Mikäs offtopic tämä on?Fefe sanoi:Kyllä Espoossa kannattajakulttuuria löytyy.. Ja saavatpa honkalaiset sitä maistaa sunnuntaina.
Pikkukaupungin"etu" on se, että koripallo on alueella ehdoton ykköslaji, josta kaupunki tunnetaan! Kyllä meillä pienelläkin paikkakunnalla pitää yrittää ettei jääkiekkoa tule TV.stä samaan aikaan. Espoossa Blues pelaa vieressä ja jos on HIFK tai Jokerit fani, niin niidenkin kotimatsit kohtuullisen ajomatkan päässä. Lisäksi Espoossa vielä muita kovatasoisia palloilujoukkueita, jotka vievät faneja. En tunne Espoon kulttuuritarjontaa, mutta pienellä paikkakunnalla saattaa koripallo olla viikonlopun aikana ainut tapahtuma, missä ihmiset kerääntyvät yhteen. Ei siis mennä katsomaan pelkästään koripalloa, vaan myös nähdään kavereita, ajanvietetapahtuma.Sorsa sanoi:Jos Uudenkaupungin 16 000 asukkaan tai Kauhajoen 14 000 asukkaan talousalueet riittävät katsomoiden täyttämiseen, niin miksei Tapiolan/Suur-Tapiolan 40 000 asukkaan? Mikä Tapiolasta tai Espoosta tekee niin kovin erilaisen, ettei täällä pystyttäisi luomaan kannattamisen kulttuuria?
Ehkäpä se oli niinkuin "hohhoijaa" tuossa jo toteaakin, että pikkukaupungissa on vähemmän kilpailevia houkutuksia. Sunnuntai-iltapäivät, jolloin noita futismatseja mentiin katsomaan, olivat hiljaisia ja jos se kaupungin ainoan leffateatterin elokuva oli jo nähty, niin muuta ei ollut tarjolla kuin jalkapallo. Ja kun siinä vielä pärjättiin niin syntyi itseään ruokkiva kierre.Sorsa sanoi:Mitäs magiaa omalla kotipaikkakunnallasi tehtiin? Onko sieltä jotain ammennettavissa tänne?
En tiedä tarkalleen, miten seurassanne toimitte, tämä siis pelkkä idea...entäpä, jos edustuksen pelaajilla olisi oma kummijoukkue junnupuolella? Pelaajat pitäisivät yhteyttä joukkueeseen kauden aikana esim. osallistuisi joskus(ei liian usein ettei rasite) joukkueen valmentamiseen tai muuhun yhteiseen toimintaan. Vastavuoroisesti yritetään houkutella kummijoukkueen pelaajajunnut kannustamaan kotipeleihin omaa kummiaan. Nämä toisivat taas kavereitaan jne.Kilpailuja joukkueiden välillä, kellä paras fanitus palkittaisiin.Turnover sanoi:Ehkäpä se oli niinkuin "hohhoijaa" tuossa jo toteaakin, että pikkukaupungissa on vähemmän kilpailevia houkutuksia. Sunnuntai-iltapäivät, jolloin noita futismatseja mentiin katsomaan, olivat hiljaisia ja jos se kaupungin ainoan leffateatterin elokuva oli jo nähty, niin muuta ei ollut tarjolla kuin jalkapallo. Ja kun siinä vielä pärjättiin niin syntyi itseään ruokkiva kierre.
Tänä aamuna Honkahallilla juniorin harkkoja seuratessa tuli mieleen, että tämä yhteinen koripallopyhättö saattaisi todellakin olla se kipinä, joka Espoossa sytyttäisi tarvittavan roihun. Porukkaa tuntuu kertyvän paikalle erilaisista syistä ja innostus on aivan eri luokkaa, kuin aikaisemmin. Vielä tarvitaan joku kikka jolla tuo innostus siirtyisi miesten edustusjoukkueen fanittamiseen.
Bourbon_Street sanoi:Ps. Peleissä on todella ollut tällä kaudella kivempaa kuin monesti viime kaudella. Pääosin kentällä omia kasvatteja tsemppamassa ja kyykyttämässä SM-sarjajyriä. Ja tähän päälle vielä coach Syrjänen -show niin, a vot
Näinhän se on, mutta Espoossa muutkin palloilulajit kärsivät aivan samasta ongelmasta. Yleisöä käy heikonlaisesti ja sekin vähä, joka käy, ei liiemmin intoudu kannustamaan.hohhoijaa sanoi:Espoossa Blues pelaa vieressä ja jos on HIFK tai Jokerit fani, niin niidenkin kotimatsit kohtuullisen ajomatkan päässä. Lisäksi Espoossa vielä muita kovatasoisia palloilujoukkueita, jotka vievät faneja.
