Koripallo.com

Tuomarit

42

Vs: Tuomarit

vakaa skuuppi sanoi:
Logiikkasi menee nyt vähän metsään. Aloitusviisikon pelaaja on aloitusviisikon pelaaja, jos hän aloittaa pelin. Mutta C-luokan tuomari ei absoluuttisella asteikolla ole A-luokan tuomari, vaikka tuo rankinki antaisi niin olettaa

Niin metsä vastaa kuin sinne huutaa. Mites siitä vähän huonommasta pelaajasta tulee yhtäkkiä absoluuttisella asteikolla aloitusviisikon tasoinen pelaaja jos joukkueessa ei muita ollut ja hänet laitettiin siksi avaukseen?

Jollekin voi siis riittää, että on Suomen parhaassa kolmanneksessa, vaikka ei kovin hyvä tuomari oikeasti olisikaan.

Minä väitän, että käytännössä Suomen parhaat 27 (käytettävissä olevaa, Jungebrand ei sellainen ole) tuomaria viheltävät Korisliigassa. Siitä voidaan toki keskustella onko taso riittävä ja sen parantamiseksi kaikki keinot tulee käyttää. Oikea argumentti ei kuitenkaan ole sellainen, jossa tuomareista valtaosa haukutaan huonoiksi.

SC

siksipä voidaankin kysyä että oliko tämänhetkisellä tuomaritasolla perusteltua siirtyä 3 tuomarin käyttöön otteluissa...? Onko kaksi parempaa tuomaria parempi kuin kaksi tai yksi hyvää tuomaria ja kaksi tuomaria joille taso on liian korkea? Suomessa on kuitenkin lähestulkoon fakta että jos sinua tuomaroiminen todellakin kiinnostaa niin sääntötuntemuksella pääsee todella pitkälle, pelistä ei tarvitse ymmärtää juurikaan. Esimerkiksi naisten divaria viheltää tuomareita joita ei saisi päästää edes A tyttöjen valtakunnallisia matseja viheltämään.

SC sanoi:
siksipä voidaankin kysyä että oliko tämänhetkisellä tuomaritasolla perusteltua siirtyä 3 tuomarin käyttöön otteluissa...?

Tarkastellaanko asiaa Korisliigan vai koko Suomen tasolla?

Korisliigan osalta ehdottomasti kyllä. Omien kokemusteni mukaan kolmas tuomari kentällä on parantanut tilannetta, vaikka on selvää, että kaikki eivät kahden tuomarin mallilla riittävän hyviä liigaan olisikaan. Tässä mielessä päätös oli askel eteenpäin.

Koko Suomen tasolla tilanne on hieman toinen ja erityisesti divarissa mennään nyt aivan siinä rajoilla, että onko homma hanskassa. Ja kun tarkastellaan muutama vuosi eteenpäin, niin... jaa-a, kukapa tietäisi, kovin lupaavalta tilanne ei näytä. Toivottavasti liitto käyttää uuden resurssinsa paukkuja nimenomaan tähän, uusia toimijoita pitää saada rutkasti mukaan.

42

Herbert sanoi:
Toivottavasti liitto käyttää uuden resurssinsa paukkuja nimenomaan tähän, uusia toimijoita pitää saada rutkasti mukaan.

Tämä on aivan selkeästi se pihvi. Ilman laajaa pohjaa alimmalla tasolla ei saada valikoitua parhaita talentteja eteenpäin. Ihan sama juttuhan tämä on kuin pelaajamateriaalin kohdalla. Ongelma, ja valitettavan iso sellainen, on juurikin se, miten saada tämäkin puoli koripallotoimintaa riittävän houkuttelevaksi. Pelkällä rahalla sitä ei tehdä, asenteita pitää korjata. Ja nimenomaan näitä asenteita, jotka täälläkin lähes poikkeuksetta vain haukkuvat. Äärimmäisen harvassa ovat kommentit tuomarien onnistumisesta tai edes neutraalista suorituksesta. Toinen iso asia on koulutuksen lisääminen sekä määrällisesti että laadullisesti.

