Grandison oli vielä liian nuori ja ei tarpeeksi tasokas ollakseen maajoukkueen leirityksissä mukana tai ei ainakaan niin tasokas että hänet oltaisiin kunnolla huomattu silloin koripalloliiton toimesta ja nähty asia sen arvoisena että lentolipuista pitäisi alkaa maksamaan. Tänä kesänä taas taisi olla loukkaantuminen kyseessä. Vuosi sitten kun Grandison ei ollut loukkaantuneena niin hänhän oli leirityksessä mukana pari viikkoa.
Mun mielestä tulevaisuus näyttää. Jos Grandison on tarpeeksi hyvä ja osoittaa sitoutumisensa maajoukkueeseen ensi kesänä ja sen jälkeen niin Suomi teki oikean ratkaisun. Suomella ei ole mitään muuta kuin voitettavaa kun katsoo tän kortin. Meillä ei ole niin tasokas joukkue nyt tai vielä ensi kesänäkään, etteikö sieltä voisi löytyä paikka Grandisonille, ehkä jopa MM-kisoista. Esimerkkinä Palmi ja Seppälä juuri päättyneessä Eurobasketissa. Grandison olisi voinut olla toisen tilalla ehkä jo nyt jos ei olisi ollut loukkaantuneena. Kumallekkaan noista pelaajista ei ollut hirveästi käyttöä Eurobasketissa. Koposen ja Huffin lopettaminen avasi vielä muutaman lisäpaikan. Juuri noille paikoille joille Suomella on tällä hetkellä tarvetta, eli paikoille 1, 2 ja 3 Grandisonin voi käsittääkseni laittaa.