Tässäpä juuri syy panostaa Hongan kohdalla tapiolalaisuuteen ja juniorihongan "Honkaperheeseen". Tarkentamalla tavoiteltavaa kohderyhmää Hongalla on parempi mahdollisuus luoda kohderyhmälleen ja sen alaryhmille merkityksellinen tuote sekä käynnistää keskusteluita niiden kanssa. ja kesken. En tiedä muista paikkakunnista, mutta ainakin Hongassa sosiaalinen media on tällä hetkellä aivan alihyödynnetty resurssi.hohhoijaa sanoi:En tunne Espoon kulttuuritarjontaa, mutta pienellä paikkakunnalla saattaa koripallo olla viikonlopun aikana ainut tapahtuma, missä ihmiset kerääntyvät yhteen. Ei siis mennä katsomaan pelkästään koripalloa, vaan myös nähdään kavereita, ajanvietetapahtuma.
Touché. Tällä hetkellä vaikuttaa, että asenne Hongan piirissä on se, että odotellaan, koska joku rahamies taas ilmaantuu ja alkaa vetää touhua yhden miehen bändinä. NYT olisi mahdollisuus rakentaa Tapiolan Hongan ja sen fanien näköinen tapa viedä koripalloa eteenpäin Tapiolassa. Uskoisin, että fanikulttuurin ja hyvän pöhinän luominen Hongan ympärille onnistuu paljon paremmin ja uskottavammin, kun sen airueina ovat Honkaan sydämellä sitoutuneet tosifanit.hohhoijaa sanoi:Kyse on viitseliäisyydestä. Pienellä paikkakunnalla joutuu junnun takia olemaan todella paljon talkoissa, että harrastaminen on mahdollista, koska meillä on pitkät pelimatkat ja linja-autokyydit kalliita. Yli 200 km päässä olevia aluesarja pelejä on enemmän kuin alle 200km. Mutta talkoot myös yhdistävät ja nostattavat me-henkeä.
Kiitos kannustuksesta. Toivotaan, että myös Koskella saadaan rivit ojennukseen. Totuuden nimissä en usko, että huimalaista korista viedään tällä kaudella eteenpäin Justice Grahamin valmennuksella ja kolmella jenkillä. Äänekoskella on kuitenkin hienot korisperinteet ja se on itsellekin lapsuudesta tärkeä kaupunki siksi pitää toivoa, että uusia ilmosia, kanervoja ja matuasiakaisia putkahtelee Äkiltä koriskansan tietoisuuteen jatkossakin.hohhoijaa sanoi:Tapiolan Honka kyllä tunnetaan hyvin koko Suomessa ja jos teillä on siellä 40 000 asukasta kaupunginosassa, niin markkinoinnissa ja me-hengen nostattamisessa on varmasti vielä saumaa. Positiivista asennetta ja ideariihet käyntiin!
Lothar sanoi:Hongan huippu on latva. Ilman latvaa tuo hieno havupuu näyttäytyy ikäänkuin vaillinaisena eikä toimi kunnolla. Siksi luonto korjaa tilanteen kasvattamalla aikanaan uuden latvan.
Urheiluelämässä mikään korjausliike ei synny itsestään. Tarvitaan seuraväen toimenpiteitä. Kasvatusalustana uudelle latvalle voi toimia Hongan hieno tarina. Tällöin puhutaan koko Honka yhteisön tarinasta, ei pelkästään edustusjoukkueesta. Sen onnistunut myyminen elinkeinoelämälle, osaksi yritysten markkinointiviestintää, on avainkysymys.
Huippu-urheilussa laajasti toimivat mesenaatit saavat yleensä aikaiseksi joukkueelle enintään kymmenen vuoden elinkaaren, kuten mm. Bluesin tarina hyvin osoittaa. Urheiluseuran huippujoukkueella on kuitenkin vähintään sadan vuoden perspektiivi. Siksi esim. Real Madridin kaltainen laajapohjainen omistus on sopivampi ja kestävämpi vaihtoehto. Liittoutumisella tasavertaiselta pohjalta urheilutoimijoiden kanssa saadaan toki lisää resursseja.
