Pelottaa, mitä Ainge päättää tehdä. Tämä on nyt toinen kausi peräjälkeen, kun hänen kokoontikkaamansa räsynukke-jengi ylittää monin verroin kaikkien odotukset. Näkeekö Ainge arvoa siinä ihmeessä, mitä hänen silmiensä edessä tapahtuu? Vai pitääkö hän jääräpäisesti kiinni jostain omista rebuild-suunnitelmistaan, niille passeleine time-laineineen sun muineen.
Minusta viime kauden pelaajakaupat kielivät tietynlaisesta jääräpäisyydestä, palautus poiskaupatuista pelaajista oli niin heikko.
Olen hieman eri mieltä näistä aikajanoista ja Aingen suunnitelmasta. Aingen suunnitelmahan pikemminkin on, että ei ole mitään The Process -suunnitelmaa. Jos huomenna joku iso tähti olisikin saatavilla, Ainge saattaisi hyvin puskea kaikki kolikot keskelle.
Eikä muutenkaan mikään toiminnassa ole viitannut siihen, että tarkoitus olisi olla useita vuosia aivan pohjalla ja siten päästä varaamaan mahdollisimman korkealla.
Ja jossain määrin, ehkä vähemmän, eri mieltä myös siitä viime kauden treidistä. Ainoa palanen, mitä millään tapaa olisi ikävä ja joka olisi voinut olla Jatsin joukkueelle hyödyksi, olisi tietysti Conley. Conley olisi juuri nyt, tällä sekunnilla, iso upgrade Dunniin nähden. Oikeastaan jos tätä jengiä jotenkin haluaisi vahvistaa, siinä kohdin olisi isoin muutoksen paikka.
Luojan kiitos että Jatsi ei ole kiinni Vanderbiltin 4v/48M diilissä, en näe kummallista eroa Beasleyn ja Fontecchion välillä ja 6ppg NAW on ukko, joita kasvaa joka oksalla.
Mutta mitä nyt sitten tapahtuukaan siirtotakarajalla? Kyllä Ainge & co. varmasti tunnistavat, että tällä mitä nyt tapahtuu, on arvoa monen pelaajan kehitykselle. Mutta ei varmaankaan kynsin hampain myöskään pidetä kiinni jostain Olynykista, jos oikea tarjous tulee.
Toiseen suuntaan kukaan vaikkapa Fontecchion tilalle (PG tontille kun en oikein keksi yhtään järkevää nimeä) merkityksellinen parannus tuntuu tähän kohtaan ehkä kalliilta, jos pitkin internetiä olleet hinnat pitävät mitenkään kutinsa. Montako voittoa enemmän Bridges toisi tälle kaudelle? Olisiko se treidi mitenkään ratkaiseva tämän ryhmän tulevaisuuden kannalta?
Totta kai sitten toisaalta se jonkun superstaran joukkueeseen tärähtäminenkään ei tekisi ryhmästä valmista, vaan pitäisi saada lisäksi sinne joku bridges jne. Ja jos Jatsissa olisi Laurin lisäksi Bridges, ja Sexton näyttäisi tätä virettä pidempään ja ja ja... niin silloin se superstara saattaisi katsoa jengiä sillä silmällä, että tuossahan on itse asiassa kasassa aika pätevä joukkue.
Sexton pelaa aina oma tilasto edellä. Jos tämä nykyinen toimii ja tekee jatkuvasti hyvän rivin, tämä onni voi jatkua. Mutta jos tulee muutoksia ja jostain syystä homma hetkellisesti lässähtää, yrittää yksin voittaa peliä ja ollaan lähtöruudussa.
Olen kyllä taipuvainen uskomaan Hardya, joka juuri puhui tässä joku päivä Sextonista tosi pitkään. Hardylla oli siis vielä viime kaudella omat vahvat ennakkoluulot Sextonin suhteen, jotka toisaalta perustuivat miehen maineeseen ja toisaalta ihan siihen, mitä näytti kentällä.
Mutta nyt kaikki viittaa siihen, että Sexton ihan tosissaan itse haluaa kehittyä pelaajana. Sexton on se pelaaja, jolle Hardy huutaa pää punaisena välillä, ottaa aikalisän ja Sextonin toimitsijapöydälle minuutiksi ripitettäväksi ja koutsaa niin maan perkeleesti. Eikä siis sen takia, että Sexton olisi kusipäämulkku, vaan koska haluaa itse sitä valmennusta, on valmis vastaanottamaan sitä ja ei ole yhtään omaa egoa.