Mitenkäs noin yleensä kuka on vastuussa mistäkin. Toimitsija on tuomarin apulainen, joka tekee tiettyjä asioita. Tuomari on pelissä ylin päättävä elin, joka tekee päätöksiä suuntaan tai toiseen pelin aikana. Mikä on pelaajan vastuu? Eli jos pelaaja menee jatkamaan peliä viidellä virheellä, niin kaipa pelaajankin pitää olla vastuussa siitä, että toimii oikein pelioikeutensa päättyessä.
Toisen lajin parista esimerkki. Minä toimitsijana sekoilin jäähyboksissa ja päästin ulos pelaajan joka ei olisi sieltä vielä saanut päästä pois. Kentälle tuli väärä määrä pelaajia. Tuomari sanoi jälkikäteen, että olisi katsonut läpi sormien, jos pelaaja olisi luistellut suoraan vaihtoon vaikuttamatta peliin, mutta koska pelaaja kääntyi kohti peliä ja meni sorkkimaan jotain hänelle annettiin kaksi minuuttia - liikaa pelaajia kentällä.
Moka alunperin oli minun, mutta sääntöjen mukaan pelaajan olisi pitänyt kieltäytyä jäähyboksin ovella menemästä jäälle ja sitäkautta vastuu sääntöjen mukaan pelaamisesta on pelaajalla - ei toimitsijalla. Pelaajaa rangaistiin, mutta jos minä toimitsijana olisin tuon mokan toistanut useamman kerran tuomarilla olisi ollut oikeus vaatia minun poistamista jäähyaitiosta ja tilalle olisi hallista etsitty joku pätevämpi. Eli vastuu loppupeleissä sääntöjen noudattamisesta oli siinä tapauksessa pelaajalla. Tietysti koriksessa tilanne on vähän toinen, koska k.o. pelissä viiden virheen kautta pelioikeutensa menettänyttä pelaajaa ei voi kuudennella virheellä rankaista. Ehkä siinä tilanteessa oikea rankaisu olisi joukkuevirhe tms. jossa rankaistaisiin joukkuetta, joka peluuttaa pelioikeuden menettänyttä pelaajaa.
Koriksen toimitsemiseen sama vanha tarina kuin ennenkin. Niin kauan kuin liitto ei järjestä virallista toimitsijakoulutusta, josta saadaan virallinen toimitsijalisenssi voitte te muut olla ihan vaan kiitollisia, että joku etäisesti sääntöjä ja toimintatapoja tunteva painelee kelloa parhaan kykynsä mukaan. Sitäpaitsi tässä vissiin pöytä toimi oikein ja ainoa virhe oli tuomarin omintakeinen päätös virheen tapahduttua. Jos kello ei käynyt mitään ei tapahtunut.
Mutta mikä on pelaajan vastuu - ei kai pelaaja voi ilman vastuuta töllistellä kentällä ja odottaa, että tuomari ja toimitsijat kertovat hänelle miten hänen tulee tässä tilanteessa toimia?