Toiminnan operatiivisten tulojen ja menojen luotettava tasapainottaminen keskenään on ikuinen haaste huippujoukkue urheilussa. Se ratkaisee lopulta kestävän kehityksen mukaisesti onnistumisen pitkällä sihdillä. 8]
Sohvisti sanoi:Ja niin, en pistäisi hanttiin sille, että Jussi Syrjänen show näkyisi myös liigakentillä. Jäi näkemättä Dettmann show SM-sarjassa 1980/90-luvuilla, ja Syrjänen on kuulemma hyvin lähellä sitä..
Ohessa lainaus Tarmon sivulta:42 sanoi:Show on usein paikallaan, mutta se voisi edes joskus olla positiivisviritteistä. Syrjäsellä se tietääkseni on sitä äärimmäisen harvoin. Jos silloinkaan.
Korista sanoi:Ohessa lainaus Tarmon sivulta:
"Sensijaan Hongan penkin päässä esiintyi valmentaja, jonka kirosanasivalluksista saivat oman osansa niin erotuomarit kuin omat pelaajatkin. Ala-arvoista käytöstä kertakaikkiaan".
Paikalla olleena voin vahvistaa tuon. Mutta kun tuomarit olivat niin lepsuja, että eivät tuohon puuttuneet, niin ei siitä sen enempää. Hyvin Honka kuitenkin pelaa.
Jos yksinkertaistaa asiaa hieman, niin kumpi on aiemmin ollut Hongan suurempi heikkous: sponssirahan vai lipputulojen hankkiminen? Omaan observointiin ja järkeilyyn perustuva looginen tulos on, että Hongalla on ollut pakko olla kohtuu hyvä rahoitus mainostajilta, koska katsomot ovat keskimäärin olleet hyvä jos puolillaan. Ja Sohlberg taisi laittaa varmaan ainakin alkuvaiheessa myös omia rahojaan peliin.Lothar sanoi:Urheiluelämässä mikään korjausliike ei synny itsestään. Tarvitaan seuraväen toimenpiteitä. Kasvatusalustana uudelle latvalle voi toimia Hongan hieno tarina. Tällöin puhutaan koko Honka yhteisön tarinasta, ei pelkästään edustusjoukkueesta. Sen onnistunut myyminen elinkeinoelämälle, osaksi yritysten markkinointiviestintää, on avainkysymys.
Viittaatko tällä yhteistyöhön muiden alueen huippujoukkueiden kanssa? Ja mitä tarkoitat lisäresursseilla? Varmasti yhteistyö joidenkin kanssa voisi olla hedelmällistä (itse näen loogisimmaksi kumppaniksi F.C. Hongan, joka on nimeltään myöskin Honka, ei kilpaile samasta yleisöstä Veikkausliigan ajankohdasta johtuen ja urheilulajina on maailmanluokan kulttuurilaji, kuten koriskin). Liian usein nämä yhteistyökuviot jäävät kuitenkin puheiden tasolle. Konkreettiset yhteiset tavoitteet, tulonjakomallit ja tehtävät varmistavat sen, että molemmilla osapuolilla on kannustin sitoutua ja panostaa yhteiseen markkinointiin. Se, että löytyykö näitä esim. kahden Hongan välillä on mielenkiintoinen kysymys.Lothar sanoi:Liittoutumisella tasavertaiselta pohjalta urheilutoimijoiden kanssa saadaan toki lisää resursseja.
Haukka-45 sanoi:Oliskohan kiroileminen yksi syy, mikä verottaa yleisömäärää?
Miten vanhemmat voivat suosittaa lapsiaan menemään sellaisiin otteluihin, missä kirosanat lentävät sellaiseen malliin?
Lipputulot eivät Suomessa ole ratkaisevia. Sponsoritulot ovat. Sen sijaan ottelutapahtumien herättämä kiinnostus suuren yleisön taholta on edellytys kestävälle sponsorihankinnalle. Täysi katsomo ikäänkuin vahvistaa joukkueen ja seurayhteisön tarinan oikeaksi. Talouden kannalta taas olennaista on ennakoiva menojen realistinen sopeuttaminen tuloihin.Sorsa sanoi:Jos yksinkertaistaa asiaa hieman, niin kumpi on aiemmin ollut Hongan suurempi heikkous: sponssirahan vai lipputulojen hankkiminen? Omaan observointiin ja järkeilyyn perustuva looginen tulos on, että Hongalla on ollut pakko olla kohtuu hyvä rahoitus mainostajilta, koska katsomot ovat keskimäärin olleet hyvä jos puolillaan. Ja Sohlberg taisi laittaa varmaan ainakin alkuvaiheessa myös omia rahojaan peliin.