Omasta mielestäni ehdottomasti paras keino saada lisää tuomareita olisi ns. pakollinen tuomarikoulutus kaikille junioreille esim. b-junioreille. Tämän lisäksi jokaiselle tuomarikoulutuksen käyneelle pitäisi tulla joka kausi esim. 5 pakollista ottelua kokeneemman tuomarin parina. Mikropojat tai vastaava taso olisi hyvä aloittaa ja siitä pikkuhiljaa ylemmäs, mihin taso riittääkään. Tällä tavalla saataisiin useita tuomareita lisää, ja kokeneimpien tuomareiden ei tarvitsisi viheltää kaikkia mikrotyttöjen alueellisia 3 divarimatseja (esimerkkinä). Mitä enemmän saadaan nuoria lisää tuomaroimaan, sitä useampi on vanhempanakin tuomari.

^^Oon itse monta kertaa kuluneen kauden aikana pohtinut meneväni erotuomarikurssille, koska alueella on huutava tuomaripula, mutta aina törmää tähän samaan tuomareiden mollaamiseen ja aliarvostamiseen, jopa ihan alasarjoissa.

SC

raappa sanoi:
^^Oon itse monta kertaa kuluneen kauden aikana pohtinut meneväni erotuomarikurssille, koska alueella on huutava tuomaripula, mutta aina törmää tähän samaan tuomareiden mollaamiseen ja aliarvostamiseen, jopa ihan alasarjoissa.

kyllä sinne tuomarikurssille kannattaa kuitenkin mennä, itse olen tuomaroinut kymmenisen vuotta ja mukaan mahtuu kaikenmoista. Harvemmin sitä on jotain jäänyt pelin jälkeen pitkäksi aikaa harmittelemaan ja yleensä tulee lopuksi kuitenkin se kiitos että paikalle on saapunut ja peli saatu pelattua. Muutamia "kovempiakin" pelejä on päässyt viheltämään ja niissä onnistuminen ja niiden tuomarointi muutekin on palkitsevaa hommaa. Iän ja kokemuksen myötä naputusta pelissä jaksaa kuunnella tosin aina vaan vähemmän ja mielestäni sitävarten on olemassa tekninen virhe. Pelaajat keskittyköön pelaamiseen, valmentajat valmentamiseen ja tuomarit tuomarointiin. Tekninen virhe on pelaajalle tai tuomarille merkki siitä että tämä häiritsee tuomarin työskentelyä. Tuomari varaa sillä myös mahdollisuuden työrauhaan.

Pelaajana tosin ei aina muista tätä vaikka on itse tuomari. Mutta pelaajana en teknisiä juurikaan ole saanut. Valmentajana olen montakin, ja aina oikeutetusti. Eli muillekkin tuomareille, ilman teitä ei koripallo otteluita pelattaisi... ne kenellä on taitoa ja kiinnostusta edetä tuomarina niin eikun kouluttautumaan ja katsomaan pelejä ja mielellään myös itse pelaamaan. Itselle riittää alueen matsit, valmennus vie mukanaan.

Kottii sanoi:
Omasta mielestäni ehdottomasti paras keino saada lisää tuomareita olisi ns. pakollinen tuomarikoulutus kaikille junioreille esim. b-junioreille.

Valitettavasti pakko on äärettömän huono motivaattori, voisinpa jopa väittää, että se on joillekin riittävä syy olla kiinnostumatta aiheesta (vrt. pakkoruotsi).

Toinen haaste tuossa on se, että B-junioreissa pelaajat monissa seuroissa jakaantuvat kahteen ryhmään. Toisia pelaaminen kiinnostaa ja he uhraavat kaiken vapaa-aikansa harjoitteluun. Toisia taas kiinnostavat muut asiat enemmän, jolloin harjoittelu jää. Tuomarit kuuluvat yleensä ryhmään, joka on tässä välissä. Laji kiinnostaa, mutta pelaaminen ei ole se oma juttu. Valitettavasti tämä ryhmä on varsin pieni ja samasta ryhmästä pitäisi rekrytoida myös junioreille valmentajat.

