Hyökkäyspäässä jotenkin tuntuu, että ainoa pelaaja, joka ei ole mukana pelissä on Lauri.
Siinähän se on tämän syksyn tarina tähän asti. Merkkejä oli jo viime kaudella, mutta homma ei mennyt aivan näin pahaksi.
Niin paljon kuin olenkin Markkasta (täysin ansaitusti!) kritisoinut, täytyy muistaa, että näillä muilla sankareilla on tilaa temmeltää juuri siksi, että Utah "uhraa" 240 miljoonan dollarin miehensä vetämään yhden puolustajan kokonaan pois kuvioista. Tämä tyyppi pysyy Markkasen iholla, tapahtui mitä tapahtui, ja ainoa keino saada Lauri tarvittaessa peliin mukaan on tehdä näitä helposti ennakoitavia pallottomia skriinejä ja toivoa, että
Lauri pystyy sellaisen avulla repimään ja raastamaan itsensä kahdeksi sekunniksi irti.
Yleensä silloin lähtee sitten väkisin kaukoheitto.
Tässä korostuu Markkasen omituisuus pelaajana. Miehelle maksetaan kuin franchise playerille, mutta Jazz ei osaa eikä toisaalta haluakaan käyttää Lauria tuon statuksen mukaisella tavalla. Mies itse taas on pahentanut tilannettaan jättämällä treenaamatta pallollista hyökkäystään, mikä on johtanut siihen, että Laurille pelattavat, ennalta-arvattavat skriinipelit pysäyttävät Jazzin hyökkäyksen täysin – ja pallon saatuaan Markkanen itse vielä jäätyy piiiitkäksi aika pohtimaan vaihtoehtojaan samalla, kun muut seisovat ja odottavat.
Yleensä näin kovapalkkaiset korintekijät tarvitsevat NBA:ssa vain pallon käteen, ja sitten alkaa tapahtua. Kuten tiedämme, Laurille tämä ei riitä. Hänellä pitäisi jo pallon tullessa olla etu puolellaan ja reitti kohti koria näkyvissä.
Nyt vaikuttaa ehkä ensimmäistä kertaa Markkasen uralla siltä, että motivaatiovaikeudet ja tympäisevä rooli alkavat heijastua kentälle. Tietysti voisi ajatella, että kaikki tämä oli nähtävissä ja odotettavissa etukäteen ja että olisi oikeasti kannattanut vaihtaa maisemaa, mutta niin makaa kuin petaa. Tämä on se, mitä haluttiin, tähän uskottiin.
Kuten ennustin jo aikoja sitten, itse pidän aivan mahdollisena että Markkanen lopettaa NBA-uransa tähän sopimukseen, jos ei pääse tai uskalla lähteä Utahista seuraavien vuosien aikana.