Koska lopputulos on muutamasta aiemmasta yrityksestä kuitenkin ollut mikä on, niin näkisin, että kestävää menestystä ei voi rakentaa sen järkeilyn varaan, että kun saadaan ensin jostain rahaa, niin sitten voidaan ostaa hyviä pelaajia ja sitten saadaan menestystä ja sitten yleisö tulee katsomaan. En väitä, etteikö myyminen yrityksille olisi avainkysymys, mutta myyminen maksavalle ja joukkueeseen sitoutuneelle yleisölle ja fanikunnalle on vähintään yhtä tärkeä kysymys. Tällaisen myyntityön voisi alkaa jo nyt, kun joukkueen kokoonpanossa on paljon perihonkalaista edustusta.
Viittaatko tällä yhteistyöhön muiden alueen huippujoukkueiden kanssa? Ja mitä tarkoitat lisäresursseilla? Varmasti yhteistyö joidenkin kanssa voisi olla hedelmällistä (itse näen loogisimmaksi kumppaniksi F.C. Hongan, joka on nimeltään myöskin Honka, ei kilpaile samasta yleisöstä Veikkausliigan ajankohdasta johtuen ja urheilulajina on maailmanluokan kulttuurilaji, kuten koriskin). Liian usein nämä yhteistyökuviot jäävät kuitenkin puheiden tasolle. Konkreettiset yhteiset tavoitteet, tulonjakomallit ja tehtävät varmistavat sen, että molemmilla osapuolilla on kannustin sitoutua ja panostaa yhteiseen markkinointiin. Se, että löytyykö näitä esim. kahden Hongan välillä on mielenkiintoinen kysymys.
Tämä oli juurikin se asia, jota tarkoitin tuolla lipputulojen olemattomuudella. Espoon Hongan kohdalla tyhjät katsomot ja huono tunnelma hallissa ei varmastikaan vastannut sitä näkyvyyttä, jonka sponsorit luulivat ostaneensa. Puhumattakaan myöhemmän vaiheen muista sotkuista. Tärkeä kysymys on se, että miten kasvattaa vakiintunutta ja innostunutta kannattajapohjaa jo nyt. Sellaista, joka ei ratsasta ainoastaan menestyksen aallonharjalla, vaan elää ja kasvaa joukkueen mukana koko tarinan pohjalta huipulle.Lothar sanoi:Täysi katsomo ikäänkuin vahvistaa joukkueen ja seurayhteisön tarinan oikeaksi.
Lothar sanoi:Liittoutumisella on saatavissa sellaisia henkisiä ja taloudellisia resursseja, mitä muuten seurayhteisöllä ei ole käytettävissä. Tällöin tulee mieleen ensimmäisenä ammattimainen 24/7 sponsorihankinta ja ottelutapahtumaa varten tämän päivän urheiluviihteen kuluttajan vaatimat olosuhteet.
Sorsa sanoi:Tämä oli juurikin se asia, jota tarkoitin tuolla lipputulojen olemattomuudella. Espoon Hongan kohdalla tyhjät katsomot ja huono tunnelma hallissa ei varmastikaan vastannut sitä näkyvyyttä, jonka sponsorit luulivat ostaneensa. Puhumattakaan myöhemmän vaiheen muista sotkuista. Tärkeä kysymys on se, että miten kasvattaa vakiintunutta ja innostunutta kannattajapohjaa jo nyt. Sellaista, joka ei ratsasta ainoastaan menestyksen aallonharjalla, vaan elää ja kasvaa joukkueen mukana koko tarinan pohjalta huipulle.
24/7? Ei kai sentään missään vielä tällaista ? Toki jos se jonkun yhteistyökumppanin kanssa voidaan saavuttaa, niin mikäs siinä, antaa mennä vaan. Takaisin asiaan: Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat olosuhteisiin vaikuttamisella liittoutumisen kautta? Esim. Barona-Areenan hyödyntämistä yhteistyöllä Bluesin kanssa vai?