Se, missä varmasti toimintaa voitaisiin parantaa, on nuorten tuomarien "sisäänajo" eri vaiheissa. Otteluita nimettäessä (sekä sarjoissa että turnauksissa) pitäisi kiinnittää tähän asiaan paljon huomiota eli kentällä pitäisi aina olla sopiva päätuomari opastamassa ja auttamassa. Ja sopiva tarkoittaa siis sitä, että ao. tuomari on kiinnostunut muiden tuomarien kehittämisestä ja valmis tekemään töitä sen eteen, eikä vain halua selvitä ottelusta mahdollisimman vähällä.

SC

Herbert sanoi:
Valitettavasti pakko on äärettömän huono motivaattori, voisinpa jopa väittää, että se on joillekin riittävä syy olla kiinnostumatta aiheesta (vrt. pakkoruotsi).

Toinen haaste tuossa on se, että B-junioreissa pelaajat monissa seuroissa jakaantuvat kahteen ryhmään. Toisia pelaaminen kiinnostaa ja he uhraavat kaiken vapaa-aikansa harjoitteluun. Toisia taas kiinnostavat muut asiat enemmän, jolloin harjoittelu jää. Tuomarit kuuluvat yleensä ryhmään, joka on tässä välissä. Laji kiinnostaa, mutta pelaaminen ei ole se oma juttu. Valitettavasti tämä ryhmä on varsin pieni ja samasta ryhmästä pitäisi rekrytoida myös junioreille valmentajat.

Se, missä varmasti toimintaa voitaisiin parantaa, on nuorten tuomarien "sisäänajo" eri vaiheissa. Otteluita nimettäessä (sekä sarjoissa että turnauksissa) pitäisi kiinnittää tähän asiaan paljon huomiota eli kentällä pitäisi aina olla sopiva päätuomari opastamassa ja auttamassa. Ja sopiva tarkoittaa siis sitä, että ao. tuomari on kiinnostunut muiden tuomarien kehittämisestä ja valmis tekemään töitä sen eteen, eikä vain halua selvitä ottelusta mahdollisimman vähällä.

nämä ketä viimeksi mainitsit ovat TODELLA kiven alla... hyviä tuomareita on mutta suurin osa näistä tyytyy siihen että alueen pelit saadaan pelattua

[youtube]http://www.youtube.com/user/karupappa#p/a/u/2/1bKS2avZKQU[/youtube]

En tiedä onko video jo ollut tässä topicissa, mutta herranjumala noiden tuomareiden työskentelyä...

Lisäksi tuomareilla on lajien välillä ollut tällä kaudella jonkinlaista yhteistyötä Koripallo-Jalkapallo-Jääkiekko välillä ja ovat toistensa otteluita käyneet tarkkailemassa ja tämä pieni pömppömahainen hiirulainen onko Niemelä vai mikä nimeltään, sai kyllä todella huonoa palautetta ja ihmettelyä asenteestaan ja auktoriteetin puutteesta. Muiden lajien tuomarit ihmettelivät että miten tuollainen janari voi ylipäätään olla tuolla tasolla, kun kasetti ei kestä edes vähää alusta ja hoitaa tiukat tilanteet pääsääntöisesti päin vittua.

Tämä siis hiukan kärjistettynä.

