.....
En olisi kovin huolissani Aarnisalon menetyksestä. Ensimmäinen naisten maaottelu, jännitys ja vastassa yksi maailman parhaista. Menetys oli mielestäni ennemmin harmillinen, koska Iagupova ei ollu puolustanut pointteja aikaisemmin. Vasta kun debytantti tuo palloa on hän prässäämässä.
....
On asioita, joita tapahtuu harvoin ja ne ovat yllättäviä. Sitten on asioita, jotka ovat ennakkoon tiedossa. Moni on huomannut esimerkiksi, että aurinko nousee joka päivä. Iagupova olisi pitänyt olla sellainen ennakkoon tiedetty tapaus.
Jokaisen nykyajan suomalaisen maajoukkuepelinrakentajan pitää tietää kuka on Iagupova. Suomi on pelannut EM-karsinnoissa Ukrainaa vastaan jo monta kertaa. Iagupova on tehnyt tuon saman tempun jo kaikille Suomen pointeille eli yhteensä kymmeniä kertoja.
Se, että Aarnisalo ei tätä seikkaa tiennyt tai ei ollut siihen valmistautunut on hälyttävää. Onko kyseisellä pelaajalla vielä vääränlainen asenne, joka hioutuu sitten ajan myötä parempaan suuntaan? Joka tapauksessa, Suomi-paita päällä EM-karsinnassa pitää olla jo valmiina ajateltuna "parempi suunnitelma" mitä teen tuossa tilanteessa.
Iagupova on maailman paras tuossa tilanteessa. Voi hyvinkin olla, että maailman paraskaan suunnitelma ei olisi onnistunut tuossa tilanteessa, jos pelaajan kyvyt eivät olisi riittäneet sen toteuttamiseen. Aarnisalon ei pidä missään nimessä unohtaa tuota tilannetta vaan ottaa oppiksi (yksikään suomalaispelinrakentaja ei ole muuten vielä sitä tehnyt).
Oppia saa kysymällä esimerkiksi toiselta pelaajalta tai toiselta valmentajalta. "Minulla on Iagupova prässäämässä miten selviän tuosta tilanteesta"? Tavoitetilanne minun mielestä pitäisi olla, että keskellä yötä herätettäessä jokainen maajoukkuepelaaja osaa kertoa mitä tuossa tilanteessa tekisi, mutta ovelana ei sitä kerro kenellekkään.
Mikäli pelaaja haluaa kehittyä "Iagupovan kestäväksi" niin myös internet on täynnä kaikenlaisia asiaan liittyviä "oma apu" -kursseja. Kehitystä ei tapahdu, jos pudistaa olkapäitään ja toteaa "ei voi mitään'...
EDIT:
Nyörimmät anteeksipyynnöt Aarnisalolle ja koko joukkueelle sekä koko Suomi koripallolle! Nostan itse käden ilmaan virheen merkiksi tässä asiassa. En ajatellutkaan sitä vaihtoehtoa, että luultavasti tähän Iagupovan prässiin olikin ehkä valmistauduttu ja varauduttu. Hyvä Suomen valmennusjohto! Seuraavaa kertaa varten tarvitaan sitten parempi suunnitelma...