Selvisikö muuten koskaan, mikä meni vituiksi Fiifi Aidoon Amerikan matkalla?
Liian erilainen kulttuuri, vittumainen valmennus vai akateeminen puoli?
Itse tosin veikkaan, että Hanno vaan töpeksi urakalla yliopiston valinnassa
Tosin sehän nyt on vähän jo rienausta, jos pyhää pelaajapolkua epäilee virheestä... Parempi ois kuitenkin niin päin, että märskyssä on vika eikä pelaajassa.
Ensin ehkä olisi hyvä määrittää, että menikö Aidoolla "vituiksi".
Aidoo kuitenkin pelasi kaksi kautta ihan kovatasoisessa sarjassa, sai jonkin verran peliminuutteja, sai jotain tulostakin aikaiseksi ja varmasti ihan laadukasta harjoittelua niiden kahden kauden ajan.
Nyt Aidoo on kehittynyt siten, että kykenee ihan vakituisesti pelaamaan Susijengissä merkityksellisiä minuutteja. Ei vielä ns. tosipeleissä, mutta ainakin kurkkii siinä vakitusinan takana jo.
Toki puolivälissä jenkeistä kotiinpaluu ei missään nimessä se optimaalinen skenaario ollut, mutta onko tämä tulos nyt sitten "vituiksi"?
Aika harva suomalainen saa vapaasti valita isosta joukosta laatuyliopistoja. Käytännössä Markkanen ja seuraavaksi Jantunen, jos sen reitin valitsee. Mielestäni myös töpeksiminen siinä valinnassa tarkoittaisi, että siellä olisi pelkästään penkkiä kulutettu, ajauduttu kesken kaiken riitoihin tms. Nyt vaan ei vastuuta tullut ihan niin paljon kuin Aidoo olisi itse halunnut ja ilmeisesti koulun / valmentajan mielestä ei istunut joukkueeseen niin hyvin kuin olisi voinut.
Ainakaan se ei Märskyn tai "pelaajapolun" vika ole. Kyllä sen jälkeen, kun pelaaja on Suomessa koulittu ja maailmalle lähetetty, se on ihan pelaajasta itsestään kiinni. Ei täältä Suomesta voida pitää kädestä kiinni ja tulla dormiin laittamaan peittoa illalla päälle.
Menikö siis Aidoon yliopistoretki niin kuin oli tarkoitus? Ei. Menikö se "vituiksi"? Ei ainakaan minun mielestäni. Kenen vika se oli? Varmaan syitä on iso tukku - eikä tämä lopputulema ole mitenkään katastrofi kenenkään kannalta.
Ellei sitten joku odottanut Aidoosta yliopistopeliä dominoivaa koripalloilijaa ja NBA:n portin kolkuttelua. Se ei ehkä ollut realistista koskaan.