42

Kaupunginkomeinpoikamies sanoi:
Lisäksi tuomareilla on lajien välillä ollut tällä kaudella jonkinlaista yhteistyötä Koripallo-Jalkapallo-Jääkiekko välillä ja ovat toistensa otteluita käyneet tarkkailemassa

Mielenkiintoista, kerro tästä lisää, en ole moisesta kuullutkaan. Itse olen keskustellut erään toisen lajin korkeimman sarjatason tuomarin kanssa jopa ottelussa eikä hän kovin voimakkaasti uskaltanut kommentoida puhumattakaan kritiikistä kun ei sääntöjä ja niiden tulkintoja niin hyvin tunne.

ja tämä pieni pömppömahainen hiirulainen onko Niemelä vai mikä nimeltään, sai kyllä todella huonoa palautetta ja ihmettelyä asenteestaan ja auktoriteetin puutteesta. Muiden lajien tuomarit ihmettelivät että miten tuollainen janari voi ylipäätään olla tuolla tasolla, kun kasetti ei kestä edes vähää alusta ja hoitaa tiukat tilanteet pääsääntöisesti päin vittua.

Kenestäköhän tässä on kysymys kun kahdella korkeimmalla tasolla ei tuon nimistä ole. Ja edelleen kuulisin näistä muiden lajien tuomareiden kommenteista lisää. Montako matsia katsoivat yhdessä ja miten hyvin muiden lajien tuomareilla on hanskassa koriksen säännöt? Ja minkä tason tuomareita paikalla on ollut?

42 sanoi:
Mielenkiintoista, kerro tästä lisää, en ole moisesta kuullutkaan. Itse olen keskustellut erään toisen lajin korkeimman sarjatason tuomarin kanssa jopa ottelussa eikä hän kovin voimakkaasti uskaltanut kommentoida puhumattakaan kritiikistä kun ei sääntöjä ja niiden tulkintoja niin hyvin tunne.
Näin kuulin parilta tuomarilta että pääasiassa jääkiekossa ja jalkapallossa tuota ollut, mutta myöskin muutamia koripallopelejä ovat käyneet katsomassa ja "arvioimassa". Siis eivät he arvostelleet samalla tavalla kuin normi otteluvalvoja yms, vaan erotuomarin silmin, eli miten hoiti tiukat tilanteet yms yms. Ei sääntöjen noudattamista, vaan tuomarin yleistä asennetta ja miten toimii pelaajien kanssa eri tilanteissa, reagoi huuteluun ja protestointiin yms.

42 sanoi:
Kenestäköhän tässä on kysymys kun kahdella korkeimmalla tasolla ei tuon nimistä ole. Ja edelleen kuulisin näistä muiden lajien tuomareiden kommenteista lisää. Montako matsia katsoivat yhdessä ja miten hyvin muiden lajien tuomareilla on hanskassa koriksen säännöt? Ja minkä tason tuomareita paikalla on ollut?
No mikä sen mikkihiiren nimi sitten mahtaa olla, jonka on joka matsissa pakko olla se näkyvin henkilö pelikentällä. Avausviestin tuomareiden nimilistasta katsottuna niin taitaa ollakin Kallio ketä tarkoitan. En tiedä mistä tuon Niemelän repäisin. Ei noista tuomareista kuvia missään netissä olisi niin voisi varmistaa?

Ihan liigatason tuomareita ja en tarkkoja määriä tiedä mutta 1-4 tainnut olla noissa otteluissa paikalla, mistä kuulin. Ja kuten ylempänä kirjoitin, niin eivät ole olleet sääntöjen noudattamista valvomassa, koska eivät niitä tarpeeksi hyvin osaa, mutta tuomaritoimintaa yleisesti. Tilanteiden hoitamista yms yms.

42

Kaupunginkomeinpoikamies sanoi:
miten toimii pelaajien kanssa eri tilanteissa, reagoi huuteluun ja protestointiin yms.

Jalkapallon puolelta ei ainakaan tästä kannata esimerkkiä ottaa. Olen itse ihmetellyt miten voi noin paljon valittaa ja protestoida, jopa suunliikkeistä lukien rumaa kieltä käyttäen, ilman mitään näkyviä seuraamuksia. Ihmetellyt, mutta vaikea kritisoida kun ei tunne tuon lajin sääntöjä tai tapoja riittävästi. Toki keskustelu eri lajien tuomarien välillä olisi varmasti hyödyllistä sekin, mutta ensi sijassa lähtisin hakemaan keskustelukumppaneiksi tuomareita ja valmentajia. Nykyistä huomattavasti laajemmassa mittakaavassa. Ja paino sanassa keskustelu.

Kirjoitin allaolevan toiseen topiciin, mutta joku kaipasi sitä tänne:

Olen ollut koripallotoiminnassa Tampereella mukana noin 30 vuotta. Pelaajana, valmentaja, toimitsijana yms. Nähnyt ja siis ollut mukana varmaan tuhansissa peleissä ja ikinä ei ole yksikään peli ratkennut tuomareihin vaan korientekoon/ohiheittoihin, hyvää puolustuspelaamiseen/huonoon puolustuspelaamiseen, pelaajien/joukkueiden henkiseen vireystasoon yms.

Välillä ei voi kuin päätään puistatella pikkujunnujen valkuille ja vanhemmille, jotka huutavat tuomareille tai pelien jälkeen menevät ripittämään tuomareita. Valkut toki voivat joskus näin tehdä kunhan maalaisjärki on mukana. Sama juttu aikuiskoripallossa.

Tosin minua ei haittaa yhtään vaikka tulevissa Pyrinnön miesten SM pleijareissa yleisö välillä vähän ampuisi ylikin tai vaikka samanlailla kävisi esim. Pyrinnön A poikien pleijeraissa tai RaPyn B-tyttöjen pleijareissa. Sellaiset nopeat reagoinnit tapahtumiin yleisöstä kuuluvat joskus peliin, mutta älytön jankkaus ja huutelu pelin aikana ja sen jälkeen on aivan hölmöjen hommaa.

Mutta aina todellakin hyviä tuomareita kaivataan lisää. Mutta kuka hullu niihin hommiin alkaa jos palkka on pelkkä sylkykupin rooli.

http://www.basket.fi/uutiset/etusivun_uutiset2/?x33156=7705250

Erinomaista, Suomen Koripalloliitto. Tehtävään valittiin henkilö, joka on hyvä tuomari. Hyväksi tuomariksi hänet tekee se, että hän pystyy kommunikoimaan ja tästä kyvystä on varmaan hyötyä tulevassa tehtävässä. Plussaa myös siitä, että henkilö tietää Suomesta muutakin kuin kehäIII sisäpuolen. Olen positiivisesti yllättynyt Liiton valintaan.

Pastori Pete sanoi:

Erinomaista, Suomen Koripalloliitto. Tehtävään valittiin henkilö, joka on hyvä tuomari. Hyväksi tuomariksi hänet tekee se, että hän pystyy kommunikoimaan ja tästä kyvystä on varmaan hyötyä tulevassa tehtävässä. Plussaa myös siitä, että henkilö tietää Suomesta muutakin kuin kehäIII sisäpuolen. Olen positiivisesti yllättynyt Liiton valintaan.

Samaa mieltä! Thumbs up!

Pastori Pete sanoi:

Nyt on resurssointi paremmassa kuosissa kuin vuosiin (vai koskaan). Nyt vain mielenkiinnolla odottamaan tuloksia. :)

Katseet kohti Joensuuta, siellä tuomarit pelaa taas koriksen suomenmestaruudesta : /

42

Pelur175 sanoi:
Katseet kohti Joensuuta, siellä tuomarit pelaa taas koriksen suomenmestaruudesta : /

Himputti, ja minä kun luulin, että se tapahtuu Keuruulla. Hyvä tietää että osaa olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. ;D

http://www.skel.fi/tiedotteet/?id=34

Jotta voit kirjoittaa viestejä, sinun täytyy rekisteröityä foorumille. Rekisteröityminen on ilmaista, helppoa ja nopeaa. Rekisteröidy tästä.